De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Adverteerders kiezen voor zeer diverse oplossingen om te voldoen aan de Cookiewet. Dat kwam onder meer naar voren uit de peiling Cookies en Online Privacy die dit voorjaar onder leden van de bond van adverteerders en IAB werd gehouden. De resultaten werden bekend gemaakt tijdens de Algemene Ledenvergadering van BVA op 18 april jl. in Amsterdam. De Highlights daarvan zijn:
– Oplossingen die de respondenten hebben gekozen voor het toestemmingsvereiste zijn zeer divers. De grootste groep koos voor een pop-up die je kan wegklikken (19%), 15% koos voor een pop-up die je niet kan wegklikken en voldeed daarmee meer aan de letter van de Cookiewet. Ook 15% koos voor de informatiebalk die je kan wegklikken. Slechts 4% koos voor de extreme oplossing, namelijk die van de Cookiemuur waarbij toegang tot de site wordt geweigerd als je geen cookies accepteert.
– Met 78% heeft het merendeel van de respondenten voldaan aan het informatievereiste, zoals dat nu in de Cookiewet voorgeschreven wordt. Van hen die OBA of analytische cookies plaatsen heeft 66% voldaan aan het toestemmingsvereiste, terwijl 33% hier niet of niet geheel aan voldoet.
– 37% doet aan Online Behavioral Advertising (OBA) / retargeting, 22% deed aan OBA, maar nu niet meer en 37% heeft dat nooit gedaan
– De Cookiewet heeft volgens de respondenten die aan OBA doen geen directe invloed op online display advertising: 80% verwacht dat uitgaven online display advertising gelijk blijven. Slechts 7% verwacht dat zijn budget hierdoor zal groeien, 13% dat het budget zal dalen.
– Iets meer dan de helft van de respondenten verwacht na het ingaan van de nieuwe EU privacywet nog aan 1-op-1 marketing te kunnen doen. Bij antwoorden geven deze respondenten aan dat ze al expliciet toestemming hebben of al data vergaren. 40% weet niet wat hij kan verwachten.
– 78% gebruikt Google Analytics, soms in combinatie met een andere tool. Als de versoepeling van de Cookiewet van kracht is, hoeft voor cookies die uitsluitend worden gebruikt voor het meten van eigen siteverkeer geen toestemming meer gevraagd te worden. Het gebruik van Google Analytics vereist echter wel behoedzaamheid bij het instellen. Wie bepaalde vinkjes niet uitzet, geeft bijvoorbeeld zelf toestemming dat Google gegevens deelt met derden of voor OBA doeleinden.
Uit het onderzoek komt verder naar voren dat de respondenten de verantwoordelijkheid voor online privacy in ieder geval neerlegt bij de consument zelf. Daarnaast vinden zij privacy ook een zaak van de overheid in Den Haag en Brussel, de adverteerder, publishers, browserbouwers en bureaus. De consument kan bij deze taaie materie zeker helderheid en hulp van de communicatiebranche gebruiken.
Volgens BVA kan het niet de bedoeling zijn dat de consument zich uitsluitend ergert aan opeenstapeling van consent-vragen en van de weeromstuit maar overal “ja” op klikt. Dat is niet in de geest van de privacyregels. Vandaar het grote belang om als totale branche verantwoordelijkheid te nemen bij het zoeken naar oplossingen en het privacy-wijs maken van de consument.
Verder lezen over Cookiewet
Online24.07.2023
Een nieuw tijdperk voor boetes in de privacy wereld
gelijke regels voor de berekening van AVG-boetesOnline21.06.2022
Is het einde van de irritante cookie pop-up in zicht?
Online11.12.2019
Webshops, gemeenten en media massaal de fout in met tracking cookies
Nieuws07.03.2019
Als je tracking cookies weigert moet je nog wel de website kunnen bezoeken
Advertising19.02.2018
Cookie Scanner helpt uitgevers en adverteerders met GDPR
Online14.07.2017
Big brother is tracking you…
Online10.01.2017
Het einde van de cookiemelding?
als het aan Brussel ligt welOnline15.12.2016
Luidt 2017 het einde van de cookiebanner in?
Concept nieuwe Europese telecomregels uitgelektVerder lezen over Privacy
Cybercrime30.09.2024
Hoe bescherm je de data in je brein?
Cybercrime16.09.2024
Eenvoudige tips voor meer privacy tijdens het reizen met openbaar vervoer
zorgen om privacy tijdens woon-werkverkeerSocial Media09.09.2024
Telegram modereert privégesprekken toch niet
Online24.04.2024
Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen
Cybercrime15.04.2024
Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnOnline15.02.2024
Je AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld
Doe het veiligCybercrime05.02.2024