Het geweldige doelpunt van Robin van Persie tegen Spanje heeft behalve een superstart van Oranje ook online en via sociale media voor veel aandacht gezorgd. Calvé dat nog geen maand geleden een nieuwe reclame lanceerde met de kleine Robin van Persie als hoofdrolspeler heeft door de opvallende goal van Robin van Persie een extra kans gekregen hierop in te haken, en dat goed aangepakt!
Lezers van de Telegraaf, Metro, Sp!ts en op het online netwerk van TMG hebben alle WK inhakers beoordeeld op attentiewaarde, originaliteit, waardering en de koppeling met het WK. En Calvé heeft deze wedstrijd overtuigend gewonnen. Naast de eerste plaats met Calvé, behaalt Unilever ook de tweede plaats met een inhaker van Andrélon. De top 5 wordt gecomplementeerd met advertenties van Lidl, ING en Albert Heijn.
Dankzij de goede prestaties van het Nederlands Elftal hebben merken over een lange periode kunnen inhaken op het WK. De top 10 van beste inhakers is hierdoor zeer gevarieerd en bevat advertenties uit mei, juni en juli. Ook de verscheidenheid in branches is opvallend. 4 jaar geleden domineerden de biermerken nog en twee jaar geleden de retailmerken. Dit jaar bestaat de top 10 uit FMCG merken, supermarkten, een bank, KNVB & partners, een reisorganisatie en een retailketen. Al deze merken zijn dicht bij hun kern gebleven en zijn erin geslaagd vanuit hun merkwaarden op een logische manier in te haken op het WK. Dit hebben zij wel gedaan op een manier die veel sympathie oproept. Ze liften hierdoor mee op het positieve gevoel dat tijdens een groot evenement als het WK leeft en de verbondenheid die het evenement oproept.
In het verlengde van de tv-campagne, haakt Calvé in op het schitterende kopdoelpunt van Robin van Persie tegen Spanje. Hiermee slaagt ze erin haar reguliere campagne nog actueler te maken. Dit wordt door het publiek gewaardeerd met het hoogste rapportcijfer van alle inhakers (7,4). De advertentie wordt spraakmakend (1e), leuk (1e) en origineel (1e) gevonden. Ook vinden mensen het knap dat Calvé op deze wijze weet in te haken op de actualiteit (1e). De continuïteit met eerdere campagnes van Calvé (o.a. met Pieter van den Hoogenband) wordt ook vaak genoemd als reden voor de hoge waardering.
Overige advertenties in de top 10:
2. Andrélon – ‘Perfecte Krul’
3. Lidl – Grote Erger je Wel Voetbalspel
4. ING – Wij geloven in Oranje
5. Albert Heijn – Wij staan te trappelen
6. Ons Oranje – Obrigado
7. Sunweb – Reis mee met Oranje.
8. KNVB partners – Oranje en supporters bedankt!
9. Dirk – Vanavond bloemgoalll!!
10. Kruidvat – Aanvaluh!!
Harry Dekker, Media Director bij Unilever, laat weten zeer verheugd te zijn met deze waardering voor de inhakers van Calvé en Andrelon: “Het is tevens een bijzondere erkenning voor het fantastische teamwerk dat in een zeer kort tijdsbestek door de creatieve bureaus, Unilever Marketing, Mindshare en De Telegraaf is geleverd.”