Advertising14.09.2016

Adblock Plus gaat advertenties verkopen


Vreemde wending voor anti-advertentie plugin

Adblock Plus, de meest populaire adblocker-plugin voor browsers, zorgt er al jaren voor dat mensen zonder eindeloze pop-ups en andere vertragende ellende hun websites kunnen bekijken. Het was een fantastische vinding, die de vreselijk uit de hand gelopen advertenties op dat moment een halt toeriep.

Het is al een tijdje zo (sinds 2011) dat advertenties toegelaten worden op pagina’s waar eigenlijk alle advertenties geblokkeerd moesten worden. Dat kon doordat bedrijven zich hielden aan de standaard die Eyeo (het bedrijf achter ABP) voorschreef die goldt voor ‘acceptable ads’, oftewel non-intrusieve advertenties die je niet storen in het browsen.

Een voorbeeld van wat wel en niet acceptabel is voor Adblock Plus.
Een voorbeeld van wat wel en niet acceptabel is voor Adblock Plus.

Marktplaats

Nu heeft Adblock Plus een advertentiemarktplaats opgezet, waar uitgevers advertenties kunnen uitzoeken die al vooraf gescreend en goed bevonden zijn. Het hele proces is geautomatiseerd, zodat uitgevers en adverteerders elkaar snel kunnen vinden. Dat zou, zo zegt Eyeo, ervoor moeten zorgen dat meer bedrijven advertenties kunnen plaatsen die als acceptabel worden gezien door de gebruikers.

Google en AppNexus gaan ook meehelpen met de verkoop door de goedgekeurde advertenties via hun kanalen aan te bieden. Iedereen krijgt een gedeelte van het geld, hoewel het leeuwendeel naar de uitgevers zal gaan. Eyeo verdedigt de opmerkelijke verbreding van het advertentieaanbod met het argument dat mensen met een adblocker eerder 0 procent van de advertenties zagen, en nu meer en rechtvaardigt zo het geld dat het van adverteerders en uitgevers ontvangt.

Terug naar af

Nu zijn die argumenten wel correct, maar laten we vooral niet vergeten waarom we met zijn allen adblockers zijn gaan gebruiken: om niet gehinderd te worden door advertenties. Hoe vreemd is het dan om straks, als deze marketplace een succes wordt, weer stuctureel geconfronteerd te worden met advertenties? Wat hebben we dan bereikt? Weinig, behalve misschien dat de advertenties minder schreeuwerig zijn.

De uitgevers zijn natuurlijk ook niet blij, want die moeten nu nog een extra percentage afgeven van de toch al niet fantastische inkomsten die ze krijgen uit de advertenties. De adverteerders zijn even opgelucht, want er is een kans om iets te laten zien, maar zullen op termijn ook gaan klagen over het feit dat de advertenties niet veel respons genereren, omdat ze zo ‘netjes’ zijn.

Het onderste vinkje: de redding voor wie echt helemaal geen advertenties wil zien.
Het onderste vinkje: de redding voor wie echt helemaal geen advertenties wil zien.

De gebruikers, die zijn op dit moment nog in de sterkste positie. Even los van de discussie of het wel verstandig is om de mensen die ons het nieuws brengen geen inkomsten te gunnen kunnen gebruikers van Adblock Plus nog steeds aanvinken dat ze ook geen goedgekeurde advertenties willen zien. De grote vraag? Hoe lang we dat vinkje nog hebben.

Onnodige schakel?

Als het straks zo is dat je met een adblocker geen keuze hebt of je nu wel of geen advertenties ziet, dan zijn we wellicht beter af als we massaal ABP de-installeren, een andere adblocker zoeken of misschien wel gewoon de advertenties laten zien die er zijn. Het laten blijven bestaan van een dienst die de hele online advertentiemarkt gijzelt en daarna alle partijen laat betalen om hetzelfde te doen als ze jaren geleden ook al deden lijkt in elk geval te waanzinnig voor woorden.

[Afbeelding © ABP]

...

Verder lezen over Online Advertising

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

Niet meer slechts hersenspinsels: nu begint Meta het serieuzer aan te pakken. Threads start binnenkort met het tonen van advertenties.

Social Media14.11.2024

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Als AI je stem kan nadoen voor het inspreken van een advertentie dan is dat natuurlijk heel handig: scheelt je werk. Maar dan moet je wel weten dat het gebeurt.

Artificial Intelligence15.10.2024

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen

In Nederland hebben we nog geen advertentie-abonnement, maar in sommige andere landen wel. Het Verenigd Koninkrijk en Canada zijn landen waar mensen kunnen Netflixen zonder dat ze zich blauw betalen, omdat ze dan wat reclame krijgen voorgeschoteld. Een handig abonnement als je minder kwijt wil zijn aan de streamingdienst, maar het komt ook met een groot nadeel: Basic gaat verdwijnen.

Entertainment29.08.2024

Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

Adform kondigt een exclusieve samenwerking aan met Cognitiv, wereldwijd een van dé leveranciers van deep learning AI voor marketeers. Samen zullen zij Cognitivs GPT AI-gebaseerde contextuele targeting beschikbaar stellen in de belangrijkste Europese talen. Dankzij de samenwerking kunnen adverteerders in Europa nu voor het eerst gebruikmaken van GPT AI-gebaseerde contextual targeting.

Advertising02.07.2024

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

Laten we het even hebben over ons zoekgedrag in Google en de effecten daarvan als we de zoekmachine minder gaan gebruiken. In een tijdperk van AI lijkt dat misschien vanzelfsprekend al is daar nog niet echt bruikbare data over beschikbaar.

Advertising25.06.2024

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads