Advertising24.09.2013

Digitale avonturiers worden concurrent van outdoormarkt


Alles wordt digitaal en adverteren op papieren media heeft zijn beste tijd gehad. Common knowledge, zou je zeggen, maar vreemd genoeg lijkt men zich er in de outdoor advertentiewereld weinig van aan te trekken. We zien papieren posters in abri’s die sloom hun rondjes draaien (in 1980 was dat hip) en op de snelweg Amsterdam – Den Haag tellen we nog altijd niet meer dan één digitaal reclamescherm. Geen goed voorteken voor de gevestigde orde van de mediabedrijven: het voorspelt hun onvermijdelijke ondergang, een versplintering van de markt en een overname van die markt door pioniers, die wél de overstap naar digitaal durven te maken. Tenzij de grote mediabedrijven zo slim zijn om nu actie te ondernemen en te investeren in digitale displays.

digitale-avonturiers-worden-concurrent-v.jpg
digitale-avonturiers-worden-concurrent-v.jpg

De toekomst is nu
Herinnert u zich de film “Minority Report”, waar gepersonaliseerde reclame aan toevallige voorbijgangers werd getoond? Het was in 2002 nog science fiction, maar het is anno 2013 gewoon mogelijk en het wordt zelfs op grote schaal toegepast. We hebben weliswaar met privacywetgeving te maken, die grenzen stelt aan de personalisatie van reclame, maar een slimme adverteerder kan al heel veel sturen en meten. Neem bijvoorbeeld deze Mercedes Benz reclame. Met het signaal van hun elektronische autosleutel kunnen de voorbijgangers een videoclipje op een scherm starten waarin de zijdeur van een echte Mercedes Viano opengaat en er afhankelijk van het merk autosleutel een bijzondere passagier uitstapt, die past bij het type persoon dat bij de autosleutel hoort. Of kijk eens naar de mogelijkheden op de EXPO 2015 in Milaan en zie wat de toekomst ons gaat brengen.

Dit zijn maar enkele voorbeelden van wat er allemaal mogelijk is met gericht digitaal adverteren, maar het illustreert goed hoe belangrijk het is dat je meedoet met de digitale revolutie. Je vergroot je bereik, je hebt veel meer middelen tot je beschikking om op te vallen en je kunt veel gerichter te werk gaan dan wanneer je adverteert op papier. Doe je niet mee, dan geef je de concurrentie een voorsprong die je waarschijnlijk nooit meer inhaalt.

Het gevaar van niet meedoen
Je ziet eigenlijk nu al wat het gevolg is van niet meedoen met deze digitale revolutie: de markt versnippert en bedrijven en instellingen gaan het heft in eigen hand nemen. Grote outdoorbedrijven verliezen zo hun grip op de markt, want er komen ineens concurrenten bij uit onverwachte hoek. Neem bijvoorbeeld de gemeentes, die bij de toegangswegen naar een stad digitale borden plaatsen om mensen te informeren over activiteiten in die plaats. Deze voorheen papieren ruimte kan ineens gedeeld worden met een adverteerder die de ruimte gebruikt voor een reclameboodschap. Ook sportclubs en grote hotelketens schaffen hun eigen schermen aan en wachten niet meer tot hun mediabedrijf eindelijk de overstap waagt. De outdoorbedrijven worden zo langzaam maar zeker buiten spel gezet. En hoe langer ze wachten hoe meer versnipperd de markt wordt. Dit betekent voor mediabedrijven dat zij een steeds kleiner bereik krijgen, want je kunt maar een beperkt aantal schermen op één locatie kwijt.

Waarom gaan de grote mediabedrijven niet mee? Waarom blijft men hangen in het verleden? Het meest gehoorde excuus is dat de investering te groot is. Maar dat is geen geldig excuus, aangezien je tegenwoordig je hardware kunt leasen.

De avonturiers
De outdoor markt ligt nu wijd open voor pioniers die het stokje kunnen overnemen van de gevestigde orde. Aangezien de publieke ruimte beperkt is, geldt het principe: wie het eerst komt, die het eerst maalt. Laten we ook niet vergeten dat digitaal adverteren veel meer mogelijkheden biedt dan adverteren met posters en dat je bekend moet zijn met die mogelijkheden om er optimaal gebruik van te maken. Pas je de informatie die je tot je beschikking hebt op de juiste manier toe, dan adverteer je gerichter, effectiever en kun je de resultaten veel beter meten. Wil je een belangrijke speler in de outdoor wereld blijven, dan moet je je dus ook de nieuwe mogelijkheden en regels van het digitale adverteren eigen maken. De kleine avonturiers, die hier nu al mee aan het experimenteren zijn, gaan de grote spelers – mits zij niet snel in actie komen – binnen niet al te lange tijd ver achter zich laten. Dus kom op, mensen, vergeet papier, de toekomst is hier!

Deze blogpost is geschreven door Charles Karsters, Business Unit Manager Multimedia van Econocom.

[Afbeelding: © tashatuvango – Fotolia.com]

...