Advertising10.04.2024

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?


Podcasts zijn weer heel erg hot en dat betekent dat ze veel luisteraars hebben. Waar veel oren zijn, is het dus voor bedrijven heel interessant om er te adverteren. Dat wordt dan ook veelvuldig gedaan. Maar als jij met jouw bedrijf wil adverteren in een podcast: hoe pak je dat dan aan? 

7 miljoen luisteraars

7 miljoen mensen schijnen af en toe een podcast te luisteren en dat betekent dat je ook in Nederland veel mensen kunt bereiken door een podcast te vinden om in te adverteren. Uiteraard is het zo dat een podcast als Moordcast, die gigantisch veel beluisterd is, waarschijnlijk aanzienlijk prijziger is om in te adverteren dan bijvoorbeeld de podcast van een niche website die misschien een paar honderd luisteraars heeft. Bovendien accepteren ook niet alle podcasts reclame, en houden ze er vaak hun eigen regels op na van wat ze wel en niet accepteren. Bij de een is er echt een soort reclameblok, bij de ander hoor je voor of na de podcast alleen dat het gesponsord is merk x. 

Er zijn dus veel smaken, maar het voordeel is dat je bij een podcast wel heel specifiek een bepaalde doelgroep kunt bereiken. Een winkel met kookgerei doet het vast goed in de podcast van Miljuschka Witzenhausen, terwijl zoiets in Moordcast misschien wat minder specifiek de gewenste doelgroep bereikt (hoewel..). Maar welke podcast je ook kiest, één ding is zeker: mensen luisteren aandachtig. Het is veel minder als bij radio of muziek het geval dat het op de achtergrond aanstaat: mensen luisteren actief. Dat, en die optie om een niche te bereiken, maken podcasts een aantrekkelijk medium voor advertenties. 

Host read advertising in podcasts

Je kunt er zelf voor kiezen om de podcasthost zelf reclame te laten maken voor jouw merk, of juist te besluiten om een stemacteur in te huren. Het voordeel van die laatste is dat je je reclame zo op meerdere manieren kan inzetten (zelfs op meerdere podcasts), maar het nadeel is dat je wel meer overkomt als reclame, in plaats van wanneer de vertrouwde podcasthost het doet. Echter kun je die podcasthost niet op andere podcasts laten horen. 

Volgens een onderzoek door MeMo2 a Kantar Company in combinatie met Tonny Media is reclame in podcasts het meest effectieve kanaal van online om mensen te bereiken. Consumenten schijnen hier het meest ontvankelijk te zijn voor reclameboodschappen. Dat geldt vooral voor de doelgroep 16-29 jaar, dat toch bekendstaat als een wat uitdagende doelgroep als het gaat om het overbrengen van boodschappen. En mensen die een reclame in een podcast horen zouden deze ook minder storend vinden en deze zelfs eerder waarderen. Helemaal als de reclame wordt gemaakt door de host van een podcast (dit heet overigens host read). 

Tot slot blijkt ook uit het onderzoek dat de kracht van herhaling nog steeds een kracht is. Het bureau schrijft dat er binnen 3 à 4 podcasts al eerder tot aankoop wordt overgegaan door de herhaling, mede omdat de merkwaarde stijgt. Mensen hebben een merk hoger in het vaandel staan. 

 

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

Verder lezen over Online Advertising

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Eindhoven Airport kiest voor Techonomy als nieuwe partner in digital advertising, data en performance. Na een grondige aanbestedingsprocedure koos Eindhoven Airport onlangs Techonomy als haar digitale partner voor de kom...

DC Business06.03.2024

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Er wordt steen en been geklaagd, want YouTube zou ineens een stuk langzamer zijn in sommige browsers. Er wordt daarbij vooral gesproken over Firefox. YouTube wast zijn handen echter in onschuld: het zou Firefox niet lang...

Video22.11.2023

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU

Over vijftien dagen mogen we weer naar de stembus voor de Tweede Kamer verkiezingen. De dames en heren politici zijn dan ook volop bezig met campagnevoeren. Dat doen ze niet alleen in eigen persoon, maar ook met tientall...

Nieuws07.11.2023

Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU

Ze gelden echter nog niet voor de Nederlandse verkiezingen van 22 november
​Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen

TikTok komt met een nieuw abonnement. Hiermee kun je het videoplatform gebruiken zonder alle reclame te zien. Dat zorgt voor een stuk schonere ervaring, die je bovendien tijd scheelt, omdat je geen reclame meer hoeft te...

Social Media03.10.2023

​Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen

​‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’

Ben je de advertenties op Instagram helemaal zat? Of laat je je er te vaak door verleiden en wil je dat niet meer? Je kunt het waarschijnlijk binnenkort afkopen. Meta is van plan om in Europa met een abonnement te komen...

Social Media02.09.2023

​‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’

​TikTok toont nu ook al advertenties in de zoekresultaten

Gaat TikTok YouTube achterna? Het social media slash videoplatform is zich steeds meer aan het bezighouden met advertenties en dat blijkt ook nu weer. TikTok toont nu namelijk ook reclame in de zoekresultaten.

Social Media23.08.2023

​TikTok toont nu ook al advertenties in de zoekresultaten

Verder lezen over Podcast

Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal

Vandaag is er een nieuwe (video)podcast beschikbaar gekomen waarin voormalig bondscoach Louis van Gaal voor het eerst in lange tijd een interview geeft. Van Gaal gaat voor de Podcast-serie Lichtpuntjes (van SIRE) in ges...

Video19.02.2024

Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal

​2024: Zijn RSS-feeds terug van weggeweest?

RSS-feeds zijn een beetje zoals X/Twitter. Soms zijn ze weer even in trek, soms niet, maar journalisten en nieuwsjunkies gebruiken ze altijd. Echter kan het best nu weer aantrekken, want YouTube heeft besloten om podcast...

Online10.01.2024

​2024: Zijn RSS-feeds terug van weggeweest?

Deze podcast werpt nieuw licht op moordcomplot Kennedy

In Amerika is er geen gebrek aan complottheorieën, van Aliens en 9/11, tot de moord op JFK. Maar van laatstgenoemde zijn nieuwe aanwijzingen voor een mogelijke rol van de CIA bij de moord op de Amerikaanse President Joh...

Media13.11.2023

Deze podcast werpt nieuw licht op moordcomplot Kennedy

60 jaar na moord John. F. Kennedy
Spotify lanceert voor het eerst videopodcasts in Nederland

Vroeger heette het een vodcast, maar inmiddels wordt toch vaker videopodcast gezegd: Spotify lanceert nu 10 podcasts in videovorm op de streamingdienst. Het gaat om een Nederlandse release waarbij grote, populaire podcas...

Entertainment07.04.2023

Spotify lanceert voor het eerst videopodcasts in Nederland

10 langlopende podcasts die nog steeds de moeite waard zijn

Podcasts lijken te blijven, al zien we ook dat veel populaire podcasts half 2022 zijn gestopt: Man, Man, Man bijvoorbeeld, of de Zelfspodcast. Gelukkig zijn er heel veel langlopende podcasts over om heerlijk te bingeluis...

Entertainment05.04.2023

10 langlopende podcasts die nog steeds de moeite waard zijn

Stream On 2023: Spotify onthult nieuwe home feed​

Spotify presenteerde woensdagavond een gloednieuwe interface en tientallen nieuwe features tijdens hun tweede Stream On-evenement. Honderden makers en artiesten, zoals Ed Sheeran, The Jonas Brothers en Jennifer Lopez, wa...

Entertainment08.03.2023

Stream On 2023: Spotify onthult nieuwe home feed​

​True Crime is populairste podcastonderwerp van 2022

We houden ervan om te praten over echte moordgevallen. In Nederland zie je het, maar wereldwijd gaat diezelfde vlieger op. We zijn gefascineerd door True Crime. Dat blijkt uit de lijst met bestgeluisterde podcasts op van...

Online06.12.2022

​True Crime is populairste podcastonderwerp van 2022

Inclusief héél veel True Crime-podcasttips
​Gerucht: TikTok komt met eigen podcast-app

Terwijl veel social media TikTok nadoen, is TikTok zelf ook op zoek naar manieren om te groeien. En ja, dat doet het blijkbaar ook door anderen juist na te doen. Zo schijnt het volgens geruchten met een eigen podcast-app...

Social Media17.10.2022

​Gerucht: TikTok komt met eigen podcast-app