‘Internet krijgt drie keer zoveel van Unilever‘, schreven we in het maartnummer van Tijdschrift voor Marketing. Het kon natuurlijk niet anders of dat moest ten koste gaan van een ander medium. Gisteren werd bekend dat de wereldwijde uitgaven aan televisiereclame met eenvijfde gedaald zijn in de afgelopen drie jaar, en dat ze naar verwachting verder zullen dalen.
Het nieuws werd bekend op de Royal Television Society conference in Cambridge (UK). Alan Rutherford, vice-president global media bij Unilever, zei dat de waarde van tv-advertising hard achteruit holt vanwege het groeiend aantal kanalen en de bijbehorende fragmentatie.
Daarom moeten adverteerders in de V.S. 10 procent meer besteden om dezelfde impact te bereiken als vijf jaar geleden. ‘Dat kunnen adverteerders niet meer opbrengen’, zei Rutherford. ‘Zenders die daar geen oplossing voor zoeken zullen niet overleven.’
Unilever is in Nederland natuurlijk al lange tijd aan het pionieren met gesponsorde programma’s; tien jaar geleden al ‘Koffietijd’, en nu ‘Life & Cooking’. Maar het zoekt ook naar mogelijkheden voor product placement. Rutherford gaf de Dove beautylijn als voorbeeld van een product dat volgens hem prima in de verhaallijn van een bestaande serie zou kunnen worden verwerkt.
In Engeland krijgen vooral ITV en Channel 4 en 5, die grotendeels afhankelijk zijn van advertentie-inkomsten, zware klappen door de strategie van Unilever.
Uit onderzoek van de Vea bleek afgelopen week dat ook in Nederland en bij veel meer grote bedrijven tv-reclame onder druk staat.
Er is in dit verband een omslag nodig, omdat reclamebureaus nog steeds te veel in tv-commercials van 30 seconden denken.
Verder lezen over Itv
Media27.08.2013
Breast Cancer TV genomineerd voor VN-prijs
Technology16.07.2013
Apple wil reclamevrije TV aanbieden
Entertainment12.07.2013
5 kijktips om dit weekend de TV te ontlopen van WappZapp
Entertainment21.06.2013
5 kijktips om dit weekend de TV te ontlopen
Entertainment31.05.2013
5 tips om dit weekend het reguliere TV-aanbod te ontwijken van WappZapp
Entertainment26.05.2013
5 tips om dit weekend het reguliere TV-aanbod te ontwijken van WappZapp
Entertainment04.05.2013
5 tips om dit weekend de TV programmering te ontlopen van WappZapp
Entertainment19.04.2013
5 tips om de TV programmering te ontlopen van WappZapp
Verder lezen over Reclame
Advertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Advertising22.07.2024
Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden
Entertainment13.05.2024
Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame
Gadgets10.05.2024
Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’
Advertising26.04.2024
YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert
Nieuws05.02.2024
Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu
Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!Entertainment07.09.2023
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen
Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingenMarketing23.08.2023
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld
Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeersVerder lezen over Televisie
Entertainment14.11.2024
Dit zijn alle kandidaten van Wie is de Mol? seizoen 25
Entertainment11.11.2024
ALONE: Next level survival-tv en zwaarste reality avontuur ooit?
Binnenkort op VideolandStartups30.09.2024
Waarom het een goed idee is dat Amazon een Shark Tank maakt
Gadgets23.09.2024
5 dingen die je moet weten over Google TV Streamer
Technology06.09.2024
Philips TV viert 20 jaar Ambilight
Video29.08.2024
Een tv-programma opnemen? Ziggo gooit er een reclameblok voor
Gadgets06.08.2024
Google introduceert opvolger van de Chromecast: Google TV Streamer
Gadgets23.07.2024