De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Iedereen doet het wel eens: de mail lezen, een berichtje versturen of de laatste tweets checken tijdens het autorijden. We weten dat het niet mag, want een aantal seconden je aandacht niet op de weg houden is levensgevaarlijk. Maar hoe maak je dit duidelijk?
Uit wetenschappelijk onderzoek komt naar voren dat angstwekkende boodschappen onvoldoende werken. Daarom laten we mensen op een veilige manier aan den lijve ondervinden dat appen, facebooken, tweeten, en tegelijk rijden feitelijk onmogelijk is. In een game waarbij de speler al rijdend ervaart wat er gebeurt als je je aandacht verdeelt.
De game maakt deel uit van de publiekscampagne Aandacht in het verkeer, op initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Nick van Gaalen, Campagne Manager Rijksoverheid: “We tonen mensen, in een veilige omgeving, dat het niet mogelijk is om aandacht te schenken aan social media en het verkeer.“
Uitleg van de game
Tweet, Chat, Like and Drive speel je tegen je vrienden. Net als in het echte leven ben je sociaal met elkaar. Je verbindt je telefoon met je computer en stuurt elkaar berichten terwijl je op je computer je auto op de weg probeert te houden.
Je leidt elkaar dus af door berichten naar elkaar te sturen, die als obstakel op de weg verschijnen. Zo ervaar je op een speelse manier hoe riskant het is wat we dagelijks in de auto aan het doen zijn.
Maak het je tegenstander extra moeilijk door een Social Overload op diegene af te sturen. Dat is een enorme berg van social media berichten, die je alleen vanaf een parkeerplaats kunt versturen. Daar kun je namelijk wel je volle aandacht aan je bericht besteden. De Social Overload brengt je tegenstander dan ook gegarandeerd op achterstand en is een mooie beloning voor veilig gedrag. Want goed gebruik van social media ‘doe je op een P’.
Door technologie op een relevante manier toe te passen, kun je gamen met je smartphone en computer tegelijk. Zo kunnen automobilisten beter dan ooit zelf ervaren hoe moeilijk het is autorijden en social media te combineren. En dat zonder echt risico, want de game kan niet achter het stuur van de auto worden gespeeld.
Boodschap
Na de nodige crashes kom je dan eindelijk over de finish. In de eindscore krijgen de spelers op een gameachtige wijze te zien hoeveel berichten ze tijdens de game hebben verstuurd, hoeveel seconden ze op hun smartphone hebben gekeken en hoeveel interacties ze ermee hebben gehad. Deze game kent geen echte winnaars, want elke speler vertoont hoe dan ook gevaarlijk weggedrag. In de eindscore wordt dan ook je personal score direct gekoppeld aan keiharde feiten uit de werkelijkheid. Zoals: als je bij een gemiddelde snelheid van 120 km/u 3 seconden met je telefoon bezig bent, mis je 100 meter van de weg; in jouw geval zijn dat dus x meters, dat zijn wel x voetbalvelden. Tenslotte sluiten we af met de boodschap dat social media en verkeer niet samengaan.
Verder lezen over Campagne
Entertainment04.06.2024
Of je die jackpot nou wint of niet: wees een Winner Man
Online22.02.2024
Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af
Waarom hanteert Rutgers geen gezond tweesporenbeleid in relatie tot sexting?Video19.02.2024
Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal
Marketing13.02.2024
Samen bouwen aan de liefde: dit is de Valentijnsdag Love Challenge
'De enige roos die nooit verwelkt’Online27.03.2023
Doe mee met de Alzheimer Challenge: leg 300 kilometer af in april
voor een toekomst zonder dementieGaming22.03.2023
Campagne #OneLove nu ook in FIFA 23
Alle spelers kunnen de actie supportenMedia22.03.2023
Havas+Lemz breidt uit met Havas Play
"Voor elk merk het juiste speelveld"Marketing16.02.2023