Advertising21.10.2013

Advertentie inkomsten weer gedaald


Uit het Halfjaarrapport Netto Mediabestedingen 2013 van onderzoeksbureau Nielsen blijkt dat de netto mediabestedingen in Nederland weer gedaald zijn. Werd er over het heel 2012 een daling van 4,7% gemeten, in het eerste half jaar van 2013 namen de inkomsten uit reclame af met 5,5%. Alleen bij mediabestedingen aan internet en bioscoop namen toe, internet met 5,8% en bioscoop met maar liefst 27,2%. De grootste daling zat bij print: een afname van iets meer dan 17%. De totale netto mediabestedingen waren in het eerste half jaar 2013 1,74 miljard euro. 

Deze cijfers zijn beduidend slechter dan die uit het Halfjaarrapport Netto Mediabestedingen 2012. Toen waren de netto mediabestedingen over het eerste half jaar 2012 met 1,2% gedaald en kwam het totaalbedrag een netto mediabestedingen nog uit op 1,93 miljard euro.

advertentie-inkomsten-weer-gedaald.jpg
advertentie-inkomsten-weer-gedaald.jpg

De aanhoudende slechte economische omstandigheden worden als belangrijkste reden voor de daling gegeven. De focus van veel bedrijven ligt op kostenreductie waardoor er minder geld werd vrijgemaakt voor mediabestedingen.

Natuurlijk is de daling in netto mediabestedingen ook aan de recessie te danken, en televisie en radio  merken dit direct, maar we zien al langer dat de reclamegelden steeds meer richting internet gaan ten koste van print. Met name door search is geld te verdienen, zo heeft ook Google weer ervaren in de laatste kwartaalcijfers. De optimalisatie voor search en handig adverteren, zorgen dat de inhoud van je advertentie past bij de content die een gebruikers van een zoekmachine wil vinden, maakt dat er echt wel geld te verdienen valt met investeringen in nieuwe media.

...

Verder lezen over Reclame

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Reclame maken voor roken is uit den boze, want iedereen weet toch hoe slecht het is? Gemeente Den Haag wil nu ook reclame voor vliegvakanties weren.

Advertising06.11.2024

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden

De Ster Gouden Loeki van 2024 wordt alweer de dertigste editie van deze publieksprijs voor reclame. In 1995 werd de prijs voor het eerst uitgereikt aan KLM voor hun commercial 'Zwanen', en in de jaren daarna zijn nog vele iconische reclames beloond met de felbegeerde publieksprijs. Begin volgend jaar wordt bekend wie er tijdens deze jubileumeditie met de winst vandoor gaat.

Advertising22.07.2024

Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden

Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame

Vandaag, maandag 13 mei 2024, introduceert de Nederlandse tv-streamingdienst NLZIET een nieuw en goedkoper Basis-abonnement. Dit nieuwe abonnement kost €7,95 per maand en bevat reclame in de VOD-content van de RTL- en Talpa-zenders.

Entertainment13.05.2024

Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame

Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’

Apple biedt zijn excuses aan, zegt dat het de plank heeft misgeslagen, maar het laat zijn controversiële reclame wel staan. 

Gadgets10.05.2024

Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

YouTube bestaat uit zoveel reclame, dat het soms niet meer leuk is om iets te kijken. Daar komt nu meer reclame bij: in de door jou gekozen pauze.

Advertising26.04.2024

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Persoonlijk heb ik een hekel aan reclame, zowel op tv als online. En dan bedoel ik reclame die je steeds vaker, en langer, ‘verplicht’ bent om te kijken voordat je een programma of video start, of verder kunt kijken....

Entertainment07.09.2023

YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingen
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Grote internationale adverteerders experimenteren met generatieve AI-tools zoals ChatGPT om de kosten van de productie van reclame te drukken. Marketeers denken dat generatieve AI niet alleen de productie goedkoper kan m...

Marketing23.08.2023

Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeers