Gisteren stelde het TV-programma Rambam de hitlijstmanipulatie van de single top 100 aan de kaak. Het lukte de makers met een paar duizend euro een plaats te kopen in de hitlijst. De lijst, gebaseerd op verkoopcijfers en downloads, blijkt dus verre van objectief.
Maar er is nu een nieuwe top 100 beschikbaar via intothetune.com. Deze lijst maakt gebruik van big data, metingen van populariteit van muziek op internet. Into The Tune meet realtime en brengt van dag tot dag de populairste nieuwe muziek, die meteen online geluisterd kan worden.
Deze top 100 is gebaseerd op de muziek waar mensen online naar luisteren en (virtueel) over praten. Into The Tune presenteert iedere dag een top 100 met de populairste nieuwe muziek op internet. Naast de top 100 met alle genres, presenteert het gratis platform ook iedere dag een top 100 voor alternative, pop, urban en electronics.
Big data als basis
Into The Tune meet realtime van ruim 4.000 Nederlandse artiesten de reputatie en populariteit van hun muziek op internet. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de API’s van online diensten als YouTube, Soundcloud, LastFM, Songkick, Facebook, Twitter en muziekblogs en sites. In totaal gebruikt Into The Tune ruim 40 miljoen gegevens van internet om dagelijks tot een nieuwe top 100 te komen.
Een nieuwe top 100?
Het is nog altijd moeilijk om snel en makkelijk nieuwe muziek te ontdekken. Radio en TV besteden steeds minder aandacht aan nieuwe muziek. Online is alle muziek te vinden, maar dat is tegelijkertijd ook het probleem. Een simpel overzicht van de tracks waar het vandaag over gaat ontbreekt. Into The Tune wil hiervoor een oplossing bieden: iedere dag een top 100 met de populairste nieuwe muziek van vandaag op internet.
Techniek
Draaiende motor achter de top 100 is de Into The Tune engine. Dit is een in Nederland uniek systeem dat is ontwikkeld door We Cross. Een klein team van webdevelopers en muziekliefhebbers heeft de afgelopen anderhalf jaar gewerkt aan deze techniek.