Advertising02.07.2013

Zapfi en Weve analyseren mobiel klantgedrag


zapfi-en-weve-analyseren-mobiel-klantged.jpg
zapfi-en-weve-analyseren-mobiel-klantged.jpg

Behavioral marketing op basis van big data 

Mobiele marketing is hot. Er zijn nu al meer mobiele apparaten in gebruik dan pc’s en dat aantal gaat alleen maar verder groeien. Daarbij gaat het vooral om smartphones, apparaten waarmee veel meer mogelijk is dan alleen bellen of sms’en. De consument gebruikt de smartphone voor tal van doeleinden, van surfen tot en met e-commerce, en doet steeds vaker ook mobiel zijn aankopen. Het Belgische Zapfi  en het Engelse Weve zijn jonge bedrijven die op basis van opt-in zoveel mogelijk gegevens van mobiele consumenten verzamelen en analyseren en vervolgens weer aanbieden aan adverteerders, merken en winkeliers. Big Data voor behavioral marketing.

De Belgische start-up Zapfi, opgericht in 2010 en actief in België, Frankrijk, Nederland, Duitsland en Engeland, richtte zich aanvankelijk op het uitrollen en aanbieden van stadsdekkende wifi-netwerken, maar zet nu volop in op mobiele marketing. “We kwamen er snel achter dat mensen niet willen betalen voor wifi”, aldus oprichter en voorzitter van de raad van bestuur, Gery Pollet, “en tegelijk zagen we dat er veel gebeurde op het gebied van mobile marketing.”

Gesponsorde wifi
Zapfi speelt hierop in door een marketingplatform te bouwen dat merken toelaat om hun klanten gratis wifi aan te bieden in ruil voor informatie. Het verkeer dat over die netwerken loopt wordt geprofileerd, waardoor merken nuttige informatie kunnen verzamelen over hun klanten. Op basis van die inzichten, in combinatie met de locatiegebaseerde data afkomstig van de mobieltjes, kunnen de merkhouders gerichte reclameboodschappen sturen. Dit type één op één marketing staat bekend als ‘behavioral advertising’. Gebruikers krijgen voor elk uur dat ze op het netwerk zitten maximaal twee commercials van 15 seconden elk. De winkeliers en adverteerders krijgen geanonimiseerde gebruikersinformatie.

Zapfi levert bedrijven relevante klantinzichten en een beter begrip van de voorkeuren en interesses van de mobiele gebruikers. Hierdoor kunnen adverteerders beter communiceren met die mobiele gebruikers en hen met de juiste boodschap op het juiste moment aanspreken. Voor de gebruikers betekent het dat zij – in ruil voor gratis wifi – Zapfi inzage geven in hun on- en offline gedrag, van web browsing, tot en met social media gedrag en waar en wanneer er gewinkeld wordt. Deze informatie wordt vervolgens verwerkt in de profielen die Zapfi samenstelt. Adverteerders richten zich dan op die profielgroepen die het beste aansluiten bij hun klantprofielen. De gebruikers van het Zapfi netwerk krijgen dan advertenties voorgeschoteld in overeenstemming met hun interesses. Vanzelfsprekend respecteert Zapfi alle EU richtlijnen met betrekking tot privacy en het bedrijf verzekert gebruikers dat het nooit individuele informatie bekend zal maken. 

Intelligente mobiele marketing gebaseerd op Predictive Analytics
Door te werken met een opt-in systeem kunnen nu aanzienlijk meer en gedetailleerdere klantgegevens worden verkregen. Voor deze registratie was slechts bij benadering bekend waar een klant zich bevond en wanneer hij actief was; de basisgegevens. Nu, na de opt-in, is precies bekend wie de klant is, zijn leeftijd, geslacht, e-mail, social media-gebruik, zijn mobiele gedrag, gebruikte apps et cetera. Dit levert een enorme hoeveelheid extra data op en Zapfi spreekt dan ook zelf van Big Data/Deep Insight.

ScreenHunter_59 Jul. 02 13.55

De analyse van deze data, en de verwerking ervan tot inzichten en profielen geschikt voor adverteerders, gebeurt met behulp van SAS Visual Analytics. Hierbij worden profielen en segmenten ook grafisch weergegeven met een schat aan onderliggende gegevens die vragen beantwoorden als: hoe trouw zijn mijn bestaande klanten, wie zijn de mensen die mijn winkel bezoeken, hoeveel verkeer resulteert in daadwerkelijke verkopen, wat is het winkelgedrag van de consument in de verschillende winkels en wat is de gemiddelde tijd die een consument in mijn winkel besteedt? En hoe kunnen we dit gedrag voorspellen?

ScreenHunter_59 Jul. 02 14.01 

Weve
In zeker zin kun je Zapfi vergelijken met Weve, een nieuwe joint venture tussen de Britse mobiele operators Vodafone, O2 en EE, met in totaal 80% van de mobiele gebruikers in dit land. Weve gebruikt de data gegenereerd uit de locatie en het verkeer van 15 miljoen mobiele klanten om gericht sms’jes en mms’jes te kunnen sturen. Het grote verschil met Zapfi is dat Weve deze data verzamelt over 3G- en 4G-netwerken in plaats van via wifi.

Het bedrijf wil – evenals Zapfi – de mobiele gebruikerservaring verbeteren en tegelijkertijd adverteerders en winkeliers een platform bieden voor mobiele marketing, advertenties en coupons. Het geeft daartoe organisaties toegang tot een geconsolideerd klantenbestand, via een platform dat geheel gestandaardiseerd is. Alle onderdelen, van het opt-in proces tot en met tekstgebaseerde rich media en app-gebaseerde promoties, couponintegratie en betalingsprocessen, zijn ontworpen om hun informatie weer in het systeem terug te leiden waardoor het systeem steeds beter in staat is de juiste consumenten het juiste boodschappen te bedienen. Voor Weve geldt dat het nog veel meer data moet verwerken. Vijftien miljoen gebruikers waarvan voortdurend informatie wordt verzameld en geanalyseerd om zo de beste mobiele advertenties te kunnen koppelen aan de juiste personen en op het juiste moment.  Mobiel gedrag, maar ook betaalgedrag, in de vorm, van contactless payments.

Weve gebruikt eveneens SAS Analytics om de juiste relevante advertenties aan consumenten te koppelen. Relevant voor mobiele gebruikers betekent vooral relevant op dat tijdstip, die locatie en bij dat weertype, of drukte op de weg.  Een aanbieding voor ijs bij een specifieke ijsverkoper houdt dan bijvoorbeeld rekening met tijd, plaats, weer en relevante persoonsgegevens.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Analytics

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

​De voordelen van goede een goede SEO-strategie en linkbuilding

Als je een website hebt dan komt de term SEO je waarschijnlijk niet onbekend voor. Search Engine Optimization, of zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands, is namelijk hartstikke belangrijk voor iedere ondernemer die w...

Search13.04.2021

​De voordelen van goede een goede SEO-strategie en linkbuilding

Google komt met handige updates in Search Console

Google Search Console heeft er deze week twee nieuwe functies bij gekregen die zijn ontworpen om de efficiëntie van het analyseren van gegevens in rapporten te verbeteren. Dit maakt het nog gemakkelijker en overzichteli...

Search12.04.2021

Google komt met handige updates in Search Console

Zo zijn je website statistieken in nog meer detail te analyseren!
Google Analytics 4 (GA4) – Wat zijn de grootste verschillen en de voor- en nadelen?

Wellicht heb je het al voorbij zien komen, al enige tijd is Google Analytics 4 (GA4) beschikbaar, de tot nu toe grootste update die Google heeft uitgevoerd aan Google Analytics. Google Analytics heeft geen introductie me...

Online08.02.2021

Google Analytics 4 (GA4) – Wat zijn de grootste verschillen en de voor- en nadelen?

​Dutch Analytics haalt investering van 2 miljoen euro op

Dutch Analytics haalt een investering van 2 miljoen euro op bij Global Founders Capital, een van de toonaangevende Venture Capital (VC) fondsen in Europa. En ook het Nederlandse bouwbedrijf BAM heeft deelgenomen aan deze...

DC Business11.12.2019

​Dutch Analytics haalt investering van 2 miljoen euro op

Bij Global Founders Capital en BAM
SAP Analytics Cloud biedt ASICS realtime inzicht in prestaties

Hoe presteert sales? Hoeveel is de voorraad nu waard? En welke trend vertoont de omzet per regio? Managers hebben het liefst realtime inzicht in de prestaties van de organisatie. ASICS, een van de grootste producenten va...

Online11.09.2019

SAP Analytics Cloud biedt ASICS realtime inzicht in prestaties

De belangrijkste thema’s van de vijfde editie van Big Data Expo

Hoe kan je Big Data structureel omzetten in betrouwbare inzichten om waarde en onderscheidend vermogen creëren? Die vragen staan centraal tijdens de vijfde editie van Big Data Expo op 18 & 19 september aanstaande in de...

Marketing28.08.2019

De belangrijkste thema’s van de vijfde editie van Big Data Expo

​Marketing Strategie: Het 4F Model

Veel bedrijven worstelen met het opzetten van de ideale (online) marketing mix. Er zijn ook steeds meer marketingkanalen met elk weer unieke eigenschappen. Van bedrijven krijg ik dan ook vaak de vraag, waar en hoe moet i...

Marketing06.11.2018

​Marketing Strategie: Het 4F Model

1 model om al jouw marketing activiteiten te sturen!

Verder lezen over Big Data

Air France-KLM legt fundament voor AI met sterk metadatamanagement

Metadatamanagement is de sleutel tot het ontsluiten van de waarde van data. Air France-KLM bouwde met behulp van het Data Intelligence Platform van SAP-partner Collibra een ‘data catalog’. Hiermee kunnen gebruikers snel achterhalen welke data beschikbaar zijn, waar deze te vinden zijn en wie verantwoordelijk is voor de kwaliteit.

Technology28.10.2024

Air France-KLM legt fundament voor AI met sterk metadatamanagement

Last van datacenters? Dan bouwen we ze gewoon in zee

Er is veel spanning als het om datacenters gaat. Is het in de zee laten zakken van de cloud een optie?

Technology12.09.2024

Last van datacenters? Dan bouwen we ze gewoon in zee

Provincie Noord-Brabant migreert SAP S/4HANA naar de cloud

Als een van de eerste overheidsorganisaties heeft de provincie Noord-Brabant SAP S/4HANA naar de cloud gemigreerd met behulp van RISE with SAP en SAP-partner Ctac. Deze stap maakt informatie nog sneller beschikbaar voor het uitvoeren van kerntaken, waardoor de provincie efficiënter en sneller antwoorden kan vinden op cruciale vragen.

Technology04.07.2024

Provincie Noord-Brabant migreert SAP S/4HANA naar de cloud

Informatie nog sneller beschikbaar
Zo denken Nederlandse datacenters energie te kunnen besparen

Vertegenwoordigers van de datacenters in Nederland hebben de koppen bij elkaar gestoken om energie te besparen.

Nieuws27.06.2024

Zo denken Nederlandse datacenters energie te kunnen besparen

Nieuwe versie van de Technologie Kieswijzer staat online

Het zal niemand ontgaan dat we met zijn allen opnieuw naar de stembus moeten gaan. De vervroegde Tweede Kamerverkiezing vindt plaats op 22 november 2023. De laatste Tweede Kamerverkiezing vond plaats op 17 maart 2021. To...

Technology25.10.2023

Nieuwe versie van de Technologie Kieswijzer staat online

KNMI moderniseert datastrategie met AWS

Het KNMI heeft een nieuwe, moderne datastrategie geïmplementeerd met behulp van Amazon Web Services (AWS). Daarmee past het meteorologische instituut de mindset en processen van een datagedreven organisatie toe. Behalve...

Technology11.05.2023

KNMI moderniseert datastrategie met AWS

Voor betere detectie en classificatie van seismische activiteit
Wikidata bereikt grens van 100 miljoen data items

Wikipedia kennen we allemaal. Wikidata is wat minder bekend. Dit 'zusje' van Wikipedia heeft afgelopen week de mijlpaal van 100 miljoen items bereikt. Tien jaar geleden begon Wikidata als centrale opslagplaats voor gest...

Online21.10.2022

Wikidata bereikt grens van 100 miljoen data items

8 tweets om de Big Data Expo van 2023 vast in je agenda te zetten

De Big Data Expo is helaas afgelopen, maar je kunt nu alvast 13 en 14 september 2023 in je agenda noteren. Dan vindt in de Jaarbeurs namelijk de Big Data Expo 2023 plaats. Nieuwsgierig wat je daar zoal kunt verwachten? D...

Marketing20.09.2022

8 tweets om de Big Data Expo van 2023 vast in je agenda te zetten