Advertising02.07.2013

Er is meer in het leven dan een eindconversie


er-is-meer-in-het-leven-dan-een-eindconv.jpg
er-is-meer-in-het-leven-dan-een-eindconv.jpg

Negen van de tien mensen staren zich blind op de eindconversie. Een campagne die wat dat betreft niks oplevert, wordt al snel een halt toegeroepen. Dat levert immers niks op, is de gedachte. Terwijl het zou moeten zijn: ik ga kijken wat ik er dan wel uit krijg. Een campagne zonder eindconversie is niet per definitie nutteloos.  

Schijn kan bedriegen wanneer alleen op conversies gestuurd wordt. Want voor hetzelfde geld levert de niet-converterende campagne elke week wel duizend nieuwe abonnees voor de nieuwsbrief op, waaruit op termijn veel verkopen komen. Dan is het een veel beter idee om de campagne, misschien met een wat kleiner budget, toch te laten draaien in plaats van de stekker eruit te trekken. 

Is de campagne wel de boosdoener?
Een andere afweging is de volgende. Stel er draait een campagne waardoor veel mensen iets in hun winkelmandje gooien, maar het aantal conversies blijft achter. Moet de campagne dan compleet afgeserveerd worden? Wel nee, want die presteert gewoon goed. Het is veel beter om eens te gaan kijken of het winkelmandje verbeterd kan worden. Dan wordt die campagne ineens een sterspeler.

Geautomatiseerd bidmanagement
Met name in searchmarketing komt bovenstaand voorbeeld helaas te vaak voor. In die zin dat een campagne dan wordt afgeblazen. De grootste boosdoeners hierin zijn geautomatiseerde bidmanagementtools die alleen op eindconversies sturen. Maar ook handmatig bidmanagement biedt weinig soelaas. De enige oplossing is het inzetten van geautomatiseerde bidmanagementtools die het complete conversiepad meenemen. Daarmee voorkomt de zakelijke gebruiker ook onterechte focus op longtailwoorden. Een traditionele, conversiegerichte tool richt zich daarop, omdat de kans dat iemand na een klik tot een aankoop overgaat, erg groot is. In dat geval gaat de marketeer compleet voorbij aan de mensen die nog zoekende zijn, omdat er te veel focus is op mensen die allang besloten hebben dat een specifiek product te kopen.

Meer dan alleen conversie
Voor een goed, representatief biedproces, is overzicht doorslaggevend. Focus niet enkel op conversies, maar kijk waar het misgaat of stiekem juist toch heel goed. Is er een bepaald zoekwoord dat op het eerste oog niet heel veel converteert, misschien via een omweggetje wel heel succesvol is? Of zit er een hobbel in het afrekenproces? En wie moet er bereikt worden? Marketeers moeten zich niet blind staren op mensen die sowieso hun product willen kopen. Een marketeer heeft als belangrijkste taak mensen te verleiden tot aankoop over te gaan. Dus verlies ook in search de oriënterende mensen niet uit het oog.

Deze blogpost is geschreven door Bertwin Menninga, Operational Manager O2mc.

...

Verder lezen over Campagne

Of je die jackpot nou wint of niet: wees een Winner Man

Bijna iedereen heeft wel een antwoord als je hem vraagt wat hij of zij zou doen met 120 miljoen, maar niemand vraagt wat je nu doet om je een winnaar te voelen. Wat als je dat wel doet?

Entertainment04.06.2024

Of je die jackpot nou wint of niet: wees een Winner Man

​Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af

Het gegeven dat diefstal fout is en dat de dief daarvoor bij uitstek verantwoordelijk is, zorgt dat er soms voor dat jij alles maar gerust laat slingeren, jij jouw ramen niet langer sluit en jij jouw voor- en achterdeur...

Online22.02.2024

​Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af

Waarom hanteert Rutgers geen gezond tweesporenbeleid in relatie tot sexting?
Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal

Vandaag is er een nieuwe (video)podcast beschikbaar gekomen waarin voormalig bondscoach Louis van Gaal voor het eerst in lange tijd een interview geeft. Van Gaal gaat voor de Podcast-serie Lichtpuntjes (van SIRE) in ges...

Video19.02.2024

Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal

​Samen bouwen aan de liefde: dit is de Valentijnsdag Love Challenge

In aanloop naar Valentijnsdag lanceerde Intertoys vanuit hartje Rotterdam zijn eerste social campagne gericht op volwassenen, de Love Challenge. In een speciale bloemenkas voor de markthal in Rotterdam, ondergaan koppels...

Marketing13.02.2024

​Samen bouwen aan de liefde: dit is de Valentijnsdag Love Challenge

'De enige roos die nooit verwelkt’
Doe mee met de Alzheimer Challenge: leg 300 kilometer af in april

Op 1 april gaat de derde editie van de Alzheimer Challenge van start. Deelnemers worden uitgedaagd om gedurende de maand april 300 kilometer af te leggen om aandacht te creëren voor Alzheimer, een ziekte die in Nederlan...

Online27.03.2023

Doe mee met de Alzheimer Challenge: leg 300 kilometer af in april

voor een toekomst zonder dementie
Campagne #OneLove nu ook in FIFA 23

EA Sports heeft in samenwerking met verschillende competitiepartners een reeks in-game kits gelanceerd met krachtige boodschappen over het uitbannen van racisme en discriminatie in het voetbal, zowel op als buiten het ve...

Gaming22.03.2023

Campagne #OneLove nu ook in FIFA 23

Alle spelers kunnen de actie supporten
Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

Het branded content en partnerships-team van Havas+Lemz lanceert Havas Play. Dit gloednieuwe label dat wereldwijd gelanceerd wordt, bouwt betekenisvolle relaties tussen merken en mensen op het snijvlak van entertainment,...

Media22.03.2023

Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

"Voor elk merk het juiste speelveld"
ChatGPT door KLM gebruikt in Valentijnsdagcampagne

KLM heeft deze week als eerste luchtvaartmaatschappij ChatGPT, het geavanceerde taalmodel (software GPT-3.5) van OpenAI, toegevoegd als onderdeel van een communicatiecampagne. Valentijnsdag Op 14 februari lanceerde...

Marketing16.02.2023

ChatGPT door KLM gebruikt in Valentijnsdagcampagne

resultaten zijn positief