Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en dus de privacy van de consument te schenden? Voor het beantwoorden van deze vraag staan we stil bij drie hierop aansluitende trends in 2024 volgens Seedtag: generative AI, interessegerichte targeting en first-party data.
Maar eerst 2023
Voordat we kijken naar de AdTech-voorspellingen voor 2024, blikken we terug op enkele belangrijke gebeurtenissen in de advertentiewereld van vorig jaar. Centraal in 2023 stond de aanscherping van regelgeving omtrent privacy. Door AI aangestuurde targeting, videocontent, CTV- en in-game advertenties werden steeds populairder, terwijl toenemende zorgen rondom privacyschending hebben gezorgd voor een grotere interesse in contextual targeting.
Veel bedrijven bevonden zich het afgelopen jaar in een zoektocht naar balans tussen automatisering en menselijke expertise, maar ook tussen privacy, innovatie en authentieke verbindingen. Oftewel: hoe kun je de consument targeten met een persoonlijke maar toch verantwoorde advertentie?
Een uitdaging die nog altijd aanwezig zal zijn dit jaar, maar verdieping in de thema’s generative AI, interessegerichte targeting en first-party data zal je op weg helpen.
1. De impact van generative AI op de transformatie van AdTech
Generative AI – kunstmatige intelligentie die nieuwe inhoud kan creëren door te leren van bestaande gegevens en patronen – wordt steeds vaker ingezet. Zo blijkt uit een recent onderzoek van McKinsey dat 22% van de respondenten het al regelmatig in hun werk toepast. De verwachting is dat ook marketingstrategieën zich zullen blijven ontwikkelen met behulp van generative AI. Aangezien consumenten een gemiddelde aandachtsspanne hebben van slechts acht seconden, wordt het steeds belangrijker om hun interesse te wekken en vervolgens vast te houden. De juiste plaatsing en creatieve opmaak van advertenties spelen hierin een grote rol.
Met generative AI kun je als merk jouw creatieve, contextuele boodschap makkelijker op grote schaal naar buiten brengen. Dit is essentieel voor het vergroten van online zichtbaarheid. Een paar tips voor de toepassing van generative AI:
- Leer de mogelijkheden van generative AI kennen. Begin met het verkennen van generatieve AI-oplossingen van bedrijven zoals OpenAI om te begrijpen wat er mogelijk is.
- Voed generative AI met de juiste gegevens. Gebruik geavanceerde analyses in combinatie met contextuele technologie om zo de meest relevante thema’s van een bepaalde pagina te identificeren. Hiermee kun je vervolgens op grote schaal je creatieve optimalisatie voeden.
- Meet de effectiviteit. Werk samen met een bedrijf dat de effectiviteit van jouw geïntegreerde contextuele uitingen en neutrale uitingen kan meten, om zo de resultaten goed in kaart te kunnen brengen.
2. De opkomst van interessegerichte targeting
Demografische targeting is vaak gebaseerd op vooraf bedachte stereotypen waarbij individuele voorkeuren genegeerd worden, wat leidt tot onnauwkeurige aannames. Het gevolg is dat consumenten advertenties te zien krijgen die niet relevant zijn voor hen. Maar liefst 52% van de consumenten geeft aan hier gefrustreerd door te raken (3radical). Een ander nadeel van demografische targeting is dat informatie wordt ingewonnen via invasieve third-party cookies.
De aanname is dat steeds meer bedrijven zich zullen richten op op interessegerichte targeting in 2024, zodat zij de authentieke interesses van hun diverse doelgroepen beter kunnen aanspreken. Voor deze manier van targeting – waarbij advertenties worden gericht op individuele voorkeuren – zijn geen third-party cookies nodig. Zo kun je aan de slag gaan met interessegerichte targeting:
- Omarm contextuele targeting. Gebruik deze schaalbare en inclusieve targetingmethode om je campagnes te richten op de interesses van consumenten en verder te kijken dan demografische gegevens.
- Begrijp ondervertegenwoordigde groepen. Gebruik op data gebaseerde inzichten om de unieke interesses en waarden van ondervertegenwoordigde groepen beter te leren begrijpen.
3. De krachtige combinatie van first-party- en contextuele data
Chrome, Safari en Firefox beperken third-party cookies en ook veel overheden dwingen privacyregelgeving af. Er vindt in 2024 een shift plaats van third-party- naar first-party cookies, waardoor de urgentie ontstaat voor de toepassing van applicaties die first-party data goed kunnen lezen. Contextuele platforms die relevante, contextuele interesses en doelgroepen kunnen filteren uit deze first-party data zullen steeds belangrijker worden.
First-party data is komend jaar de sleutel tot efficiëntere marketing, mits het op de juiste wijze wordt geanalyseerd en toegepast. De combinatie van first-party data met contextuele voorspellingen biedt een schaalbare en nauwkeurige oplossing voor het vinden van het juiste publiek, terwijl de privacy van de consument wordt gewaarborgd. Maar hoe ga je precies aan de slag met first-party data?
- Versterk je first-party data. Werk samen met contextuele bedrijven om je first-party data optimaal te kunnen benutten, nieuwe interessegebieden van consumenten te ontdekken en voorspellingen van hun gedrag te maken. Dit helpt met het kiezen van de juiste vooraf ingestelde contextuele doelgroepen voor jouw advertenties. Je kunt ook op maat gemaakte contextuele doelgroepen creëren die perfect aansluiten bij de interesses van klanten.
Aan de slag
Deze drie AdTech-voorspellingen voor 2024 pakken gezamenlijk dé uitdaging aan waar alle adverteerders en merken in deze tijd mee worden geconfronteerd. Generative AI, interessegerichte targeting en first-party data zijn essentiële tools om gepersonaliseerde advertenties mogelijk te maken, terwijl de privacy van de gebruiker wordt beschermd.
[Fotocredits – Tom, bestforbest © Adobe Stock]
Verder lezen over Hot trends
Social Media11.08.2020
De #2020challenge gaat nu viral: heb jij de memes al voorbij zien komen?
Hoe is jouw mood dit jaar?Social Media04.06.2018
Facebook stopt met onderdeel ‘Trending’
Online22.02.2017
Online trends: van analyseren naar voorspellen
Coffee corner03.05.2016
Nieuwe trend op internet: Running Man Challenge
Online18.06.2015
Google Trends toont nu real-time de populairste zoekwoorden
Online16.04.2015
Temperaturen rond de 20 graden. Perfecte timing voor een vrijdagmiddagborrel!
Search16.02.2014
Hot Trends van de afgelopen week
Search03.02.2014
Nederlandse Hot Trends van de afgelopen week
Verder lezen over Innovatie
Cybercrime20.11.2024
Wortell opent nieuw next-gen Cyber Defense Center
Nieuws06.11.2024
Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024
Winnaar van de Top 250 Golden Scaler AwardTechnology29.10.2024
Deze hypermoderne tank stelt je hele beeld van de legertank bij
Technology18.10.2024
‘Lucide dromen wordt het volgende grote ding na AI’
Technology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Nieuws08.10.2024
Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid
DC Business07.10.2024
Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam
Startups30.09.2024
10 Nederlandse start-ups om in de gaten te houden
Verder lezen over Online Advertising
Social Media14.11.2024
Threads start binnenkort met het tonen van advertenties
Artificial Intelligence15.10.2024
YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Entertainment29.08.2024
Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Advertising02.07.2024
Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting
Advertising25.06.2024
AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads
Verder lezen over Privacy
Cybercrime30.09.2024
Hoe bescherm je de data in je brein?
Cybercrime16.09.2024
Eenvoudige tips voor meer privacy tijdens het reizen met openbaar vervoer
zorgen om privacy tijdens woon-werkverkeerSocial Media09.09.2024
Telegram modereert privégesprekken toch niet
Online24.04.2024
Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen
Cybercrime15.04.2024
Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnOnline15.02.2024
Je AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld
Doe het veiligCybercrime05.02.2024