Ad blockers, de naam zegt het al, blokkeren advertenties. En met de uitrol van iOS 9 is deze advertentie blokkerende software nu ook beschikbaar voor mobiele apparaten. De New York Times is gaan onderzoeken wat nou de impact is van het gebruik van deze software voor jouw iPhone.
En wat blijkt. Met behulp van een mobiele advertentie-blocker (die werkt in Safari) neemt de levensduur van de batterij met 21 procent toe (let op dat is enkel met het surfen op het internet), het dataverbruik gaat omlaag en het inladen van de verschillende websites gaat soms ook enkele seconden sneller.
Een Ad blocker kan je dus nog geld besparen ook. Als jouw favoriete website bijvoorbeeld video-advertenties heeft draaien kost het je een x-bedrag aan mobiele data (als je niet op Wi-Fi zit) om deze iedere keer in te laden. De New York Times testte in totaal 50 nieuwssites en kwam in het extreemste geval een website tegen waar je bijna 10 dollar per maand bespaart door die te bezoeken met een Ad blocker.
Meer dan de helft van alle data op de geteste pagina’s was afkomstig van advertenties.