Facebook heeft gisteren een overeenkomst afgesloten met de derde grootste advertentiepartij ter wereld, Publicis Groupe. Verdere informatie is nog niet naar buiten gebracht, maar via Ad Age wordt beweerd dat het partnerschap zo’n 500 miljoen dollar waard is.
De CEO van Starcom MediaVest Group, Laura Desmond, heeft de onderhandelingen geleid. Volgens haar ligt de focus van de deal op het samen bedenken van advertenties rondom data, video en afbeeldingen. Ook Instagram vormt hier een belangrijk onderdeel van. Wel ligt de focus voorlopig op Noord-Amerika, global expansion moet nog besproken worden.
Facebook is al langer van plan om de online advertising mogelijkheden aan te passen en flink om te gooien. Samen met Publicis Groupe is Facebook in staat om grote veranderingen waar te maken.
Deal al langer onderweg
Ad Age heeft kenbaar gemaakt dat zowel Facebook als Publicis Groupe al een aantal maanden in bespreking waren. Publicis Groupe heeft een uitgebreide inside look gekregen in de data van Facebook en het Facebook Ads Performance gedeelte om dit uiteindelijk te koppelen aan het eigen mix-modeling platform. Wat dit partnerschap precies zal brengen, is nog onduidelijk. Wel wordt gedacht dat door de fusie Instagram speciale ad units en content zal krijgen in de toekomst.
Niet de eerste grote partij voor Publicis Groupe
De Publicis Group waarvan het hoofdkantoor zich in Parijs bevind, is een groot internationaal reclame- en communicatieadviesbedrijf. Eerder werkte de reclamegigant al samen met partijen als Allstate, American Express, Coca-Cola, General Motors, McDonald’s en Samsung.
[Afbeelding © Fotolia]