In december had Google nog een proef met de zogenaamde +Post Ads. In de VS deed bijvoorbeeld Toyota mee hieraan. In Nederland deed de ING mee. Blijkbaar is de proef geslaagd, want nu zijn ze live. Vanaf heden is het mogelijk om een Adwords advertentie aan te vullen met het promoten van een post in Google+ of een te organiseren Hangout on Air.
Google maakte gisteren bekend dat bedrijven voortaan kunnen adverteren via Adwords op het Google Display netwerk middels het promoten van een aankomende Hangout on Air of een Google+ post. +Post Ads is de naam hiervan.
Bij Hangouts on Air kunnen gebruikers van Google+ aangeven graag op de hoogte van de Hangout-sessie te worden gehouden, deze direct te volgen of op een later tijdstip terug te krijgen.
Daarnaast betaalt de adverteerder alleen voor de gebruikers die ook daadwerkelijk iets met de advertentie doen, zoals het klikken op een advertentie of volgen van een Google+ pagina.
Het gebruik van deze mogelijkheid in Adwords is echter alleen open voor adverteerders die ook een bedrijfspagina hebben met meer dan 1.000 volgers. Op Business Insider laten ze zien hoe het precies werkt.
Volgens cijfers van Google met de proeven die zij in de diverse landen hebben gedaan is de engagement hoger dan bij andere rich media.
De aanpak van social ads van Google is in ieder geval anders dan die van de andre sociale netwerken. Daar wordt de sociale stream ook gevuld met advertenties. Bij Google+ worden de mogelijkheden van sociale interactie juist naar de advertentie gebracht. Waarbij ook nog eens de visuele kracht van Hangouts on Air te gebruiken is.