Advertising10.04.2024

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?


Podcasts zijn weer heel erg hot en dat betekent dat ze veel luisteraars hebben. Waar veel oren zijn, is het dus voor bedrijven heel interessant om er te adverteren. Dat wordt dan ook veelvuldig gedaan. Maar als jij met jouw bedrijf wil adverteren in een podcast: hoe pak je dat dan aan? 

7 miljoen luisteraars

7 miljoen mensen schijnen af en toe een podcast te luisteren en dat betekent dat je ook in Nederland veel mensen kunt bereiken door een podcast te vinden om in te adverteren. Uiteraard is het zo dat een podcast als Moordcast, die gigantisch veel beluisterd is, waarschijnlijk aanzienlijk prijziger is om in te adverteren dan bijvoorbeeld de podcast van een niche website die misschien een paar honderd luisteraars heeft. Bovendien accepteren ook niet alle podcasts reclame, en houden ze er vaak hun eigen regels op na van wat ze wel en niet accepteren. Bij de een is er echt een soort reclameblok, bij de ander hoor je voor of na de podcast alleen dat het gesponsord is merk x. 

Er zijn dus veel smaken, maar het voordeel is dat je bij een podcast wel heel specifiek een bepaalde doelgroep kunt bereiken. Een winkel met kookgerei doet het vast goed in de podcast van Miljuschka Witzenhausen, terwijl zoiets in Moordcast misschien wat minder specifiek de gewenste doelgroep bereikt (hoewel..). Maar welke podcast je ook kiest, één ding is zeker: mensen luisteren aandachtig. Het is veel minder als bij radio of muziek het geval dat het op de achtergrond aanstaat: mensen luisteren actief. Dat, en die optie om een niche te bereiken, maken podcasts een aantrekkelijk medium voor advertenties. 

Host read advertising in podcasts

Je kunt er zelf voor kiezen om de podcasthost zelf reclame te laten maken voor jouw merk, of juist te besluiten om een stemacteur in te huren. Het voordeel van die laatste is dat je je reclame zo op meerdere manieren kan inzetten (zelfs op meerdere podcasts), maar het nadeel is dat je wel meer overkomt als reclame, in plaats van wanneer de vertrouwde podcasthost het doet. Echter kun je die podcasthost niet op andere podcasts laten horen. 

Volgens een onderzoek door MeMo2 a Kantar Company in combinatie met Tonny Media is reclame in podcasts het meest effectieve kanaal van online om mensen te bereiken. Consumenten schijnen hier het meest ontvankelijk te zijn voor reclameboodschappen. Dat geldt vooral voor de doelgroep 16-29 jaar, dat toch bekendstaat als een wat uitdagende doelgroep als het gaat om het overbrengen van boodschappen. En mensen die een reclame in een podcast horen zouden deze ook minder storend vinden en deze zelfs eerder waarderen. Helemaal als de reclame wordt gemaakt door de host van een podcast (dit heet overigens host read). 

Tot slot blijkt ook uit het onderzoek dat de kracht van herhaling nog steeds een kracht is. Het bureau schrijft dat er binnen 3 à 4 podcasts al eerder tot aankoop wordt overgegaan door de herhaling, mede omdat de merkwaarde stijgt. Mensen hebben een merk hoger in het vaandel staan. 

 

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

...

Verder lezen over Online Advertising

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

Niet meer slechts hersenspinsels: nu begint Meta het serieuzer aan te pakken. Threads start binnenkort met het tonen van advertenties.

Social Media14.11.2024

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Als AI je stem kan nadoen voor het inspreken van een advertentie dan is dat natuurlijk heel handig: scheelt je werk. Maar dan moet je wel weten dat het gebeurt.

Artificial Intelligence15.10.2024

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen

In Nederland hebben we nog geen advertentie-abonnement, maar in sommige andere landen wel. Het Verenigd Koninkrijk en Canada zijn landen waar mensen kunnen Netflixen zonder dat ze zich blauw betalen, omdat ze dan wat reclame krijgen voorgeschoteld. Een handig abonnement als je minder kwijt wil zijn aan de streamingdienst, maar het komt ook met een groot nadeel: Basic gaat verdwijnen.

Entertainment29.08.2024

Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

Adform kondigt een exclusieve samenwerking aan met Cognitiv, wereldwijd een van dé leveranciers van deep learning AI voor marketeers. Samen zullen zij Cognitivs GPT AI-gebaseerde contextuele targeting beschikbaar stellen in de belangrijkste Europese talen. Dankzij de samenwerking kunnen adverteerders in Europa nu voor het eerst gebruikmaken van GPT AI-gebaseerde contextual targeting.

Advertising02.07.2024

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

Laten we het even hebben over ons zoekgedrag in Google en de effecten daarvan als we de zoekmachine minder gaan gebruiken. In een tijdperk van AI lijkt dat misschien vanzelfsprekend al is daar nog niet echt bruikbare data over beschikbaar.

Advertising25.06.2024

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

Verder lezen over Podcast

5 tips om je podcast populairder te maken

Luisteraars vinden voor je podcast is soms flink werken: niet omdat er iets mis is met je podcast, maar omdat het wel veel en lang aandacht vraagt. We geven 5 tips.

Online18.09.2024

5 tips om je podcast populairder te maken

Podcast maken? AI doet het vanaf je notities

Wil je tijd winnen? Google introduceert de mogelijkheid om podcasts te genereren met behulp van AI.

Artificial Intelligence12.09.2024

Podcast maken? AI doet het vanaf je notities

Zeg maar niks
Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal

Vandaag is er een nieuwe (video)podcast beschikbaar gekomen waarin voormalig bondscoach Louis van Gaal voor het eerst in lange tijd een interview geeft. Van Gaal gaat voor de Podcast-serie Lichtpuntjes (van SIRE) in ges...

Video19.02.2024

Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal

​2024: Zijn RSS-feeds terug van weggeweest?

RSS-feeds zijn een beetje zoals X/Twitter. Soms zijn ze weer even in trek, soms niet, maar journalisten en nieuwsjunkies gebruiken ze altijd. Echter kan het best nu weer aantrekken, want YouTube heeft besloten om podcast...

Online10.01.2024

​2024: Zijn RSS-feeds terug van weggeweest?

Deze podcast werpt nieuw licht op moordcomplot Kennedy

In Amerika is er geen gebrek aan complottheorieën, van Aliens en 9/11, tot de moord op JFK. Maar van laatstgenoemde zijn nieuwe aanwijzingen voor een mogelijke rol van de CIA bij de moord op de Amerikaanse President Joh...

Media13.11.2023

Deze podcast werpt nieuw licht op moordcomplot Kennedy

60 jaar na moord John. F. Kennedy
Spotify lanceert voor het eerst videopodcasts in Nederland

Vroeger heette het een vodcast, maar inmiddels wordt toch vaker videopodcast gezegd: Spotify lanceert nu 10 podcasts in videovorm op de streamingdienst. Het gaat om een Nederlandse release waarbij grote, populaire podcas...

Entertainment07.04.2023

Spotify lanceert voor het eerst videopodcasts in Nederland

10 langlopende podcasts die nog steeds de moeite waard zijn

Podcasts lijken te blijven, al zien we ook dat veel populaire podcasts half 2022 zijn gestopt: Man, Man, Man bijvoorbeeld, of de Zelfspodcast. Gelukkig zijn er heel veel langlopende podcasts over om heerlijk te bingeluis...

Entertainment05.04.2023

10 langlopende podcasts die nog steeds de moeite waard zijn

Stream On 2023: Spotify onthult nieuwe home feed​

Spotify presenteerde woensdagavond een gloednieuwe interface en tientallen nieuwe features tijdens hun tweede Stream On-evenement. Honderden makers en artiesten, zoals Ed Sheeran, The Jonas Brothers en Jennifer Lopez, wa...

Entertainment08.03.2023

Stream On 2023: Spotify onthult nieuwe home feed​