14.02.2014
Advertising

Waarde bezoeken Google 6X dat van Facebook

By: Brendan Thesingh

BlogAdvertising

Als je de berichten leest dan lijkt het erop alsof kleine start ups op ieder moment de gevestigde orde gaat verstoten. De Snapchats gaan de Facebooks en Googles van de troon stoten. Bij nader onderzoek blijkt dat niet het geval. Google en Facebook genereren de meeste waarde per gebruiker. Waarbij gebruikers van Google zes keer zoveel waard zijn als gebruikers van Facebook. LinkedIn laat ook verassende cijfers zien wat betreft toekomstperspectief. Voor Facebook en vooral twitter gaat het echter een spannend jaar worden.

waarde-bezoeken-google-6x-dat-van-facebo.jpg
waarde-bezoeken-google-6x-dat-van-facebo.jpg

Volgens onderzoek van The information zijn gebruikers van Google het meeste waard. The Information is de gegevens van verschillende partijen nagegaan en hebben onder andere omzet per gebruiker afgezet tegen tijd die doorgebracht wordt op de site. Zie onderstaande tabel en grafiek van The information. Daarin staan de hoeveelheid wereldwijde gebruikers, beurswaarde, omzet,  koers-winst verhouding, jaarlijkse omzetgroei, beurswaarde per gebruiker, omzet per gebruiker en gemiddelde bezoektijd per gebruiker per bezoek. In de grafiek is omzet per gebruiker afgezet tegen de gemiddelde tijd besteed aan een bezoek.

tabelinformation 

omzettijd
Bronnen: Experian Marketing Services, Capital IQ, Twitter, Facebook, LinkedIn, Yelp, OpenTable, Yahoo, Google. Omzet over 12 lopende maanden. Prijzen van 2/12/14.

Google en Facebook
Aan de tabel en de grafiek valt te zien dat Google met een gemiddelde bezoektijd van bijna 18 minuten bijna 40$ aan omzet genereert. Facebook doet met 31 minuten per gebruiker een omzet van 6,58. Daarmee is een Google gebruiker 6 keer meer waard dan een Facebook gebruiker in minder tijd. Facebook is dus sterker afhankelijk van de hoeveelheid tijd die op de site wordt doorgebracht dan Google. 

LinkedIn
De koers winstverhouding is ook meegenomen in deze getallen. LinkedIn blijkt daarin heel interessant te zijn. De opbrengst per gebruiker is relatief hoog met $5,42 bij een relatief lage bezoektijd van 12 minuten en 39 seconden. De verwachting is dan ook dat LinkedIn flink winst gaat maken aankomend jaar.

twitter
In de tabel zijn ook de koers winst verhoudingen opgenomen (Forward P/E Ratio) twitter is nog niet zo lang geleden naar de beurs gegaan en staat in die rij op 277. Dat is ontzettend hoog. Tussen de 15 en de 25 is normaal. Alles daarboven is eigenlijk speculatief. Hoe hoger dit getal des te hoger zijn de verwachtingen. Twitter heeft dus heel wat waar te maken dit jaar. Waarschijnlijk is het te testen redesign wat meer op Facebook en Google+ lijkt hier een gevolg van.

Financiele analyse
Deze cijfers zijn vooral financieel van aard, maar geven een goede indicatia van wat we van het komende jaar kunnen verwachtne. LinkedIn zit veilig met haar online CV en recruitment niche. Google is solide en heeft heel wat pijlen op haar boog. Facebook en Twitter wordt veel van verwacht, maar beide partijen maken nog niet echt duidelijk waar het geld vandaan moet komen. Tot nu toe is het vooral verschillende vormen van adverteren in display vorm, maar dat is geen unique selling point. Adverteerders en gebruikers kunnen dus waarschijnlijk nieuwe advertentiemogelijkheden verwachten. En gebruikers kunnen misschien meer betaalde diensten verwachten.    

Share this post