De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
In het eerste halfjaar van 2013 zet de verwachte groei van mobile advertising daadwerkelijk in. De omzet die middels deze vorm van adverteren behaald wordt, is verdubbeld ten opzichte van 2012. Ook het gebruik van zogenaamde interruptive formats groeit sterk. In totaal liet de Nederlandse online advertentiemarkt in het eerste halfjaar een omzetgroei van 5,8% zien ten opzichte van het eerste halfjaar van 2012. Dit resulteerde in een omzet van 619 miljoen euro. Zo blijkt uit de Online Ad Spend Study H1 2013(pdf) die Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB Nederland.
Google is voor het grootste deel verantwoordelijk voor de groei. Display advertising bij Nederlandse uitgevers staat daarentegen onder druk van de economische omstandigheden en liet een afname in de omzet zien van 2,3%. “Adverteerders blijven door de matige economie voorzichtig en investeren mede daarom lieverin een op direct resultaatgericht platform, zoals search, in plaats van te adverteren middels meerdere kanalen,” aldus Roel van Rijsewijk, partner Deloitte Digital. “Interessant is, dat binnen display video’s en andere vormen van bewegende reclame, zogenaamde interruptive formats, aan populariteit toenemen ten koste van traditionele, statische banners.”
[Afbeelding: © senoldo – Fotolia.com]
Mobile advertising
Daarnaast stijgt het marktaandeel van display advertising op mobiele websites en via smartphone apps van 3,2% in 2012 naar 6,6% in het eerste van halfjaar van 2013. “In de eerste plaats ben ik verheugd dat de mobiele telefoon als digitaal marketinginstrument eindelijk aangeslagen is. Ik stel een groei van 100% vast. Een verdubbeling. Ik verwacht dat deze groei het komende jaar doorzet. Wat echter opvallend is, blijft de relatieve krimp van de lokale digitale media-initiatieven in het licht van de groei van de internationale spelers. Dit kan deze laatsten moeilijk verweten worden, integendeel. Lokale spelers zullen nog sneller en innovatiever moeten reageren op impulsen uit de markt dan voorheen,” aldus Joris van Heukelom, voorzitter van IAB Nederland.
Voor 2014 verwachten de ondervraagde internetuitgevers een groei van de advertising markt van 6%. Het eerste halfjaar zijn adverteerders voorzichtig geweest door de economische omstandigheden en onzekerheid rond de cookiewet. De verwachting is dat in de tweede helft van dit jaar de budgetten weer besteed gaan worden. De groei wordt naar verwachting het meest gestimuleerd door nieuwe markten zoals mobile en video advertising en automated trading.
Verder lezen over Mobile Advertising
Advertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Advertising15.04.2024
Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken
Advertising13.02.2023
Telecom operators ontwikkelen eigen (mobiel) advertentiesysteem
Mobile16.05.2022
Mobiele rekening betalen met gamen en advertenties
Amerikaanse provider wil korting geven in ruil voor dienstenSocial Media17.09.2021
WhatsApp experimenteert met ‘Gouden Gids’ functie
Straks niet alleen reclame, maar ook een bedrijvengids in de chat-appVideo18.06.2020
Spotify komt met nieuwe optie voor video-ads
Advertising11.10.2018
Programmatic advertising groeit ook in 2018 gewoon door
Social Media18.04.2018