Het online platform Craigslist heeft Amerikaanse kranten sinds het begin van de eeuw al miljarden dollara aan inkomsten gekost. Zo blijkt uit een analyse gehouden door wetenschappers van de New York University over de Amerikaanse krantencijfers van de eerste 7 jaar van deze eeuw.
De onderzoekers stelden vast dat de prijzen voor reclames tijdens die periode met 20,7% zijn gedaald, terwijl abonnementen 3,3% duurder werden en de oplages met 4,4% zijn teruggevallen. Deze verschuivingen moeten volgens de wetenschappers in belangrijke mate worden toegeschreven aan de activiteiten van Craigslist. De schade over die periode wordt geschat op zo’n 5 miljard dollar.
Craigslist biedt een online platform aan waar het publiek terecht kan voor kleine advertenties, waaruit ook de kranten in het verleden een belangrijk gedeelte van hun inkomsten haalden.
“Craigslist heeft dan ook een grote impact op de lokale Amerikaanse kranten,” voert onderzoeksleider Robert Seamans, professor management aan de Stern School of Business van de New York University, aan. “Wanneer Craigslist zich op een markt begeeft, wordt nagenoeg onmiddellijk een weerslag geregistreerd bij de reclame-inkomsten van de kranten.” Seamans merkt op dat bij de inschatting van de schade een conservatieve berekening werd gehanteerd en het cijfer in werkelijkheid nog gevoelig hoger ligt.
De onderzoekers wijzen erop zich alleen toegespitst te hebben op Craigslist en de impact dus nog groter zou zijn indien ook andere online platformen in rekening zouden worden gebracht. Bovendien werd in het onderzoek geen rekening gehouden met de nationale kranten USA Today, The New York Times en The Wall Street Journal. “De Amerikaanse krantenwereld wordt met een brede waaier van problemen geconfronteerd, maar Craigslist heeft ongetwijfeld een belangrijke impact op de sector,” zegt Seamans nog. “De gemiddelde krant haalde in het verleden ongeveer 40% van zijn omzet uit kleine advertenties. Die inkomstenbron is door Craigslist en diens sectorgenoten grotendeels opgedroogd.”
“Toch moet er niet voor gevreesd worden dat Craigslist tot de dood van de kranten zal leiden,” zegt Seamans. “De ontwikkelingen zetten de kranten immers aan om hun zakelijke modellen te herschikken.”