De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Adblock Plus, de meest populaire adblocker-plugin voor browsers, zorgt er al jaren voor dat mensen zonder eindeloze pop-ups en andere vertragende ellende hun websites kunnen bekijken. Het was een fantastische vinding, die de vreselijk uit de hand gelopen advertenties op dat moment een halt toeriep.
Het is al een tijdje zo (sinds 2011) dat advertenties toegelaten worden op pagina’s waar eigenlijk alle advertenties geblokkeerd moesten worden. Dat kon doordat bedrijven zich hielden aan de standaard die Eyeo (het bedrijf achter ABP) voorschreef die goldt voor ‘acceptable ads’, oftewel non-intrusieve advertenties die je niet storen in het browsen.
Marktplaats
Nu heeft Adblock Plus een advertentiemarktplaats opgezet, waar uitgevers advertenties kunnen uitzoeken die al vooraf gescreend en goed bevonden zijn. Het hele proces is geautomatiseerd, zodat uitgevers en adverteerders elkaar snel kunnen vinden. Dat zou, zo zegt Eyeo, ervoor moeten zorgen dat meer bedrijven advertenties kunnen plaatsen die als acceptabel worden gezien door de gebruikers.
Google en AppNexus gaan ook meehelpen met de verkoop door de goedgekeurde advertenties via hun kanalen aan te bieden. Iedereen krijgt een gedeelte van het geld, hoewel het leeuwendeel naar de uitgevers zal gaan. Eyeo verdedigt de opmerkelijke verbreding van het advertentieaanbod met het argument dat mensen met een adblocker eerder 0 procent van de advertenties zagen, en nu meer en rechtvaardigt zo het geld dat het van adverteerders en uitgevers ontvangt.
Terug naar af
Nu zijn die argumenten wel correct, maar laten we vooral niet vergeten waarom we met zijn allen adblockers zijn gaan gebruiken: om niet gehinderd te worden door advertenties. Hoe vreemd is het dan om straks, als deze marketplace een succes wordt, weer stuctureel geconfronteerd te worden met advertenties? Wat hebben we dan bereikt? Weinig, behalve misschien dat de advertenties minder schreeuwerig zijn.
De uitgevers zijn natuurlijk ook niet blij, want die moeten nu nog een extra percentage afgeven van de toch al niet fantastische inkomsten die ze krijgen uit de advertenties. De adverteerders zijn even opgelucht, want er is een kans om iets te laten zien, maar zullen op termijn ook gaan klagen over het feit dat de advertenties niet veel respons genereren, omdat ze zo ‘netjes’ zijn.
De gebruikers, die zijn op dit moment nog in de sterkste positie. Even los van de discussie of het wel verstandig is om de mensen die ons het nieuws brengen geen inkomsten te gunnen kunnen gebruikers van Adblock Plus nog steeds aanvinken dat ze ook geen goedgekeurde advertenties willen zien. De grote vraag? Hoe lang we dat vinkje nog hebben.
Onnodige schakel?
Als het straks zo is dat je met een adblocker geen keuze hebt of je nu wel of geen advertenties ziet, dan zijn we wellicht beter af als we massaal ABP de-installeren, een andere adblocker zoeken of misschien wel gewoon de advertenties laten zien die er zijn. Het laten blijven bestaan van een dienst die de hele online advertentiemarkt gijzelt en daarna alle partijen laat betalen om hetzelfde te doen als ze jaren geleden ook al deden lijkt in elk geval te waanzinnig voor woorden.
[Afbeelding © ABP]
Verder lezen over Online Advertising
Artificial Intelligence15.10.2024
YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Entertainment29.08.2024
Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Advertising02.07.2024
Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting
Advertising25.06.2024
AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads
Video29.05.2024