Advertising13.07.2006

Online adverteren voor veel bedrijven nog steeds onbekend terrein


1152793723online-advertising.jpg
1152793723online-advertising.jpg

Online adverteren blijft groeien. Ook dit jaar zal er weer sprake zijn van een flinke verschuiving in de budgetten van adverteerders richting internetmarketing. In maar liefst 69% van de gevallen is er dit lopende boekjaar al sprake van een verschuiving richting internet, zo blijkt uit de Grote Marketing Enquête 2006.

Uit de enquête onder Nederlandse marketeers blijkt dat alle vormen van internetmarketing in het afgelopen jaar zijn gegroeid. Bedrijven die actief online adverteren zijn in 85% van de gevallen zelf sturend en strategiebepalend bij de keuze voor internet. Bedrijven die overwegen online te gaan adverteren, zien echter een veel grotere rol voor gespecialiseerde bureaus, mediabureaus en reclamebureaus.

Dat geeft aan dat online adverteren voor veel bedrijven nog steeds een ‘nieuw en sexy’, maar ook onbekend terrein is.

Tjeerd Kooij, managing partner WebAds: “Opnieuw zien we dat online adverteren een belangrijker aandeel krijgt in de budgetten van adverteerders . Internet wordt meer een meer een vast onderdeel van de totale mix.

Maar er ligt nog een groot potentieel bij bedrijven die de stap nog niet hebben durven zetten en die vooral vertrouwen op hun traditionele reclame- en media-adviseurs. In de praktijk zien we echter dat juist bij deze partijen vaak een kennisachterstand bestaat over wat er kan op internet.

Vaak wordt dan de bekende weg gekozen en kiest men voor banners of zoekmachinemarketing. Andere advertentievormen met een hogere impact en veel meer creatieve mogelijkheden, zoals screenads of videocommercials binnen streams worden veel minder vaak geadviseerd. Ook gerichte doelgroepbenadering via bijvoorbeeld targeting staat nog in de kinderschoenen. Internet wordt terecht vaak ingezet voor responsgerichte campagnes.

Maar door het grote bereik en de hoge mediaconsumptie is het medium ook zeer geschikt voor adverteerders met een branding doelstelling. Als exploitant proberen wij daarom zowel adverteerders als reclame- en mediabureaus te laten zien wat daadwerkelijk werkt op internet.”

De Grote Marketing Enquête is een jaarlijkse enquête onder Nederlandse marketeers uitgevoerd door Trendbox in opdracht van Tijdschrift voor Marketing en WebAds.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over Mac

Apple geeft de Mac mini een heel ander uiterlijk

Je levert in op het aantal poorten, maar deze goedkoopste manier om op een Mac te werken wordt wel voorzien van de nieuwste M4-processoren.

Gadgets30.10.2024

Apple geeft de Mac mini een heel ander uiterlijk

Apple kondigt volgende week nieuwe Macs aan

Apple hint zelf naar nieuwe Macs door een X-post van Greg Joswiak, de marketing-topman van Apple. Hij zegt dat je je kalender moet maccen.

Gadgets25.10.2024

Apple kondigt volgende week nieuwe Macs aan

Apple WWDC 2024: de 10 grootste aankondigingen

Het is wat iedereen zegt, en nu ook wat Apple zegt: kunstmatige intelligentie. Dit zijn de 10 grootste aankondigingen van Apple WWDC 2024.

Mobile11.06.2024

Apple WWDC 2024: de 10 grootste aankondigingen

​Apple Mac bestaat 40 jaar: en er is veel veranderd

Het is deze week veertig jaar geleden dat Apple met zijn eerste Mac op de proppen kwam. Het bijzondere aan dit apparaat was dat het een alles-in-een computer was. Wel een los toetsenbord en losse muis, maar de monitor en...

Gadgets24.01.2024

​Apple Mac bestaat 40 jaar: en er is veel veranderd

Wat is een mini-PC en is het beter dan een gewone desktop?

We zien het de laatste tijd steeds vaker en op CES was het ook weer raak: de mini-PC. Het is een klein kastje dat je onder andere kent van Apple, de Mac Mini, maar ook van Intel met zijn Intel NUC. Ze zijn erg hip: is he...

Gadgets15.01.2024

Wat is een mini-PC en is het beter dan een gewone desktop?

Fix je iPhone of Mac gewoon zelf: Apple lanceert DIY in Nederland

Apple biedt zijn zelfreparatieprogramma nu ook aan in Nederland. Goed nieuws, want hierdoor kun je Apple-onderdelen kopen om zelf je iPhone of je Mac te repareren. Zo heb je dus wel échte onderdelen, maar hoef je geen g...

Gadgets13.12.2023

Fix je iPhone of Mac gewoon zelf: Apple lanceert DIY in Nederland

Onze verwachtingen voor Apple’s Scary Fast-event vannacht

Je moet er even voor opblijven, maar als je een beetje een Mac-fan bent, dan doe je dat natuurlijk. Waar evenementen van Apple meestal in de Amerikaanse ochtend plaatsvinden, heeft het bedrijf nu gekozen voor een moment...

Gadgets30.10.2023

Onze verwachtingen voor Apple’s Scary Fast-event vannacht

​Chromebook-alternatief: Apple heeft goedkope MacBook in de maak

We kennen Apple als een vrij luxe merk. Het is niet goedkoop, het heeft een bepaalde uitstraling en die is voor velen aantrekkelijk. Apple lijkt echter laagdrempeliger te willen worden. Het zou werken aan een Chromebook-...

Gadgets06.09.2023

​Chromebook-alternatief: Apple heeft goedkope MacBook in de maak

Verder lezen over Reclame

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Reclame maken voor roken is uit den boze, want iedereen weet toch hoe slecht het is? Gemeente Den Haag wil nu ook reclame voor vliegvakanties weren.

Advertising06.11.2024

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden

De Ster Gouden Loeki van 2024 wordt alweer de dertigste editie van deze publieksprijs voor reclame. In 1995 werd de prijs voor het eerst uitgereikt aan KLM voor hun commercial 'Zwanen', en in de jaren daarna zijn nog vele iconische reclames beloond met de felbegeerde publieksprijs. Begin volgend jaar wordt bekend wie er tijdens deze jubileumeditie met de winst vandoor gaat.

Advertising22.07.2024

Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden

Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame

Vandaag, maandag 13 mei 2024, introduceert de Nederlandse tv-streamingdienst NLZIET een nieuw en goedkoper Basis-abonnement. Dit nieuwe abonnement kost €7,95 per maand en bevat reclame in de VOD-content van de RTL- en Talpa-zenders.

Entertainment13.05.2024

Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame

Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’

Apple biedt zijn excuses aan, zegt dat het de plank heeft misgeslagen, maar het laat zijn controversiële reclame wel staan. 

Gadgets10.05.2024

Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

YouTube bestaat uit zoveel reclame, dat het soms niet meer leuk is om iets te kijken. Daar komt nu meer reclame bij: in de door jou gekozen pauze.

Advertising26.04.2024

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Persoonlijk heb ik een hekel aan reclame, zowel op tv als online. En dan bedoel ik reclame die je steeds vaker, en langer, ‘verplicht’ bent om te kijken voordat je een programma of video start, of verder kunt kijken....

Entertainment07.09.2023

YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingen
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Grote internationale adverteerders experimenteren met generatieve AI-tools zoals ChatGPT om de kosten van de productie van reclame te drukken. Marketeers denken dat generatieve AI niet alleen de productie goedkoper kan m...

Marketing23.08.2023

Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeers

Verder lezen over Zoekmachine

ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine

Enerzijds omdat jongeren bijvoorbeeld al vaker zoeken via social media zoals TikTok en Instagram, maar binnenkort ook omdat AI-bonzen zich er nu mee gaan bemoeien.

Search01.11.2024

ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter

Zoek jij ooit wel eens iets op een andere zoekmachine dan die van Google? We achten de kans klein. Google is zelfs een monopolist geoordeeld.

Search06.08.2024

Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie

OpenAI heeft met de introductie van SearchGPT een nieuwe mijlpaal bereikt in de wereld van kunstmatige intelligentie en zoektechnologie. Dit prototype combineert geavanceerde AI-modellen met realtime webinformatie, waardoor gebruikers snel en nauwkeurig antwoorden kunnen verkrijgen via een gebruiksvriendelijke conversatie-interface.

Artificial Intelligence01.08.2024

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie

Chrome krijgt zijn eigen Circle to Search om snel te zoeken

Chrome krijgt een handige nieuwe manier om te zoeken. Het is een stuk visueler en maakt gebruik van het handige Google Lens.

Search30.07.2024

Chrome krijgt zijn eigen Circle to Search om snel te zoeken

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Het is volgens Google bedoeld om te zorgen dat zoekresultaten eerder laden, in plaats van dat je allemaal dingen geladen krijgt waar je helemaal niet om hebt gevraagd.

Search26.06.2024

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.

Marketing19.06.2024

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming