Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Podcasts zijn weer heel erg hot en dat betekent dat ze veel luisteraars hebben. Waar veel oren zijn, is het dus voor bedrijven heel interessant om er te adverteren. Dat wordt dan ook veelvuldig gedaan. Maar als jij met jouw bedrijf wil adverteren in een podcast: hoe pak je dat dan aan?
7 miljoen luisteraars
7 miljoen mensen schijnen af en toe een podcast te luisteren en dat betekent dat je ook in Nederland veel mensen kunt bereiken door een podcast te vinden om in te adverteren. Uiteraard is het zo dat een podcast als Moordcast, die gigantisch veel beluisterd is, waarschijnlijk aanzienlijk prijziger is om in te adverteren dan bijvoorbeeld de podcast van een niche website die misschien een paar honderd luisteraars heeft. Bovendien accepteren ook niet alle podcasts reclame, en houden ze er vaak hun eigen regels op na van wat ze wel en niet accepteren. Bij de een is er echt een soort reclameblok, bij de ander hoor je voor of na de podcast alleen dat het gesponsord is merk x.
Er zijn dus veel smaken, maar het voordeel is dat je bij een podcast wel heel specifiek een bepaalde doelgroep kunt bereiken. Een winkel met kookgerei doet het vast goed in de podcast van Miljuschka Witzenhausen, terwijl zoiets in Moordcast misschien wat minder specifiek de gewenste doelgroep bereikt (hoewel..). Maar welke podcast je ook kiest, één ding is zeker: mensen luisteren aandachtig. Het is veel minder als bij radio of muziek het geval dat het op de achtergrond aanstaat: mensen luisteren actief. Dat, en die optie om een niche te bereiken, maken podcasts een aantrekkelijk medium voor advertenties.
Host read advertising in podcasts
Je kunt er zelf voor kiezen om de podcasthost zelf reclame te laten maken voor jouw merk, of juist te besluiten om een stemacteur in te huren. Het voordeel van die laatste is dat je je reclame zo op meerdere manieren kan inzetten (zelfs op meerdere podcasts), maar het nadeel is dat je wel meer overkomt als reclame, in plaats van wanneer de vertrouwde podcasthost het doet. Echter kun je die podcasthost niet op andere podcasts laten horen.
Volgens een onderzoek door MeMo2 a Kantar Company in combinatie met Tonny Media is reclame in podcasts het meest effectieve kanaal van online om mensen te bereiken. Consumenten schijnen hier het meest ontvankelijk te zijn voor reclameboodschappen. Dat geldt vooral voor de doelgroep 16-29 jaar, dat toch bekendstaat als een wat uitdagende doelgroep als het gaat om het overbrengen van boodschappen. En mensen die een reclame in een podcast horen zouden deze ook minder storend vinden en deze zelfs eerder waarderen. Helemaal als de reclame wordt gemaakt door de host van een podcast (dit heet overigens host read).
Tot slot blijkt ook uit het onderzoek dat de kracht van herhaling nog steeds een kracht is. Het bureau schrijft dat er binnen 3 à 4 podcasts al eerder tot aankoop wordt overgegaan door de herhaling, mede omdat de merkwaarde stijgt. Mensen hebben een merk hoger in het vaandel staan.
Verder lezen over Online Advertising
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Nieuws05.02.2024
Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu
Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!Advertising10.01.2024
3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024
Video22.11.2023
Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden
Nieuws07.11.2023
Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU
Ze gelden echter nog niet voor de Nederlandse verkiezingen van 22 novemberSocial Media03.10.2023
Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen
Social Media02.09.2023
‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’
Social Media23.08.2023
TikTok toont nu ook al advertenties in de zoekresultaten
Verder lezen over Podcast
Video19.02.2024
Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal
Online10.01.2024
2024: Zijn RSS-feeds terug van weggeweest?
Media13.11.2023
Deze podcast werpt nieuw licht op moordcomplot Kennedy
60 jaar na moord John. F. KennedyEntertainment07.04.2023
Spotify lanceert voor het eerst videopodcasts in Nederland
Entertainment05.04.2023
10 langlopende podcasts die nog steeds de moeite waard zijn
Entertainment08.03.2023
Stream On 2023: Spotify onthult nieuwe home feed
Online06.12.2022
True Crime is populairste podcastonderwerp van 2022
Inclusief héél veel True Crime-podcasttipsSocial Media17.10.2022