Advertising12.06.2014

Nieuwe mogelijkheden voor consumenten beter accepteren dan verwerpen


Gisteren staakten honderden taxichauffeurs in meerdere landen uit onvrede over de taxi-app Uber. Met de applicatie kunnen gebruikers op de kaart zien waar een taxi zich bevindt en deze oproepen. Zo is het mogelijk exact in te schatten hoe lang het duurt voor de taxi er is. De app biedt toegang tot privéchauffeurs en ridesharing en concurreert zo met traditionele taxi’s. Een groot verschil is dat niet alle chauffeurs een licentie nodig hebben en zo hoge kosten vermijden. Bovendien hoeven ze zich niet aan dezelfde regels te houden als taxichauffeurs. En juist dat leidt tot onvrede bij de taxichauffeurs die wel een licentie hebben.

nieuwe-mogelijkheden-voor-consumenten-be.jpg
nieuwe-mogelijkheden-voor-consumenten-be.jpg

Uber biedt klanten een makkelijke manier om snel een taxi te kunnen oproepen. Daarnaast betalen ze via de app per kilometer en de duur van de rit. Ook kunnen ze de chauffeur beoordelen zodat slechte chauffeurs automatisch worden opgemerkt. De dienst van Uber ging officieel van start in juni 2010 in San Francisco, de thuisbasis van het bedrijf. Inmiddels is de taxi-app beschikbaar in ruim 100 steden in 36 verschillenden landen. Ook in Nederland rijden Uber-taxi’s rond, onder meer in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag.

Dit soort apps bieden consumenten een verzamelplaats van producten of diensten. Vergelijkbare apps in andere branches zoals Thuisbezorgd.nl zijn een groot succes en bieden klanten een stukje extra service. Het is kortzichtig om deze apps te verwerpen en alleen te zien als concurrentie gevaar. Nieuwe technologieën kunnen sowieso zorgen voor extra concurrentie of verschuivingen in de markt, dat houd je niet tegen.

Uber zelf ziet de stakingen van de taxichauffeurs gelukkig als iets positiefs. De general manager van Uber, Pierre-Dimitri Core-Coty, ziet de protesten als een kans voor het bedrijf zichzelf te laten zien. “Het maakt Uber vooral meer zichtbaar en laat veel mensen inzien dat er nu keuzes zijn die er voorheen niet waren.

...

Verder lezen over Consument

Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling

De Consumentenbond presenteert een alternatief voor de salderingsregeling. Het gaat om een zonnestroomsubsidie.

Nieuws16.11.2024

Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

De Nederlandse consument geeft steeds meer geld uit online, maar ook steeds meer waarde aan duurzaamheid. Er is alleen wel werk aan de winkel voor webwinkels. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org  blijkt namelijk dat consumenten niet voldoende zijn geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen. Daarnaast wordt de impact van het gedrag van consumenten ook nog vaak onderschat.

Online04.09.2024

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Op welk moment is de opbrengst van je zonnepanelen het hoogst? Hoeveel energie leveren al onze windmolens vandaag? Wanneer kan je het beste thuis een wasje draaien? Hoe kan jouw groene stroom zo optimaal mogelijk worden...

Media06.03.2024

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk

Lexus mag zich een jaar lang het meest betrouwbare automerk van Nederland noemen. Uit groot onderzoek van de Consumentenbond onder eigenaars komt Lexus als meest betrouwbare automerk naar voren met een ongekend hoge scor...

Automotive24.01.2024

Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk

scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoek
​Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht

Je krijgt misschien geld terug als je een televisie hebt gekocht tussen 2013 en 2018. De Consumentenorganisaties zijn al een tijdje bezig met een juridische procedure tegen Samsung, dat prijsafspraken maakte met webwinke...

Gadgets22.12.2023

​Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht

Met vriendelijke groet, Samsung?
​ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps

Apple wil veel geld verdienen, de ACM wil vooral dat consumenten een eerlijke prijs betalen. Het strijd dan ook al jaren voor een wereld waarin je niet die enorm hoge commissies hoeft te betalen die dating-apps moeten be...

Mobile01.11.2023

​ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps