De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Gisteren staakten honderden taxichauffeurs in meerdere landen uit onvrede over de taxi-app Uber. Met de applicatie kunnen gebruikers op de kaart zien waar een taxi zich bevindt en deze oproepen. Zo is het mogelijk exact in te schatten hoe lang het duurt voor de taxi er is. De app biedt toegang tot privéchauffeurs en ridesharing en concurreert zo met traditionele taxi’s. Een groot verschil is dat niet alle chauffeurs een licentie nodig hebben en zo hoge kosten vermijden. Bovendien hoeven ze zich niet aan dezelfde regels te houden als taxichauffeurs. En juist dat leidt tot onvrede bij de taxichauffeurs die wel een licentie hebben.
Uber biedt klanten een makkelijke manier om snel een taxi te kunnen oproepen. Daarnaast betalen ze via de app per kilometer en de duur van de rit. Ook kunnen ze de chauffeur beoordelen zodat slechte chauffeurs automatisch worden opgemerkt. De dienst van Uber ging officieel van start in juni 2010 in San Francisco, de thuisbasis van het bedrijf. Inmiddels is de taxi-app beschikbaar in ruim 100 steden in 36 verschillenden landen. Ook in Nederland rijden Uber-taxi’s rond, onder meer in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag.
Dit soort apps bieden consumenten een verzamelplaats van producten of diensten. Vergelijkbare apps in andere branches zoals Thuisbezorgd.nl zijn een groot succes en bieden klanten een stukje extra service. Het is kortzichtig om deze apps te verwerpen en alleen te zien als concurrentie gevaar. Nieuwe technologieën kunnen sowieso zorgen voor extra concurrentie of verschuivingen in de markt, dat houd je niet tegen.
Uber zelf ziet de stakingen van de taxichauffeurs gelukkig als iets positiefs. De general manager van Uber, Pierre-Dimitri Core-Coty, ziet de protesten als een kans voor het bedrijf zichzelf te laten zien. “Het maakt Uber vooral meer zichtbaar en laat veel mensen inzien dat er nu keuzes zijn die er voorheen niet waren.“
Verder lezen over Consument
Nieuws16.11.2024
Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Media06.03.2024
RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv
Cybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Automotive24.01.2024
Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk
scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoekGadgets22.12.2023
Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht
Met vriendelijke groet, Samsung?Mobile01.11.2023