Advertising25.06.2014

Google over Adwords Quality Score


Wie grote campagnes in Adwords draait is bekend met het fenomeen Quality Score. De illustere performance indicator die aangeeft in hoeverre Google jou als adverteerder relevant acht voor zoekopdrachten is altijd gehuld geweest in mysterie. 

Quality Score (QS voor vakidioten) is belangrijk. Het kan je Adwords campagne maken of breken. De score is namelijk weer gekoppeld aan je Ad Rank en heeft zodoende een sterke invloed op je uiteindelijke CPC en positie in de betaalde zoekresultaten.

Veel grote adverteerders en agencies zijn er dan ook op gericht om de QS zo hoog mogelijk te krijgen. De whitepaper die Google vandaag publiceerde over de Quality Score is dan ook een must-read voor iedereen die serieus met Adwords bezig is. 

google-over-adwords-quality-score.jpg
google-over-adwords-quality-score.jpg

Quality Score is altijd een enigszins ongrijpbare metric geweest in Adwords; we weten dat het beïnvloed wordt door de CTR van keywords en ads, de kwaliteit van de landingpage en verschillende relevantiefactoren. Hoe goed sluit je ad aan bij je keyword en in hoe past je landingpage in dit plaatje?

Al weten we dat dit zaken zijn die een rol spelen bij de vaststelling van de metric blijft het optimaliseren van de Quality Score een lastige zaak. Je kunt het beste jongetje van de klas zijn, een 10 is nooit gegarandeerd. Een recept dat steevast de hoogst haalbare Quality Score oplevert heb ik in ieder geval nog niet gevonden.

Des te interessanter dat Google vandaag een tipje van de sluier op wil lichten en een whitepaper over QS publiceert, treffend Settling the (Quality) Score (pdf) genaamd. Het idee dat QS als leidraad dient voor optimalisaties en niet als alles-bepalend moet worden gezien staat centraal in de whitepaper. Volgens Google kun je je beter richten op de tevredenheid van je bezoeker dan QS centraal te stellen. 

Richt je op ’the big three’

De boodschap van Google is dan ook dat QS gebruikt zou moeten worden als indicator voor waar de grootste verbeterpunten van je campagne en site liggen. Wanneer je deze pijnpunten verbetert zal je dit, althans volgens Google, een meer tevreden bezoeker opleveren en uiteindelijk een beter presterende Adwords campagne.

In Adwords worden Quality Scores al een tijdje toegelicht door een subscore op drie factoren: Verwachte CTR, Advertentie Relevantie en Landing Page experience. Op elk van deze punten kan je als adverteerder ‘Below average’, ‘Average’ of ‘Above average’ scoren. Door je in eerste instantie te richten op die zaken die als ‘Below Average’ worden gezien kan het snelst vooruitgang worden geboekt.

Het hele verhaal van Google lees je hier

Derek Visser

Met zijn bureau Uncharted Digital helpt Derek bedrijven met hun online branding en performance.

Verder lezen over Adwords

​Wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van SEA voor 2024

Het jaar 2023 zit er bijna op. Wat een jaar is het geweest voor SEA! AI is here to stay. Zowel Google Ads als Microsoft Ads kwamen met nieuwe mogelijkheden, Demand Gen ging van start en het bleek dat ons zoekgedrag langz...

Search20.12.2023

​Wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van SEA voor 2024

Een afscheidsbrief aan Exact Match

Lieve Exact Match, Ik wil je graag bedanken voor de tijd die we samen hebben doorgebracht. Je was fantastisch, deed goed je werk, je was de perfecte fit. Echt waar. De controle die je mij gaf om advertenties precies te...

Search24.03.2017

Een afscheidsbrief aan Exact Match

​3 waardevolle inzichten voor een optimale ROI

Leads, leads en nog eens leads. De heilige graal van een B2B marketeer. Toch? Er zijn B2B marketeers die hier volmondig ‘ja’ op antwoorden. Inzicht in het leadgeneratieproces verschaft een hoop waardevolle informati...

Marketing24.01.2017

​3 waardevolle inzichten voor een optimale ROI

3 AdWords campagnetypes voor meer app downloads

Hoe zorg je ervoor dat jouw app opvalt tussen de miljoenen apps die tegenwoordig worden aangeboden? Juist, je gaat je app promoten! Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, echter is er vaak maar één de snelste. Zo...

Mobile05.01.2017

3 AdWords campagnetypes voor meer app downloads

​Google AdWords optimaliseren: 9 analyses en optimalisatieslagen

Het optimaliseren van Google AdWords is vaak een belangrijke bezigheid in het leven van de Online Marketeer. Enige tijd geleden heb ik een artikel geschreven over analyses die je kunt gebruiken bij het optimaliseren van...

Marketing27.09.2016

​Google AdWords optimaliseren: 9 analyses en optimalisatieslagen

​Data die je altijd moet gebruiken bij het optimaliseren van online campagnes: Assisted conversions!

Data zoals aantal conversies, kosten per conversie en conversiepercentages behoren voor bedrijven vaak tot de belangrijkste KPI’s bij het optimaliseren van hun online campagnes. Deze data laat je zien welke advertentie...

Marketing22.06.2016

​Data die je altijd moet gebruiken bij het optimaliseren van online campagnes: Assisted conversions!

Google AdWords test nu met “click to SMS”

Google AdWords is aan het testen met een nieuwe advertentie mogelijkheid. Deze is ongeveer gelijk aan de call button ad. Die is er nu dus ook voor het versturen van een SMS of tekstbericht naar de betreffende adverteerde...

Advertising20.06.2016

Google AdWords test nu met “click to SMS”

​AdWords tekstadvertenties worden 50% groter

Ja, je leest het goed. Google heeft een wereldwijde bèta gelanceerd waarbij tekstadvertenties op de resultatenpagina van de zoekmachine bijna 50% groter worden. Dit is de eerste aanpassing aan de standaard tekstadverten...

Advertising24.05.2016

​AdWords tekstadvertenties worden 50% groter