Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
Adverteerders op Facebook concentreren zich teveel op het doelpubliek in de Verenigde Staten, Mexico en Canada, zo blijkt uit onderzoek van Marin Software. Opgemerkt wordt dat meer dan de helft van de betrokken Facebook-budgetten gericht zijn op de Noord-Amerikaanse markt, hoewel die regio slechts 15% van de totale populatie van het sociale netwerk vertegenwoordigt. Verder wordt er volgens het bedrijf ook teveel geïnvesteerd in de West-Europese markt.
“Een regio zoals Asia-Pacific krijgt van adverteerders op Facebook duidelijk onvoldoende belangstelling,” voeren de onderzoekers aan. “De Aziatische regio vertegenwoordigt 28% van de Facebook-populatie, maar krijgt slechts 11% van de budgetten toegewezen. Maar ook andere gebieden buiten Noord-Amerika en West-Europa worden door de adverteerders gevoelig onderschat.” Daarbij wordt er onder meer op gewezen dat de Latijns-Amerikaanse gebruikers van Facebook het grootste engagement tegenover sociale netwerkreclame laten optekenen. De doorklikratio’s in Latijns-Amerika liggen 33% hoger dan in Noord-Amerika en 54% hoger dan in West-Europa. Bovendien heeft Latijns-Amerika met een score van 66% de hoogste Facebook-penetratie van de hele wereld.
Ook het Midden-Oosten, Afrika en Oost-Europa worden door de Facebook-adverteerders volgens Marin Software grotendeels over het hoofd gezien. Er wordt aan toegevoegd dat in al die regio’s ook de kosten voor het bereiken van de consument op Facebook gevoelig lager liggen dan in Noord-Amerika. “Uiteraard spitsen een aantal merken ook hun commerciële activiteiten vooral toe op een publiek in Noord-Amerika en West-Europa, maar toch moet het fenomeen in grote mate worden verklaard door een onderschatting van de potentiële waarde van marketing-activiteiten in de andere regio’s,” voert Marin Software aan. “Adverteerders zouden van deze opportuniteiten gebruik moeten maken om goedkope en efficiënte campagnes te initiëren, vooraleer ook in die regio’s met een grotere concurrentie en hogere tarieven rekening gehouden dient te worden.”
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024