Advertising12.12.2013

Emerce Engage 2013: Betekenisvolle klantrelaties centraal


emerce-engage-2013-betekenisvolle-klantr.jpg
emerce-engage-2013-betekenisvolle-klantr.jpg

Wat doet jouw ogen twinkelen in het leven? Dat was steevast de eerste vraag van dagvoorzitter Stephan Fellinger op de derde editie van Emerce Engage. Vandaag ging alles over engagement; hoe creëer je een echte connectie met jouw bezoeker en maak je van een bezoeker een levenslange klant? Door engagement natuurlijk!

Want hoe verkoop je je product wanneer marketing is geëvolueerd van pure transactie naar een conversatie tussen klant en bedrijf? Wat is de rol van de marketeer in deze nieuwe relatie tussen klant en bedrijf en hoe kun je zo goed mogelijk inspelen op de veranderde werkelijkheid?

Deze vragen stonden centraal en werden vanuit verschillende invalshoeken bekeken met klantcases van inspirerende bedrijven en topsprekers uit de business. Helaas heb ik niet alle cases en sprekers zelf kunnen bezoeken maar bij deze een selectie:

The Next Best Action – ING

Op humoristische wijze liet Martin de Lusenet van ING zien hoe de bank de stap heeft gezet van outbound- naar inbound denken. In plaats van een groep klanten bij een propositie te zoeken staat tegenwoordig de klant centraal en wordt de best mogelijke propositie bij een klant gezocht. Door optimaal gebruik te maken van de data waarover men reeds beschikt, wordt voor elke klant de Next Best Action (NBA) berekend. De NBA staat centraal in alle communicatie met de klant via verschillende kanalen. De werkwijze heeft niet alleen de klanttevredenheid doen toenemen maar ook de conversie een flinke boost gegeven. Engagement en conversieverbetering, zo zien we het graag.

The Liquid Internet – IQNOMY

De one size fits all website is niet langer voldoende om engagement met de klant te creëren. Wanneer we slim gebruik maken van wat we al weten kunnen we immers eenvoudig websites personaliseren en zodoende direct inspelen op de wensen van de bezoeker. Christian Vriens van IQNOMY liet door middel van overtuigende voorbeelden zien hoe door middel van klantprofielen een hogere conversie en hogere betrokkenheid gerealiseerd kunnen worden. De visie van Vriens: Een gepersonaliseerd internet voor elke gebruiker, the liquid internet.

Emotional commerce – Fonq.nl

Daarnaast had ik ook het genoegen de sessie van Patrick Kerssemakers van Fonq bij te mogen wonen. Fonq heeft het afgelopen jaar succesvol de sprong gewaagd van transactional commerce naar emotional commerce. De webshop laat overtuigend zien dat authenticiteit en het creëren van een band met de bezoeker op de langere termijn een zeer lonende strategie is.

Engagement en neurowetenschappen

Afsluitend konden we nog even een kijkje nemen in het brein van de consument. Met zijn bedrijf Neurensics kijkt Martin de Munnik letterlijk in de hoofden van de consument om te zien wat merken en reclameboodschappen werkelijk met ons doen. Eigenlijk hebben we onze (koop)beslissingen al lang gemaakt voordat we het bewust beseffen blijkt uit het onderzoek van Neurensics. Gelukkig laat ook de neuromarketing zien dat belonen werkt; “go for gain, not for pain” in de woorden van De Munnik. 

Derek Visser

Met zijn bureau Uncharted Digital helpt Derek bedrijven met hun online branding en performance.

...

Verder lezen over Engagement

Instagram marketing in 2019: less is more

Instagram marketing laat dit jaar een opvallende trend zien, namelijk: less is more. Een video genereert hetzelfde bereik als twee statische foto’s, te veel hashtags en tags doen eerder kwaad dan goed en ook micro-infl...

Social Media04.04.2019

Instagram marketing in 2019: less is more

5 tips om met jouw merk via Twitter in te spelen op live events

Of het nu het Wereldkampioenschap voetbal is, de Olympische Spelen, de Super Bowl of de uitreiking van de Oscars. Dit soort grote evenementen zijn niet alleen de best bekeken shows van het jaar, het zijn ook de evenement...

Social Media11.09.2018

5 tips om met jouw merk via Twitter in te spelen op live events

​De perfecte customer experience creëer je zelf

De moderne consument neemt alleen genoegen met de hoogste kwaliteit en de beste service. Voldoet de customer experience niet aan deze hoge eisen, dan is de overstap naar de concurrent zo gemaakt. Hoe zorg je voor de perf...

Online25.04.2017

​De perfecte customer experience creëer je zelf

Maak kans op het gloednieuwe praktische Handboek Engaging Content

Contentmarketing blijft zich doorontwikkelen maar het maken van Engaging Content voor de huidige marketeers blijkt nog vaak een zware klus. Daarom geeft onze blogger en tevens docent, consult en auteur Patrick Petersen t...

DC Business15.06.2016

Maak kans op het gloednieuwe praktische Handboek Engaging Content

5 redenen waarom je Instagram moet inzetten voor je merk

Instagram is hot. Dat wisten de ruim 400 miljoen maandelijks actieve gebruikers natuurlijk al lang, maar bedrijven zien ook steeds vaker de meerwaarde in van Instagram als social media kanaal. Zeker nu het ook in Nederla...

Social Media07.10.2015

5 redenen waarom je Instagram moet inzetten voor je merk

​De 10 Instagram-geboden voor merken

Tijdens het congres Facebook Marketing 2015 gaf Kirsten Jassies, social business entrepreneur en blogger, een lezing over de 10 geboden voor merken op Instagram. Instagram heeft wereldwijd 300 miljoen gebruikers waarvan...

Events11.06.2015

​De 10 Instagram-geboden voor merken

Met native Facebook Video’s bereik je de meeste mensen

Eind vorig jaar werden berichten op Facebook twee keer zoveel gepromoot ten opzichte van het begin van 2014. Foto's werden het vaakst gepromoot, maar dat was mogelijk dus niet de effectiefste manier. Er zijn al een aan...

Social Media17.02.2015

Met native Facebook Video’s bereik je de meeste mensen

En met foto's nu de minste?
Dit soort berichten zorgen voor veel retweets

Wat zorgt er nou voor dat een tweet veel gedeeld of geretweet wordt? Zijn er bepaalde tweets die beter scoren dan andere tweets? Twittercounter ging op onderzoek en kwam erachter dat dit de dingen zijn die mensen graag r...

Social Media19.08.2014

Dit soort berichten zorgen voor veel retweets