Thomas schrijft en spreekt over oa online marketing, customer loyalty, service design, contentmarketing en specifiek over retail en travel.
Klanten worden steeds slimmer. Ze accepteren slechte advertenties steeds minder. Contentmarketing is het toverwoord van nu, maar dat zal ook weer verdwijnen wanneer we als marketeers beseffen dat alle marketing wordt bepaald door de inhoud. Het is namelijk de inhoud waarmee consumenten een emotionele binding leggen. Hoe geef je nu gas met contentmarketing?
Zoals Chris Lake van E-Consultancy recent al opmerkte: wat is nu precies het verschil tussen reclame en inhoud? De lat van wat we tolereren aan reclame blijft (gelukkig) omhoog gaan dankzij sociale media, YouTube, co-creatie en de creatieve sector zelf. In de beste advertenties staat goede content centraal. Een slecht idee dat briljant is uitgevoerd blijft nog steeds een slecht idee: garbage in, garbage out. Je moet dan flink in de buidel tasten om enig bereik te krijgen: daar gaat je earned media dus. Door juist te investeren in creativiteit hoeven bedrijven minder in media te investeren. Ik haalde het al eerder aan bij de inzet van Facebook Ads: gebruik mediabudget juist om creatieve, relevante content te pushen.
Dus waarom zouden niet alle reclame-uitingen iets grappigs, nuttigs, inspirerends of informatiefs hebben? Het klinkt als een open deur, maar als ik de TV weer eens aanzet, of de weekblaadjes doorlees, dan merk ik dat nog niet iedereen dat inzicht heeft. Als nieuwe marketingterm is contentmarketing enorm populair en stijgen de Google-zoekopdrachten nog steeds. De grote trend erachter is echter die van de autodidactische consument die zich via internet steeds beter weet te informeren. Consumenten van nu zijn slimmer dan ooit.
Google Trends op ‘content marketing’
Hoe ga je als merk om met die groeiende consumentenmacht? Het antwoord is door middel van communities en het bieden van content dat ’thought leadership’ claimt van een specifiek probleem of vraagstuk. Dat kan zo simpel zijn als: ‘waarom zou ik een Nissan Leaf kopen?’
Nissan Leaf campagne
Dit is de landingspagina voor de Nissan campagne “Real Owners. Real Questions.” Wat je hier niet ziet is het merk Nissan dat staat te schreeuwen over hoe geweldig ze zijn. Ze faciliteren juist een platform waarmee klanten met elkaar kunnen communiceren, waardoor ze conversaties naar zich toetrekken. Nissan denkt als publisher.
Volgens recente cijfers van Nielsen gebruikt 87 procent van de (Amerikaanse) nieuwe autokopers het internet voor onderzoek. Het aantal bezoeken aan een autodealer voor de aankoop is gedaald van 8 tot 1.2 en 1.8. Kansen voor automerken om de consumenten te beïnvloeden liggen dus vrijwel volledig online. Met praktische navigatie en zoekfunctionaliteit vindt de bezoeker zijn antwoorden, op een manier die de Leaf altijd positief positioneert. Met video worden de huidige eigenaren getoond: ouderwetse betrouwbare testimonials. De video verhoogt bovendien de bezoektijd aan de website.
Verdiende media: Test Drive
Om het bij auto’s te houden: in het volgende voorbeeld Test Drive van Pepsi Max doet NASCAR rijder Jeff Gordon zich voor autokoper die een testrit maakt. Het grappige filmpje is bijna 42 miljoen keer bekeken. Het is waardige inhoud met een duidelijke koppeling naar het merk dat graag wordt gedeeld.
Bij de inzet van contentmarketing is het de vraag: is dit ‘leuke’ content vooral bedoeld om Facebook maar te blijven voeden, of is het ook een betekenisvolle boodschap die de perceptie en positionering van je merk verdiept? Consumenten binden zich aan verhalen (en werelden zoals Game of Thrones). Verhalen rondom merken die resoneren bij consumenten zorgen voor binding. Die betrokkenheid uit zich in het delen en het willen meepraten.
Emoties verkopen
Steve Jobs zei al ooit: “Het is niet de taak van de klanten om te weten wat ze willen”. Wanneer een merk stopt met het verkopen van producten of diensten, en begint met het vormen van binding op basis van verhalen, dan zorgt die binding voor de verkoop. Red Bull is het bekende voorbeeld hiervan. Emotionele binding wordt geladen met goede content en leidt tot klantloyaliteit. De autobranche is van nature al goed in het oproepen van die emoties. Contentmarketing is niet alleen de brandstof van iedere website, maar juist van klantenbinding. Gas geven doe je met contentmarketing.
Verder lezen over Content
E-mail12.11.2024
5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream
Marketing11.11.2024
Waar begin je als je toch AI-content op je site wil?
Search11.04.2023
YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!
DC Business27.01.2023
Die tekst voor je website? Die schrijf je gewoon zelf
DC Business24.11.2022
Wat is linkbuilding en wat maakt het belangrijk?
Social Media26.01.2021
Twitter neemt Nederlandse start-up Revue over
Een beter thuis voor schrijversSearch14.12.2020
Duplicate content: wat is het en hoe voorkom je het?
Online07.09.2020
Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!
Verder lezen over Nissan
Automotive15.05.2024
Deze Nissan is een karaokelounge op wielen
Automotive26.03.2024
Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren
Automotive17.10.2023
Nissan hyper: introduceert bijzonder busje
Automotive25.09.2023
Nissan brengt in Europa alleen nog elektrische auto’s uit
En presenteert Concept 20-23Automotive11.08.2023
Racer Jann Mardenborough: ‘s nachts spookrijden was de grootste stunt
Van gamer naar coureurAutomotive27.01.2023
Nissan wil EV’s inzetten om liften van stroom te voorzien
Automotive15.10.2022
Voor autoliefhebbers: 5 toffe wannahave auto’s van The Block Zone
Automotive23.03.2022
Dit zijn de nieuwe Nissan’s! Qashqai, X-trail olala, de Ariya
Verder lezen over Pepsi
Advertising05.04.2017
Pepsi-campagne met Kendall Jenner afgebrand op social media
Commercial valt niet lekkerAdvertising23.02.2016
Pepsi wil ook leuke verpakkingen net als Coca-Cola
Media06.10.2015
Pepsi Perfect uit Back to the Future II op 21 oktober beschikbaar
In gelimiteerde oplage!Marketing29.04.2015
Pepsi MAX voetbal 2.0 met speciale LED-licht-effecten en een Drone
Inventief potje voetbal in Barcelona gecreëerd met de speciale LED-lichtenMarketing12.01.2015
Briljante viral van Pepsi met 2014 muizenvallen en pingpongballetjes
Chain reaction #livefornowMedia26.08.2013
Pepsi Remix Machine app genereert ruim 40.000 remixes
Advertising31.05.2012
Twitter sluit een grote deal met Pepsi
Advertising01.02.2010