De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Google Shopping gaat op de schop. Althans de vermeldingen in de resultaten van Google zoeken. De gratis zoekresultaten gaan verdwijnen en Shopping wordt in de loop van 2013 volledig betaald en te beheren vanuit AdWords.
Wat kunnen we verwachten?
De weergave van Google Shopping vermeldingen wordt anders. Waar voorheen zowel betaalde als onbetaalde resultaten te zien waren, wordt straks één ruimte gereserveerd voor productvermeldingen. Dit kan gecentreerd of rechts bovenaan de pagina zijn.
Onderstaand screenshot laat een voorbeeld zien van hoe de vermeldingen er dan uit komen te zien. Opvallend is dat de vermeldingen geen gekleurde achtergrond hebben en het dus nauwelijks opvalt dat het hier om advertenties gaat.
De aanpassing heeft ook een effect op SEO. De organische zoekresultaten worden namelijk verder naar beneden gedrukt waarmee het aantal kliks op de organische vermelding waarschijnlijk afneemt.
Vermeldingen op mobiele apparaten
De zichtbaarheid van productvermeldingen wordt vergroot doordat de resultaten ook vertoond worden op mobiele apparaten zoals tablets en smartphones.
De verplichte feed kenmerken worden aangepast
Per maart 2013 veranderen de feedspecificaties en worden de volgende kenmerken verplicht:
- Beschikbaarheid: in de feed dien je aan te geven of het product beschikbaar is;
- Google product category: voor een aantal branches zoals kledingproducten, software en boeken wordt het verplicht om een Google product category op te nemen;
- Unieke product-ID’s: voor de meeste producten geldt dat er minimaal twee van de volgende product-ID’s moeten worden opgenomen: UPC, EAN, JAN, Merk of MPN.
Als deze kenmerken niet worden opgenomen in de product feed dan bestaat de kans dat de feed wordt afgekeurd en producten niet meer worden getoond.
Wanneer worden de veranderingen doorgevoerd?
Vanaf februari 2013 worden de eerste aanpassingen langzaam zichtbaar in de zoekresultaten. In de daarop volgende maanden zullen de gratis productvermeldingen langzaam verdwijnen totdat deze eind juni helemaal zijn verdwenen in de zoekresultaten van Google.
Deze bijdrage is geschreven door Bas de Knegt, senior SEA consultant bij online marketing bureau Expand Online.