Advertising06.12.2006

De invloed van het umfeld


-95.jpg
-95.jpg

Universal Media en Microsoft Digital Advertising Solutions hebben deze week nieuw onderzoek gepresenteerd naar de invloed van het umfeld op de effectiviteit van online campagnes.

Uit het onderzoek blijkt dat aandacht voor een site (1) tot meer reclameherinnering leidt. 19% van de respondenten herinnert zich de advertenties op sites die zij intensieve aandacht gaven, tegenover 11% herinnering voor een advertentie op een site die weinig aandacht behoeft.

Passendheid (2) en een houding (3) ten opzichte van een site hebben geen effect op reclameherinnering en reclameherkenning. Wel blijkt dat wanneer een advertentie aansluit op de content van een site – de advertentie is dan passend – dat de houding ten aanzien van een advertentie positiever is. Hetzelfde bleek te gelden bij een positieve houding ten aanzien van een site – ook daar profiteerde de advertentie van .

De invloed die het umfeld kan hebben is bekend voor tijdschriften en TV (Halo Effect – Sanoma 2001 en Netto Fractie onderzoek – Universal Media 2005/2006). Het effect van het online umfeld was echter nog niet onderzocht.

Universal Media en Microsoft Digital Advertising Solutions hebben dit onderzoek geïnitieerd omdat zij behoefte hadden aan inzicht in het kwalitatieve gedeelte van online mediaplanning – náást de bekende kwantitatieve elementen kosten en bereik.

Het onderzoek richtte zich op de vraag ,,Is umfeld belangrijk voor online planning?”. Het onderzoek – uitgevoerd door MetrixLab onder 1400 respondenten – laat zien dat de umfeld-elementen passendheid, houding een aandacht belangrijk zijn voor online planning. Door deze aspecten in overweging te nemen kan meer effect gegenereerd worden bij online campagnes.

“Wij stellen onszelf tot doel bij te dragen aan de ontwikkeling van het online medium. Daarom werken we graag samen met andere partijen om meer inzicht te bieden rond online adverteren, de kennis ervan te vergroten en de mediaplanners een breder perspectief te bieden. Vandaar dat we samen met Universal Media dit onderzoek hebben geïnitieerd. Op basis van de inzichten die dit onderzoek heeft opgeleverd kunnen online adverteerders hun doelstellingen efficiënter realiseren”, zegt Rachael Parrat, onderzoekspecialist bij Microsoft Digital Advertising Solutions Nederland.

“Door de vernieuwende en kwalitatieve inzichten die het UM TV Nettofractie onderzoek onlangs heeft opgeleverd en de toegevoegde waarden daarvan voor de TV-planningspraktijk is de behoefte ontstaan voor een dergelijk online umfeld-onderzoek. Dit unieke onderzoek vormt het daadwerkelijke bewijs en het inzicht dat kwaliteitsplanning van essentieel belang is voor de effectiviteit van communicatie en een hoger rendement van de investering. Ze onderbouwen onze eerdere benadering dat we verder moeten kijken dan bereik en kosten alleen” aldus Judith Hordijk van Universal Media.

Conclusies: * Het onderzoek toont aan dat het medium van invloed is op hoe de uiting wordt ontvangen. Men heeft een positiever houding ten aanzien van een advertentie wanneer deze geplaatst is op een site met passende content, of op een site waar de bezoekers positief tegenover staan.

* Voor de planning van een campagne betekent dit dat er naast kosten en bereik – afhankelijk van de communicatiedoelstellingen, meer rekening gehouden moet worden met de umfeld- elementen passendheid, houding en aandacht voor een site. Gezien de resultaten van het onderzoek worden variabelen zoals bezoekfrequentie en het aantal bekeken pagina’s dus belangrijk om in de planningspraktijk rekening mee te houden.

1) Passendheid: de mate waarin de inhoud van een online uiting direct aansluit bij de content van een site

2) Houding: een positieve houding voor een site is gedefinieerd aan de hand van 6 stellingen (waaronder: leuk vinden, relevant zijn, beter dan soortgelijken)

3) Aandacht: aandacht voor een site is door de respondenten zelf beoordeeld ‘met hoeveel aandacht heeft u deze site bekeken’.

...

Verder lezen over Microsoft

Microsoft Outlook loopt vast door deze heel gewone activiteit

Even snel iets kopieren-plakken is er niet meer bij voor mensen die Klassieke Outlook gebruiken. Maar er is een oplossing.

Online04.11.2024

Microsoft Outlook loopt vast door deze heel gewone activiteit

Er is een workaround
Microsoft stelt release van AI-meekijker Recall weer uit

Eerst leek de wereld er nog niet klaar voor en nu is het juist Microsoft zelf dat er niet klaar voor is. Recall is weer uitgesteld.

Artificial Intelligence31.10.2024

Microsoft stelt release van AI-meekijker Recall weer uit

Je nieuwe collega’s zijn autonome AI-agents in Microsoft Copilot

Microsoft voegt nieuwe, AI-agents toe aan Copilot. Ze zijn geheel zelfwerkend, dus ze verrichten allerlei taken die werk uit handen nemen van menselijke medewerkers.

Artificial Intelligence22.10.2024

Je nieuwe collega’s zijn autonome AI-agents in Microsoft Copilot

5 handige programma’s voor online samenwerken

Online samenwerken kan voor problemen zorgen: miscommunicaties ontstaan vrij snel. Met deze tools gaat samenwerken beter.

Online11.10.2024

5 handige programma’s voor online samenwerken

Microsoft breidt zijn AI-hulp Copilot uit en zet Recall toch door

AI is nog flink in ontwikkeling, maar de innovaties volgen elkaar in een rapper tempo op dan ooit. Dat stelt Microsoft, het IT-bedrijf dat zelf ook flink innoveert met zijn Copilot-AI.

Artificial Intelligence02.10.2024

Microsoft breidt zijn AI-hulp Copilot uit en zet Recall toch door

OpenAI is van plan om ChatGPT steeds duurder te maken

Voor het einde van het jaar zou de prijs van ChatGPT met 2 dollar worden opgehoogd, zo blijkt uit een investeringsrapport. In 5 jaar tijd wordt dat 44 dollar per maand.

Artificial Intelligence01.10.2024

OpenAI is van plan om ChatGPT steeds duurder te maken

Microsoft Copilot komt met Pages: een ultiem samenwerkdocument

Microsoft kondigde Copilot Wave 2 aan in een livestream. Eén van de handigste nieuwe taken is Pages waarmee samenwerken beter moet gaan.

Artificial Intelligence17.09.2024

Microsoft Copilot komt met Pages: een ultiem samenwerkdocument

Oprah leidt een panel met belangrijke mensen in AI: de wereld is verbaasd

Oprah presenteert een tv-special om te vertellen hoe AI het dagelijks leven beïnvloedt en er zitten bekende mensen uit de tech-industrie bij om dat verhaal te doen.

Artificial Intelligence04.09.2024

Oprah leidt een panel met belangrijke mensen in AI: de wereld is verbaasd