24.10.2012
Advertising

Cookies overbodig voor effectmeting online campagne

By: Redactie Dutchcowboys

BlogAdvertising
cookies-overbodig-voor-effectmeting-onli.jpg
cookies-overbodig-voor-effectmeting-onli.jpg

De aankomende Cookiewet houdt de gemoederen behoorlijk bezig. Gisteren vroeg het PIBN al om duidelijkheid in een brief aan de OPTA. Vandaag komt het bericht dat een nieuwe Cookieless Analytics tool van de Greenhouse Group door onderzoekers van Deloitte Risk Services aan een succesvol is getest. De tool biedt een oplossing voor de beperkingen die de nieuwe Telecomwet ten aanzien van cookies stelt en zorgt dat online ondernemers in staat blijven om hun online campagnes en websites te blijven analyseren en optimaliseren.

Op 1 januari 2013 wordt de nieuwe telecommunicatiewet in zijn volledigheid gehandhaafd. Vanaf dan is het gebruik van cookies en andere technologieën om gebruikersgedrag op te slaan en te gebruiken verboden als vooraf geen geïnformeerde toestemming is verkregen. Hiermee verliest het internet zijn kracht om het resultaat van onder andere marketinginspanningen nauwkeurig te meten.

Deze nieuw ontwikkelde Cookieless Analytics tool respecteert de privacy van website bezoekers, maar stelt online ondernemers wel in staat om campagne- en website performances inzichtelijk te houden en mediabudgetten optimaal in te zetten. De tool voldoet aan alle eisen om persoonsgegevens niet op te slaan. Daarnaast verkrijgt de tool geen toegang tot gegevens die zijn opgeslagen in de randapparatuur van een gebruiker en slaat het ook geen gegevens op in de randapparatuur. De Cookieless Analytics tool lijkt hiermee de eerste tool die een dergelijke audit positief afsluit.

De tool wordt ook als open source software beschikbaar gesteld. “De tool zorgt dat het doel van de wet in stand blijft, maar dat onbedoelde negatieve side-effects van de nieuwe telecommunicatiewet voor de Nederlandse online industrie geneutraliseerd worden. Wij vinden het belangrijk dat de hele online industrie hier gebruik van kan maken“, aldus Marijn Maas van Greenhouse Group.

Share this post