Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
Facebook en Microsoft werken aan een plan dat Google mogelijk binnenkort het vuur aan de schenen legt en een revolutie zou kunnen ontketenen in de manier waarop online wordt geadverteerd. Dat schrijft onlinetechnologie-expert Nicholas Carlson op Business Insider.
Betrouwbare bronnen geven aan dat Facebook momenteel onderhandelt met Microsoft om Atlas Solutions te kopen – het advertentieproduct dat in 2007 in de handen van Microsoft kwam via de overname van aQuantive. Facebook zou nu goed op weg zijn om Atlas te kopen voor een fractie van de zes miljard dollar die Microsoft meer dan vijf jaar geleden betaalde.
In datzelfde jaar kocht Google voor drie miljard dollar hun advertentieplatform, DoubleClick, een overname die immens succesvol bleek te zijn. Facebook is er tot nu toe niet in geslaagd het advertentiesucces van Google te kopiëren, maar hoopt wellicht het met Atlas beter te kunnen doen.
Carlson legt uit waarom de Atlasdeal uitzonderlijk waardevol zou kunnen zijn:
-
Facebook is het enige bedrijf ter wereld dat een miljard e-mailadressen, thuisadressen en telefoonnummers in zijn bezit heeft. Als online winkels hun eigen informatie kunnen vergelijken met die van Facebook, kunnen ze dus exact zien of hun Facebookadvertenties effect hebben gehad.
-
Facebook kan haar gebruikers dan traceren op alle partnersites van het sociaal netwerk en een deel van de winst opeisen wanneer hun advertenties tot aankopen leiden.
-
In plaats van te werken met piepkleine, irritante advertenties op Facebook zelf kan het netwerk eindelijk de data zelf aanwenden om winst te genereren.
Er zijn echter ook twee obstakels die Facebook nog in de weg staan:
-
Het gebruik van persoonlijke data om winst te maken, jaagt veel Facebookgebruikers nu al de stuipen op het lijf.
-
Er zal nogal wat technologische knowhow nodig zijn om zo’n advertentienetwerk succesvol uit te bouwen. Doch, onderhandelingen met Microsoft zijn een duidelijke stap in de juiste richting.
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Verder lezen over Microsoft
Online19.11.2024
Je kunt straks een andere taal spreken in Microsoft Teams
Online18.11.2024
Amerikaanse overheid start onderzoek naar Microsofts clouddienst
Online12.11.2024
Outlook heeft een kalenderprobleem: dit is wat het inhoudt
Artificial Intelligence07.11.2024
Zelfs Microsoft Notepad krijgt kunstmatige intelligentie
Online04.11.2024
Microsoft Outlook loopt vast door deze heel gewone activiteit
Er is een workaroundArtificial Intelligence31.10.2024
Microsoft stelt release van AI-meekijker Recall weer uit
Artificial Intelligence22.10.2024
Je nieuwe collega’s zijn autonome AI-agents in Microsoft Copilot
Online11.10.2024