Advertising18.10.2013

Het verhaal achter de GTI BannerBahn campagne: samenspel online en offline


Hij kan je bijna niet ontgaan zijn: de GTI BannerBahn. De indrukwekkende campagne rondom de lancering van de nieuwe Volkswagen Golf GTI oogstte veel lof en genereerde ontzettend veel aandacht. GTI BannerBahn werd ontwikkeld door ACHTUNG!. Art Director Jort Schutte en Producer Délia Lauret vertellen het verhaal achter de campagne.

Op 13 september racete de nieuwe Volkswagen Golf GTI op vliegveld Twente over een reusachtig parcours van 2000 vierkante meter, met hierop levensgrote schilderingen van de websites van NU, De Telegraaf, Autoweek en GeenStijl. De race werd op deze dag uitgezonden op de genoemde websites, met aan de bezoekers de opdracht om de auto zo snel mogelijk tot stilstand te vangenmet een klik op de muis. Anton uit Hoofddorp bleek het snelst en ging met de hoofdprijs aan de haal: een hagelnieuwe Golf GTI.

het-verhaal-achter-de-gti-bannerbahn-cam.jpg
het-verhaal-achter-de-gti-bannerbahn-cam.jpg

Wat waren de opdracht en doelstellingen voor deze campagne?

De opdracht was om awareness te creëren voor de nieuwe Golf GTI, niet met alleen traditionele reclame maar op een innovatieve en spraakmakende manier, want dat past bij het karakter van de Golf GTI, voor veel mensen toch de eerste GTI voor het grote publiek.

Hoe zijn jullie op het idee gekomen voor deze mix tussen online en offline?

De Golf GTI is sinds zijn introductie in 1974 nog steeds de meest toonaangevende ‘hot-hatch’ in het GTI-segment. Met de introductie van de zevende generatie wilde Volkswagen de wereld laten weten dat hun GTI nog steeds onverslaanbaar is. Daar alleen maar over opscheppen past niet bij een merk zoals Volkswagen, dus wilden we iedereen de mogelijkheid geven dit te ervaren. 

Helaas is het onmogelijk om heel Nederland een proefrit te laten maken. Door te kiezen voor interactieve media met een enorm bereik (banners op de grootste website van Nederland) waren we in staat om heel veel mensen de GTI te laten ervaren. Maar we wilden wegblijven bij het zoveelste race-spelletje wat in banners plaatsvindt. We wilden iedereen de ‘echte’ snelheid en kracht van de GTI laten zien. Daarom hebben we de echte GTI laten racen over reusachtig geschilderde websites en kreeg heel Nederland de kans de GTI te vangen in een online omgeving. 

Hoe is de digitale kant van de creatie vormgegeven? 

Toen het idee eenmaal op tafel lag, hebben we verschillende manieren bedacht om de GTI BannerBahn te ontwikkelen, variërend in haalbaarheid en pragmatiek. Alles werd voortdurend getoetst aan concept en haalbaarheid. Stap voor stap hebben we elke keer een knoop doorgehakt, zo werd het plan steeds concreter.

Zo zijn de streaming camera’s onder een drone vooral geboren vanuit het feit dat werken met bijvoorbeeld een hoogwerker met camera op het parcours wat aan de onveilige kant bleek. Met deze aanpak hebben we samen met thispagecannotbefound.com gekeken naar wat de beste, meest efficiënte en stabiele aanvliegroute was. 

Daarnaast was voor het mogelijk maken van een race op de grootste websites van Nederland een nauwe samenwerking met Adrime en Mediacom erg belangrijk. Alle sites moesten er klaar voor gemaakt worden, goed bereikbaar zijn op het moment dat de GTI er overheen scheurde en alles moest feilloos werken.

Hoe hebben jullie de live game online in de banners voor elkaar gekregen?

Dit was een hele klus. Samen met Kwasten met de Gasten en zo’n 900 liter verf zijn de vier websites levensgroot nageschilderd. De race werd gefilmd en gestreamd naar de banners. De uitdaging zat hem in het naadloos aansluiten van alle banners op de verschillende platformen. Samen met de filmcrew, developers en mediapartners is er een nauwe samenwerking geweest om te zorgen dat alles gladjes verliep.

Welke software hebben jullie voor de campagne ingezet?

We hebben met heel veel verschillende software gewerkt voor design, development en videoproductie. Een greep hieruit zijn Photoshop, Illustrator, After Effects, Flash en Flame Premium. De oefengame hebben we voornamelijk in Flash opgezet (gedrag, flow, testen). Uiteindelijk is alles omgezet in HTML omdat het een multiplatform campagne was en vooral mobiel nog veel gespeeld wordt. Design (interface, beeldbewerking, print) is ontwikkeld met Photoshop en Illustrator.

Tegen welke uitdagingen liepen jullie aan in het creatietraject?

Tussen concept en realiteit zit altijd een discrepantie, wat je denkt dat het beste werkt voor het idee blijkt soms, budgettair of realistisch, niet haalbaar. De uitdaging ligt dan altijd in het idee met zo min mogelijk concessies en kleerscheuren door de ‘reality check’ heen te krijgen. Bij het ontwikkelen van het oefenspel hebben we lang gestoeid met de snelheid van de auto en de route door de banners. Soms wat het veel te makkelijk, maar had je wel de tijd om de auto goed te bekijken en soms was het veel te moeilijk, maar dan reed de auto wel het meest realistisch. Dan is het een kwestie van testen, tweaken, testen, tweaken en nog eens testen en tweaken. De jongens bij Thispage zijn daar erg goed en flexibel in.

Wat zijn de resultaten van de campagne, kunnen jullie daar iets over vertellen?

Zeker, de behaalde resultaten op de racedag zelf waren zeer goed. Tijdens de race hadden we een CTR van 22,5% en 10.000 mensen hebben de GTI daadwerkelijk gevangen. Daarnaast hebben we met het geïntegreerde mediaplan de helft van Nederland gemiddeld vijf keer bereikt. 

Zien we de campagne als inzending terug bij prijzen als de SpinAwards?

Deze gaan we zeker insturen en het is altijd mooi meegenomen als die in de prijzen valt. De volledige campagne is nog terug te zien via Facebook

Deze blogpost is geschreven door Nienke Schipper, Communications Manager Benelux Adobe.

...

Verder lezen over Adobe

Adobe verrast met tool om platte tekeningen 3D te maken

Adobe heeft het nog niet ingebouwd in tool, maar het is gemaakt voor Illustrator. De tool heet nu nog Project Turntabel en het laat mensen versteld staan van wat de computer allemaal kan bedenken.

Artificial Intelligence21.10.2024

Adobe verrast met tool om platte tekeningen 3D te maken

Adobe introduceert generatieve AI-video’s op basis van foto’s

Als AI stop motion-video kan maken en het er ook echt goed en echt uit kan laten zien, want dat is juist bij dit type animatie essentieel, dan kan dat betekenen dat deze toffe films veel sneller kunnen worden gemaakt.

Artificial Intelligence16.10.2024

Adobe introduceert generatieve AI-video’s op basis van foto’s

Logitech MX Creative Console: gemaakt voor alle digital content creators

Logitech heeft onlangs de MX Creative Console aangekondigd: een nieuwe productcategorie in het portfolio van Logitech die is gericht op alle digitale creators. Het is een device waarmee zij zich volledig kunnen focussen op hun artistieke ambities.

Gadgets10.10.2024

Logitech MX Creative Console: gemaakt voor alle digital content creators

Vage, oude video’s worden scherp door nieuwe tool Adobe

Heb je al gehoord van Adobe VideoGigaGAN? Het is niet voor iedereen beschikbaar, maar de eerste resultaten zijn fenomenaal.

Online25.04.2024

Vage, oude video’s worden scherp door nieuwe tool Adobe

Adobe geeft indrukwekkend voorproefje van AI in videobewerking

Adobe maakt het mensen die video's bewerken steeds makkelijker: ze kunnen nu hele objecten veranderen, verwijderen of erbij zetten in hun video. En er is meer.

Online15.04.2024

Adobe geeft indrukwekkend voorproefje van AI in videobewerking

​Canva neemt Affinity over: Adobe mag wel oppassen

De populaire designtool Canva doet een grote overname: Affinity. Misschien zegt Canva je meer dan Affinity, maar het betekent vooral dat Adobe moet gaan oppassen. Affinity maakt namelijk dezelfde soort producten als Adob...

Online27.03.2024

​Canva neemt Affinity over: Adobe mag wel oppassen

Adobe Project Music GenAI Control is de Photoshop voor muziek

Project Music GenAI Control wordt al gekscherend de ‘Photoshop for Music’ genoemd. Deze nieuwe experimentele tool van Adobe Research is zo ontwikkeld dat de manier waarop je gemaakte audio en muziek kunt creëren en...

Technology01.03.2024

Adobe Project Music GenAI Control is de Photoshop voor muziek

​Adobe draait koop van Figma terug: dit is waarom

Adobe, bekend van onder andere Photoshop en Acrobat Reader, was van plan om Figma te kopen maar ziet hier nu toch vanaf. Figma, het bedrijf achter het programma Figma, dat wereldwijd wordt gebruikt om ontwerpen te maken...

Technology19.12.2023

​Adobe draait koop van Figma terug: dit is waarom

Verder lezen over Campagne

Of je die jackpot nou wint of niet: wees een Winner Man

Bijna iedereen heeft wel een antwoord als je hem vraagt wat hij of zij zou doen met 120 miljoen, maar niemand vraagt wat je nu doet om je een winnaar te voelen. Wat als je dat wel doet?

Entertainment04.06.2024

Of je die jackpot nou wint of niet: wees een Winner Man

​Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af

Het gegeven dat diefstal fout is en dat de dief daarvoor bij uitstek verantwoordelijk is, zorgt dat er soms voor dat jij alles maar gerust laat slingeren, jij jouw ramen niet langer sluit en jij jouw voor- en achterdeur...

Online22.02.2024

​Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af

Waarom hanteert Rutgers geen gezond tweesporenbeleid in relatie tot sexting?
Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal

Vandaag is er een nieuwe (video)podcast beschikbaar gekomen waarin voormalig bondscoach Louis van Gaal voor het eerst in lange tijd een interview geeft. Van Gaal gaat voor de Podcast-serie Lichtpuntjes (van SIRE) in ges...

Video19.02.2024

Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal

​Samen bouwen aan de liefde: dit is de Valentijnsdag Love Challenge

In aanloop naar Valentijnsdag lanceerde Intertoys vanuit hartje Rotterdam zijn eerste social campagne gericht op volwassenen, de Love Challenge. In een speciale bloemenkas voor de markthal in Rotterdam, ondergaan koppels...

Marketing13.02.2024

​Samen bouwen aan de liefde: dit is de Valentijnsdag Love Challenge

'De enige roos die nooit verwelkt’
Doe mee met de Alzheimer Challenge: leg 300 kilometer af in april

Op 1 april gaat de derde editie van de Alzheimer Challenge van start. Deelnemers worden uitgedaagd om gedurende de maand april 300 kilometer af te leggen om aandacht te creëren voor Alzheimer, een ziekte die in Nederlan...

Online27.03.2023

Doe mee met de Alzheimer Challenge: leg 300 kilometer af in april

voor een toekomst zonder dementie
Campagne #OneLove nu ook in FIFA 23

EA Sports heeft in samenwerking met verschillende competitiepartners een reeks in-game kits gelanceerd met krachtige boodschappen over het uitbannen van racisme en discriminatie in het voetbal, zowel op als buiten het ve...

Gaming22.03.2023

Campagne #OneLove nu ook in FIFA 23

Alle spelers kunnen de actie supporten
Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

Het branded content en partnerships-team van Havas+Lemz lanceert Havas Play. Dit gloednieuwe label dat wereldwijd gelanceerd wordt, bouwt betekenisvolle relaties tussen merken en mensen op het snijvlak van entertainment,...

Media22.03.2023

Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

"Voor elk merk het juiste speelveld"
ChatGPT door KLM gebruikt in Valentijnsdagcampagne

KLM heeft deze week als eerste luchtvaartmaatschappij ChatGPT, het geavanceerde taalmodel (software GPT-3.5) van OpenAI, toegevoegd als onderdeel van een communicatiecampagne. Valentijnsdag Op 14 februari lanceerde...

Marketing16.02.2023

ChatGPT door KLM gebruikt in Valentijnsdagcampagne

resultaten zijn positief

Verder lezen over Volkswagen

Wie dacht er als eerste aan tuning?

Auto tuning is niet alleen het uiterlijk van een auto veranderen, het is tegelijkertijd een kunst en een wetenschap. Met tuning kun je de individualiteit van de eigenaar benadrukken en de technische eigenschappen van het voertuig verbeteren. Maar wie was de eerste die aan auto tuning dacht? Misschien was het Karl Benz, die niet alleen de eerste auto met benzinemotor maakte, maar ook voortdurend experimenteerde met de constructie en het ontwerp ervan?

Lifestyle22.08.2024

Wie dacht er als eerste aan tuning?

Vernieuwde ID. Buzz Cargo is krachtiger en efficiënter

Met zijn iconische looks is de ID. Buzz Cargo een duurzaam visitekaartje voor elk bedrijf. Dat voorkomen koppelt hij aan kenmerkende Volkswagen Bedrijfswagens-eigenschappen als een hoge kwaliteit, grote praktische inzetbaarheid en volop mogelijkheden voor maatwerk. Door een nog sterkere elektromotor en een nieuw 79 kWh accupakket presteert de ID. Buzz Cargo nu nog beter op het gebied van laad- en trekvermogen en efficiency.

DC Business19.08.2024

Vernieuwde ID. Buzz Cargo is krachtiger en efficiënter

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

De World Car of the Year 2024 verkiezing komt er weer aan. Deze begint traditiegetrouw met de bekendmaking van de Top 10 en Top 5 finalisten in zes verschillende categorieën van de World Car Awards. Het aftellen naar de...

Automotive01.02.2024

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

Parkeren en opladen laat je straks over aan een robot

Persoonlijk vind ik inparkeren en opladen van een EV niet echt een lastige klus. Het vinden van een lege parkeerplaats is dat ook niet, zolang je voor een parkeergarage kiest waar het bord voor de inrit aangeeft dat er n...

Automotive11.01.2024

Parkeren en opladen laat je straks over aan een robot

Meer nieuwe auto’s de weg op in 2023

Het zat er in 2023 al het hele jaar aan te komen; een soort van herstel van de verkoop van nieuwe auto’s. Vanaf de eerste maanden liep het aantal registraties al voor op dezelfde periode in 2022. Alleen in december lag...

Automotive03.01.2024

Meer nieuwe auto’s de weg op in 2023

En bijna een derde was een EV, ondanks de stagnerende verkoop
Sommige VW EV’s ondersteunen nu bidirectioneel gebruik

Er wordt al een tijd over gesproken en technisch is het al lang mogelijk. Waarom zou je je opgeladen elektrische bolide niet gebruiken om je huis van stroom te voorzien? Dit zogenoemde bidirectionele laden kan een behoor...

Automotive08.12.2023

Sommige VW EV’s ondersteunen nu bidirectioneel gebruik

Met je elektrische Volkswagen je huis van stroom voorzien
VW schaalt EV-productie af

Het gaat niet goed met de verkoop van elektrische auto’s. De vraag is dit jaar niet alleen in Nederland afgenomen. Als gevolg van die dalende vraag naar EV’s heeft Volkswagen besloten om de productie in haar fabriek...

Automotive16.11.2023

VW schaalt EV-productie af

Volkswagen noemt het een 'tijdelijke dip' in de vraag naar nieuwe EV's
​De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen

Als je bezig bent met je rijbewijs, dan droom je ervan. Als je een nieuwe auto koopt ook: hoe handig is de bekerhouder, voor als we eindelijk op die roadtrip gaan? Dat ultieme gevoel van vrijheid, dat is wat een auto je...

Automotive15.11.2023

​De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen