Advertising04.06.2013

Lijst van de maand: 8 argumenten vóór het advertentiemodel


lijst-van-de-maand-8-argumenten-voor-het.jpg
lijst-van-de-maand-8-argumenten-voor-het.jpg

Sinds kort zoeken we een investeerder voor ons platform CheckZis. Wat we inmiddels al een aantal keren te horen hebben gekregen is: “We geloven niet in het advertentiemodel. Doe ons maar subscriptions. En dan liefst B2B.”

Daarom: argumenten waarom het advertentiemodel werkt en voorlopig zal blijven werken.

1. Groei

In Nederland werd in 2012 € 1,2 miljard besteed aan online adverteren. In Europa was dat € 24,3 miljard, een groei van ruim 11%. Daarmee zijn de uitgaven groter dan print en bijna net zo groot als TV.

Bovendien zal de digitale advertentiemarkt de komende jaren sterk blijven groeien: gemiddeld met 14% (tegenover 4% voor de niet-digitale advertentie markt).

digital-advertising.jpg
digital-advertising.jpg

2. Variatie

De online advertentie is al lang niet meer de irritante knipperende banner naast een artikel. De formaten zijn gevarieerder geworden, de adverteerder kan kiezen uit meerdere afrekenmodellen en de advertenties zijn door verbeterd inzicht in gedrag en context relevanter voor de kijker geworden.

Daarmee heeft de adverteerder meer mogelijkheden om zijn communicatieprobleem op te lossen. En de bekijker van de advertentie heeft een minder eentonige (en irritante) beleving.

3. Vernieuwing

Het steeds breder wordende online advertentie landschap is het gevolg van een sterk fenomeen: concurrentie. Concurrentie dwingt adverteerders en exploitanten van websites om te vernieuwen.

De laatste trend is die van “native advertising”, waarbij advertenties op een logische manier onderdeel worden van het mediaplatform. Denk bijvoorbeeld aan de sponsored Tweets op Twitter. De taak van het platform en de adverteerder daarbij is om (nóg) relevanter te zijn.

4. Bounce back market

De markt voor online advertenties groeit nog steeds, maar onder druk van recessie hebben advertentiemarkten de neiging te vertragen of krimpen. Ze zijn cyclisch. Klopt als een bus.

Maar ze hebben ook een groot “bounce back” potentieel. Bij economisch herstel trekken advertentiemodellen sneller en harder aan dan niet-cyclische modellen.

5. Schaalbaarheid

Schaalbaarheid: het toverwoord in de internetwereld. Een model is schaalbaar als je meer omzet kunt draaien tegen marginale kosten. Het adverentiemodel is veel schaalbaarder dan het abonnementmodel. Sommige advertentiemodellen vragen relatief lage kosten tegenover relatief grote omzetten.

Zie Mary Meeker’s slide (nr. 80) over de financiële performance van “Internet Leaders”. De hoogste marges zitten bij die spelers die het advertentiemodel centraal hebben staan: eBay, Facebook en Google.

6. e-Commerce

Misschien geloof je niet in het advertentiemodel, maar wel in e-commerce. Guess what? De concurrentie in webshopland is moordend aan het worden. En hoe komen al die webshops aan klanten? Precies, ze gaan adverteren.

7. Mobiel: het grote gat

Historisch gezien trekken tijdsbesteding van gebruikers van media en de advertentiebestedingen aan die media naar verloop van tijd naar elkaar toe.

In de V.S., de leidende internetmarkt in de wereld, is dit voor het “gewone” internet al bijna gebeurd. Bij het mobiele internet bestaat echter nog een groot gat. Net als een aantal jaren geleden op het “gewone” internet, wordt dit gat vooral veroorzaakt door het gebrek aan goede advertentieformats.

mobiel-1.jpg
mobiel-1.jpg

8. Gebruikers betalen niet

Voor de meeste gebruikers is het internet een gratis dienst. Voor de grootste gebruikscategorieën, content en sociale netwerken, wordt niet of nauwelijks betaald. Mooi voorbeeld: LinkedIn. Ooit de grote belofte van het Fremium model. Inmiddels komt slecht 20% van de omzet van LinkedInuit Premium Subscriptions. De resterende 80% komt uit Talent en Marketing Solutions. Advertenties dus…

Deze lijst kan je ook vinden op CheckZis.com.

...

Verder lezen over Mobile Advertising

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Reclame maken voor roken is uit den boze, want iedereen weet toch hoe slecht het is? Gemeente Den Haag wil nu ook reclame voor vliegvakanties weren.

Advertising06.11.2024

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

McDonald's heeft een billboard gemaakt met geen enkele boodschap erop. Niet eens een logo. Je moet eraan ruiken om te weten waar reclame voor wordt gemaakt.

Advertising15.04.2024

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

Telecom operators ontwikkelen eigen (mobiel) advertentiesysteem

Vodafone, Telefonica, Orange en Deutsche Telekom (T-Mobile) zijn van mening dat consumenten mobiel nog niet genoeg bestookt worden met advertenties. Daarom gaan de vier telecomproviders samen een nieuw advertentiesysteem...

Advertising13.02.2023

Telecom operators ontwikkelen eigen (mobiel) advertentiesysteem

Mobiele rekening betalen met gamen en advertenties

In Amerika heeft een mobiele provider, Boost Mobile, het plan opgevat om klanten de mogelijkheid te geven (een deel van) hun mobiele rekening af te rekenen door het spelen van games en kijken naar advertenties. Nieuw is...

Mobile16.05.2022

Mobiele rekening betalen met gamen en advertenties

Amerikaanse provider wil korting geven in ruil voor diensten
WhatsApp experimenteert met ‘Gouden Gids’ functie

Tientallen jaren was de papieren Gouden Gids dé bron voor iedereen die op zoek was naar een bedrijf in de buurt. Dat internet, en dan met name Google, die taak al lang heeft overgenomen moge duidelijk zijn. De papieren...

Social Media17.09.2021

WhatsApp experimenteert met ‘Gouden Gids’ functie

Straks niet alleen reclame, maar ook een bedrijvengids in de chat-app
Spotify komt met nieuwe optie voor video-ads

De populaire streamingdienst Spotify komt met een optie voor adverteerders om video-ads op het platform te plaatsen. De mogelijkheid is vanaf nu beschikbaar op Spotify Ad Studio, het self-service platform voor adverteerd...

Video18.06.2020

Spotify komt met nieuwe optie voor video-ads

Programmatic advertising groeit ook in 2018 gewoon door

Tegen alle verwachtingen in heeft de implementatie van de General Data Protection Regulation (GDPR) dit jaar niet geleid tot een zichtbare negatieve impact op de omzet van programmatic advertising. De groei van de markt...

Advertising11.10.2018

Programmatic advertising groeit ook in 2018 gewoon door

Voor 14 dollar per maand geen advertenties op Facebook?

Facebook ligt onder vuur refererend aan het recente dataschandaal Cambridge Analytica. Mede hierdoor is de discussie over het inkomstenmodel in volle gang. Volgens een berekening van Amerikaanse media zou iedere gebruike...

Social Media18.04.2018

Voor 14 dollar per maand geen advertenties op Facebook?