De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Hoe ver gaan we om het percentage obesitas terug te dringen?
Vorige week meldde de BBC dat de belangengroepen Consumer International en World Obesity Federation pleiten voor waarschuwingsteksten of foto’s op voedselverpakkingen die consumenten moeten wijzen op de gevaren van overgewicht. Daarnaast moeten overheden volgens de belangengroepen ook meer regels stellen rond bijvoorbeeld het zout-, vet- en suikergehalte in voeding en dranken en willen ze een strengere regelgeving rond advertenties.
Betekent dit naast de tabaksindustrie nu ook een reclameverbod voor bepaalde organisaties in de voedselindustrie?
Sinds 2002 is de Reclamecode voor Tabaksproducten van kracht. Daarvoor was het voor tabaksfabrikanten gewoon mogelijk reclame te maken en er werd dan ook door bijvoorbeeld Marlboro veelvuldig geadverteerd in tijdschriften. Volgens de organisaties Consumer International en World Obesity Federation is obesitas op dit moment wereldwijd een groter gezondheidsrisico dan tabak. Het aantal doden door overgewicht steeg van 2,6 miljoen in 2005 naar 3,4 miljoen in 2010. Een woordvoerder van Consumer International is bang dat als er niet snel maatregelen genomen worden er binnen de voedselindustrie een vergelijkbare situatie ontstaat als met de tabaksindustrie in de jaren zestig.
De belangengroepen spreken over waarschuwingsteksten of foto’s op voedselverpakkingen, eigenlijk hetzelfde idee als voor sigarettenpakjes. De echte die-hard rokers worden hier trouwens niet echt door afgeschrikt (ik ken er genoeg) en daarom vraag ik me af wat voor effect dit zal hebben op die-hard ‘snoepers’. Op het moment dat iemand door bijvoorbeeld een TV-spot al is getriggerd en trek heeft gekregen in een bepaald product dan zal het zelfs voor een waarschuwingstekst of foto moeilijk worden dit gedrag tegen te houden. Dan zou je inderdaad ook naar een reclameverbod moeten gaan, maar waar trekken we de grens?
Het echte probleem gaat veel verder dan alleen een waarschuwing. Slecht eten is vaak veel goedkoper dan gezond eten en kijk alleen al hoe goed de fastfood ketens het doen. Gezond eten kan ook super lekker zijn, soms zelfs nog lekkerder dan een vette hap, maar er zal toch eerst iets in iemands hoofd moeten veranderen om dit in te zien en zijn of haar levensstijl hierop aan te passen. Een waarschuwingstekst of foto alleen zal iemand naar mijn idee niet direct kunnen veranderen in dit gedrag. Maar het zou in ieder geval goed zijn als Nederlandse organisaties zich hier ook over buigen, want een vermindering van het aantal reclames op het gebied van ongezond voedsel kan geen kwaad.
Verder lezen over Reclame
Advertising22.07.2024
Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden
Entertainment13.05.2024
Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame
Gadgets10.05.2024
Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’
Advertising26.04.2024
YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert
Nieuws05.02.2024
Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu
Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!Entertainment07.09.2023
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen
Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingenMarketing23.08.2023
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld
Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeersSocial Media17.08.2023