Advertising28.11.2005

Fusion2005 (reprise)


1133014936fusion2.jpg
1133014936fusion2.jpg

Er is afgelopen dagen al veel geschreven over Fusion2005. Het crossover evenement voor de reclame, communicatie en pr-branche was uitverkocht en dat kwam niet in de laatste plaats door het uitdagende programma.

Op de blogs is al veel geschreven, onder meer door Theo van Vugt (molblog) en Frank (frankwatching). Hieronder een poging van mijn kant om de zaken te bespreken die zij niet al reeds aanstipten, of die ik tijdens de borrel hoorde.

De organisatie Veel complimenten gehoord over dagvoorzitter Jeroen Smit. De man die vorige jaargangen nog werd aangekondigd als auteur van “Het drama Ahold”, is inmiddels toch wel Mister Fusion geworden. Niet in de laatste plaats omdat veel aanwezigen hem al kenden van Mediazaken.

De locatie was minder goed gekozen. Doordat de plenaire congreszaal alleen werd afgescheiden door zwart doek, kon een kwart van de zaal zich maar moeilijk concentreren omdat de catering noodzakelijke voorbereidingen met theelepeltjes aan het treffen was en/of de centrale verwarming defect bleek.

Openingsdebat Het openingstrio was mooi samengesteld. Een glansrol was weggelegd voor Alfred Levi als de lachende derde die haarfijne analyses losliet op wat eerder over kranten (Freek Busweiler) of televisie (Fons van Westerloo) was gezegd.

Naar mijn mening ging Smit niet correct om met de lacherige sfeer die ontstond toen Busweiler gepassioneerd (staand) de verdediging inzette. Doordat de focus op diens non-verbale presentatie lag, kwamen de zinvolle argumenten niet goed over. Wel knap was het ontlokken van een primeur bij Van Westerloo die aangaf binnen enkele maanden met een groot nieuw mobiel concept te komen. (Jong Zuid reloaded?)

Brandsluts De punten voor de smaakvolste presentatie gingen naar Marian Salzman. Het slides waren grafisch zeer verzorgd. Mooie contrastrijke foto’s (JWT?) die het gevoel bij de teksten zeer juist weergaven. Inhoudelijk kwam haar verhaal over Brandsluts wel over. Haar theorie dat consumenten niet per definitie trouw zijn aan merken, tenzij zo’n merk een mooi verhaal vertelt, gaat zeker op voor Jack Daniels, Apple en Harley Davidson.

Toch hang ik zelf meer de “Brands are the new Gods” aan. Dat klinkt mooier dan ‘merkhoeren’ en verwijst naar het feit dat mensen al eeuwen meerdere goden aanbidden, maar dat de God met de beste marketing wint.

Parallelsessie 1 Jeroen de Bakker (Tequila) vertelde samen met Herwin van den Berg (Heineken) enthousiast over onder meer State Magazine, Sixpack en het nieuwste filmpje van Brand New Telly. De titel van deze workshop was “De helft van je budget naar internet” en wat mij betreft mag dat ook als motto voor de hele dag gelden.

De boodschap van Jeroen was dat met name ’timing’ essentieel is bij het lanceren en succesvol adopteren van nieuwe technieken. Herwin drukte de zaal op het hart dat je niet bang moet zijn om te experimenteren. Soms lukt er wel eens iets niet, maar dat zijn nooit verloren uren, die kennis neem je een volgende keer gewoon weer mee.

Enderson Guimaraes Een openbaring was deze Braziliaanse Global Marketing Manager van Philips. Hij was de enige die zich die dag niet uit zijn tent liet lokken door Jeroen Smit (… I’m waiting for the question :-). Ondanks het feit dat hij Katja Schuurman niet kende, wist hij op een geloofwaardige manier de ambitie van Philips te verwoorden. Een niet geholpen naamsbekendheid van 80% in de Verenigde Staten is immers een pittige target!

Michiel Buitelaar Deze directeur consumentenmarkt van KPN maakte indruk met zijn losse stijl van presentateren. Hoewel de strekking zeer serieus was (hoe kan KPN de dalende inkomsten uit het vaste net compenseren met ip-initiatieven) illustreerde hij dit met openhartige voorbeelden. Zo had hij geen moeite de huidige advertentievorm van KPN te bekritiseren en bekende hij -in de wiskundige zin- opgewonden te worden van het Google algoritme.

Parallelsessie 2 “Het einde van de 30-seconden-commercial” was de titel van mijn tweede parallelsessie. Pas hier begreep ik goed waarom Jeroen Smit eerder had geroepen ‘u bent bang’. Hij had het voornamelijk tegen de gevestigde orde, zo bleek uit de vragen die tijdens de sessie uit de zal kwamen. TBWA en DDB riepen gezamenlijk “Als wij een filpje voor AH maken, staan de winkels vol!” en “Wij vinden dat de kracht van televisie hier onvoldoende benadrukt wordt”.

Deze reactie kwam op de meeste aanwezigen hetzelfde over als eerder die dag Busweiler zijn regionale kranten had verdedigd. Het roept respect op, maar ook een beetje weemoed. Hoe verder je in de toekomst kijkt, hoe meer sommige mensen vast willen houden aan het verleden.

Grappig genoeg was er juist een adverteerder voor nodig (ABN/Amro) om te melden dat zij juist die vernieuwingsdrang miste bij haar traditionele bureau.

Aad Boon De nieuwe directeur van UPC werd op een aantal blogs een ‘onterechte afsluiter’ genoemd. Natuurlijk, een briefje voorlezen is niet de meest aansprekende vorm van presenteren. En in het tweegesprek met Smit straalde Boon niet de strijdvaardigheid van Buitelaar uit.

Maar juist daarom was Aad Boon een mooie afsluiter. Er komt een fantastische tijd voor ons aan; het is alleen nog de vraag wie óp de golven surft, en wie kopje ónder gaat. Ik was aanwezig met mijn collega’s van Toscani en onze dagconclusie was niet anders. Eindelijk ziet iedereen die mooie mogelijkheden van de nieuwe technieken. Nu ligt de bal bij de creatieven… want wie gaat toch al die mooie content maken?

...

Verder lezen over Apple

‘Apple wil met meer smarthomegadgets komen: dit is de volgende’

Houd er wel rekening mee dat het waarschijnlijk niet gratis is om het apparaat te gebruiken, waarmee we niet doelen op de aankoopprijs.

Gadgets14.11.2024

‘Apple wil met meer smarthomegadgets komen: dit is de volgende’

Slim voor ouders: deel de locatie van een AirTag

Het is voor koppels of vrienden die een koffer delen nu heel makkelijk om de locatie ervan samen in de gaten te houden.

Gadgets11.11.2024

Slim voor ouders: deel de locatie van een AirTag

iPhone krijgt een oplaadfunctie die we op alle toestellen willen

Je wil toch weten hoe lang het nog duurt voordat je telefoon weer helemaal vol is. iPhone zou dat vanaf iOS 18.2 gaan laten zien.

Mobile06.11.2024

iPhone krijgt een oplaadfunctie die we op alle toestellen willen

Komt er in de toekomst een slimme bril van Apple?

De VR-bril van Apple is een flink ding. Tijd voor iets subtielers, moet Apple denken: het zou onderzoek doen naar een slimme bril.

Gadgets05.11.2024

Komt er in de toekomst een slimme bril van Apple?

Apple geeft de Mac mini een heel ander uiterlijk

Je levert in op het aantal poorten, maar deze goedkoopste manier om op een Mac te werken wordt wel voorzien van de nieuwste M4-processoren.

Gadgets30.10.2024

Apple geeft de Mac mini een heel ander uiterlijk

Apple Intelligence komt ook naar jouw iPhone

Binnenkort kun je Apple’s AI ook gebruiken op jouw iPhone. Hoewel, ‘binnenkort’: dit is pas in april 2025, dus nog een klein half jaar van nu.

Mobile29.10.2024

Apple Intelligence komt ook naar jouw iPhone

Apple kondigt volgende week nieuwe Macs aan

Apple hint zelf naar nieuwe Macs door een X-post van Greg Joswiak, de marketing-topman van Apple. Hij zegt dat je je kalender moet maccen.

Gadgets25.10.2024

Apple kondigt volgende week nieuwe Macs aan

Seizoen 2 van Severance belooft heel vreemd te worden

Zelfs al heb je nu jaren over dat eerste seizoen kunnen nadenken, dan nog ben je er waarschijnlijk niet helemaal uit wat je nou hebt zitten kijken. Severance 2 komt eraan.

Entertainment24.10.2024

Seizoen 2 van Severance belooft heel vreemd te worden

Verder lezen over Google

Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI

Van alle nieuwe code die momenteel bij Google wordt gemaakt schijnt een kwart te zijn gemaakt door computers, in plaats van mensen.

Artificial Intelligence30.10.2024

Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

Wil je echt de ultiem goedkoopste vlucht boeken, waarbij je misschien wel drie keer moet overstappen om in Australië neer te strijken, dan kun je daar nu een nieuwe knop voor aantikken in Google Flights.

Online17.10.2024

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs

DeepMind, Google’s lab waarin volop met kunstmatige intelligentie wordt geexperimenteerd, is in de prijzen gevallen.

Artificial Intelligence09.10.2024

AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs

Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht

De rechter heeft nu bepaald dat Google de Google Play appwinkel drie jaar lang open moet stellen voor de concurrentie.

Mobile08.10.2024

Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht

Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen

Shit, telefoon gestolen. Google introduceert nu drie nieuwe opties om te zorgen dat de dief niet bij je data kan.

Mobile07.10.2024

Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen

Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live

Google Gemini Live was al beschikbaar, ook voor Nederlanders, maar nog niet officieel in het Nederlands. Daar komt in de komende weken dus verandering in.

Artificial Intelligence03.10.2024

Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live

Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels

Epic had Google vier jaar geleden al aangeklaagd voor het runnen van een monopolie op de appwinkel, maar nu komt daar een nieuwe rechtszaak bij. 

Mobile01.10.2024

Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels

Google introduceert een speelse doodle met popcorn

Search25.09.2024

Google introduceert een speelse doodle met popcorn

Verder lezen over Weblog

Je kunt geld verdienen met je WordPress-blog met betaalmuur

Een blog waarvoor mensen moeten betalen. Volgens de makers kost het een paar seconden om op te zetten en werkt het op elke WordPress-blog.

Online24.10.2024

Je kunt geld verdienen met je WordPress-blog met betaalmuur

WordPress heeft problemen: dit is wat je ervan merkt

Het is een bedrijf dat flink wat geld verdient door gebruik te maken van WordPress, dat open source is. Het gevolg? Een grote discussie over of dat wel helemaal kan.

Online30.09.2024

WordPress heeft problemen: dit is wat je ervan merkt

WordPress maakt een grote sprong: linkt nu met Mastodon

De EU wil graag dat apps wat minder eenkennig worden. Daarom kun je straks ook WhatsApps lezen in andere apps dan WhatsApp, en andersom. WordPress doet vrolijk mee. Het gigantische blogplatform heeft nu versie 1.0.0 van...

Online19.09.2023

WordPress maakt een grote sprong: linkt nu met Mastodon

But first, fediverse.
WordPress-gebruiker? Je kunt je posts niet meer tweeten

Heb je een eigen reisblog, een receptensite of een nieuwssite over social media? Wat je ook maar doet op WordPress, de kans is groot dat het je goed uitkomt dat er een Twitter-integratie is. Hierdoor kunnen posts die wor...

Social Media02.05.2023

WordPress-gebruiker? Je kunt je posts niet meer tweeten

Zo maak je een succesvolle SEO-proof contentstrategie in 2023

Het maakt niet uit of je een bedrijf hebt of een eigen, persoonlijk blog: zodra je een website runt, wil je dat er traffic komt. Dat komt er zeker niet alleen maar door op social media naar je pagina te verwijzen of een...

Search13.03.2023

Zo maak je een succesvolle SEO-proof contentstrategie in 2023

​Wix lanceert tool om het web voor iedereen toegankelijk te maken

Wix, een wereldwijd SaaS platform voor het creëren, beheren en uitbreiden van een online aanwezigheid, kondigde eind vorige maand de lancering aan van de toegankelijkheid wizard. Wix gebruikers hebben daarmee nu een sta...

Online01.06.2021

​Wix lanceert tool om het web voor iedereen toegankelijk te maken

Core Web Vitals update: dit moet je weten!

Gebruikerservaring gaat een steeds grotere rol spelen binnen het online landschap. Daarom heeft Google in 2021 een update op de planning staan om de ‘site-vitaliteit’ op te nemen als rankingfactor. Google zal dit zes...

Search24.09.2020

Core Web Vitals update: dit moet je weten!

Met deze basis marketingmiddelen scoor jij altijd!

Wil jij jouw lokaal op de kaart zetten? Dan is het goed om meer naamsbekendheid op te bouwen. Goede marketing is hierbij een must. Er zijn een aantal componenten binnen marketing die je kunt optimaliseren en waarmee je a...

DC Business31.07.2020

Met deze basis marketingmiddelen scoor jij altijd!