De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Het gebruik van Adblockers in Nederland voor het eerst wat afgenomen, zo maakt IAB Nederland bekend.
Door de bewustwordingscampagne ‘Internet is niet gratis’ is inmiddels 7% van de adblock-gebruikers gestopt met het gebruik van adblocker-software. Heeft 47% tenminste één website op een whitelist gezet en gaat 18% dit in de toekomst doen.
Whitelisting
Door de bewustwordingscampagne is ‘whitelisting’ in Nederland bijna verdubbeld. Het belangrijkste argument voor consumenten om dit te doen is om de website haar inkomsten niet te ontnemen. Dit en meer blijkt uit het derde ‘Adblocking onderzoek’ dat Mediabrands Marketing Sciences en IAB Nederland vandaag publiceren.
Uit eerdere onderzoeken bleek dat 22% van de consumenten een website op een whitelist wil plaatsen en daarmee advertenties van een specifieke website wel toe wil laten om haar inkomsten niet te ontnemen. Na de bewustwordingscampagne is dit percentage gestegen naar 38%, bijna twee keer zoveel. 54% plaatst een website op een whitelist omdat men bang is dat anders de toegang tot de website wordt ontzegd.
Stoppen met een adblocker?
De belangrijkste voorwaarden waar websites aan moeten voldoen, voordat een gebruiker zijn adblocker uitschakelt, is dat de advertenties die worden getoond weggeklikt kunnen worden (65%). Ook moeten de advertenties minder opvallen (59%) of stil zijn (45%).
“Dit zijn belangrijke cijfers en conclusies waar het bedrijfsleven haar (online) strategieën mee kan bepalen”, aldus Nathalie Peters, voorzitter IAB Nederland.
Internet is niet gratis
“De consument heeft in de afgelopen maanden duidelijk laten merken dat hij niet tevreden was met de huidige vorm van digital advertising. Het is nu aan de sector om de dialoog aan te gaan met de consument om samen tot een oplossing voor deze situatie te komen. Ik ben blij dat wij door het initiëren van de bewustwordingscampagne de eerste stap hebben gezet om zowel de relatie, maar ook de processen en uitingen van de sector, te verbeteren. Dat nu ook uit het onderzoek blijkt dat de consument ons initiatief waardeert, maar vooral begrip toont voor de situatie waarin uitgevers zich bevinden, is boven verwachting. Wij zullen nu, in samenwerking met de participerende uitgeverijen, zorgen dat deze positieve lijn wordt voortgezet”, aldus Jeroen Verkroost, directeur IAB Nederland.
Verder lezen over Campagne
Entertainment04.06.2024
Of je die jackpot nou wint of niet: wees een Winner Man
Online22.02.2024
Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af
Waarom hanteert Rutgers geen gezond tweesporenbeleid in relatie tot sexting?Video19.02.2024
Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal
Marketing13.02.2024
Samen bouwen aan de liefde: dit is de Valentijnsdag Love Challenge
'De enige roos die nooit verwelkt’Online27.03.2023
Doe mee met de Alzheimer Challenge: leg 300 kilometer af in april
voor een toekomst zonder dementieGaming22.03.2023
Campagne #OneLove nu ook in FIFA 23
Alle spelers kunnen de actie supportenMedia22.03.2023
Havas+Lemz breidt uit met Havas Play
"Voor elk merk het juiste speelveld"Marketing16.02.2023
ChatGPT door KLM gebruikt in Valentijnsdagcampagne
resultaten zijn positiefVerder lezen over Digital
Technology18.11.2024
Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering
gebrek aan kennis en expertiseTech in Asia13.11.2024
Huawei Connect Paris: AI en de digitale, groene transformatie van Europa
Marketing06.05.2024
Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing
maar de website kan vaak beterOnline18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnMarketing06.03.2024
OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie
Marketing28.11.2023
Blijdorp: Van dierentuin naar een icoon voor natuurherstel
Blijdorp wil impact maken!Startups16.11.2023
Deze 12 Nederlandse startups zijn onderscheiden met een CES Innovation Award
Online28.04.2023
Privacy: gegevensverzameling binnen apps kun je maar beter uitschakelen!
Inspiratie om jouw digitale hygiëne aanzienlijk te verbeterenVerder lezen over Online Advertising
Social Media14.11.2024
Threads start binnenkort met het tonen van advertenties
Artificial Intelligence15.10.2024
YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Entertainment29.08.2024
Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Advertising02.07.2024
Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting
Advertising25.06.2024