16.12.2012
Advertising

2013 : grotere budgetten voor email marketing en social media

By: Dominique Dewitte

BlogAdvertising
2013-grotere-budgetten-voor-email-market.jpg
2013-grotere-budgetten-voor-email-market.jpg

Marketeers willen volgend jaar vooral extra investeren in email en social media. Dat blijkt uit een rapport van het bureau StrongMail. Opgemerkt wordt dat 45 procent van de ondervraagde bedrijven aangeeft volgend jaar zijn marketing-budget te willen opdrijven.

Daarbij verwacht 55,5 procent zijn budget email-campagnes te zullen verhogen, gevolgd door sociale media (51,8 procent), mobiele media (42,8 procent) en zoekmachines (39,8 procent). Traditionele kanalen zoals direct mail (15,4 procent) en public relations (13,9 procent) komen helemaal achteraan voor extra budgetten.

De onderzoekers merken op dat email vooral wordt gekozen omdat het kanaal uitermate geschikt is om klantentrouw op te bouwen en te behouden (69,4 procent), gevolgd door het opbouwen van de bekendheid (50,1 procent) en het verhogen van de omzet (45 procent). Ook bij mobiele media wordt het opbouwen en het behouden van klantentrouw als belangrijkste troef naar voor geschoven. Sommige waarnemers noemen die vaststelling verrassend, aangezien mobiele media in praktijk vooral gebruikt lijken te worden voor het versturen van commerciële boodschappen.

Bij bestedingen aan mobiele media wordt in de eerste plaats gedacht aan het creëren van een applicatie (39,1 procent), gevolgd door mobiele reclame (33 procent) en sms-campagnes (21,3 procent). Sociale media worden vooral gezien als een kanaal om de bekendheid op te drijven, gevolgd door klantentrouw en het uitbreiden van het bereik. StrongMail merkt verder nog op dat direct mail het vaakst in aanmerking komt voor het afbouwen van budgetten (37,4 procent), gevolgd door handelsbeurzen en evenementen (33,6 procent).

Share this post