Tribal DDB en Philips delen hun passie voor geluid met een nieuwe digitale campagne, ‘The Sound of Creation’. De interactieve digitale ervaring staat in het teken van geluidcreatie en biedt muziekliefhebbers en audiofreaks de kans om kennis te maken met het akoestisch ontwerp van het Philips Fidelio productassortiment. ‘The Sound of Creation’ is gemaakt in samenwerking met songwriter en producer Washed Out en de Zweedse filmregisseur Gustav Johansson van Stinkdigital, Londen.
Negen stappen, negen lagen muziek, negen video’s en negen verhalen visualiseren het productieproces van de negen producten uit het Philips Fidelio assortiment. “Elke stap heeft een unieke soundtrack en een ‘behind the scenes’ verhaal. Sommige van die verhalen zijn grappig, verassend en soms zelfs ongelofelijk,” aldus Chris Baylis, ECD bij Tribal DDB Amsterdam. “We hebben een groot deel van de tijd doorgebracht met ingenieurs en ontwerpers van het Philips Fidelio assortiment. De campagne zou niet zo speciaal zijn, als we niet al die gesprekken hadden gehad: de anekdotes die daaruit volgden waren fascinerend en inspireerden ons enorm.”
Zo vertelt de eerste stap, ‘Inspiratie’, hoe ontwerpers en ingenieurs bij Philips Sound de beweging van lucht door een trompet bestudeerden in hun zoektocht naar perfectie. En de vijfde stap, ‘Verbeteren’ laat zien hoe mallen voor 400 verschillende vormen van oren werden gemaakt, om uiteindelijk het perfecte kussentje te creëren voor de M1 koptelefoon.
“Toen we de Philips ingenieurs bezochten, zagen we een van de eerste SoundSphere prototypes,” zegt Pol Hoenderboom, copywriter bij Tribal DDB Amsterdam. “De zwevende tweeter was een verbogen lepel uit de kantine, die vastgemaakt was aan een aangepaste speaker met stukken kauwgom. Dat is nog eens improvisatie! Zulke verhalen vind je niet in een brochure.“
Tribal DDB Amsterdam, Ernest Greene van Washed Out en Gustav Johansson, winnaar van de Cannes Young Directors competitie, werkten samen met Philips om een interactieve soundtrack met meerdere lagen en een video’s op te zetten, met geluidsfragmenten en beelden, geïnspireerd door de het productontwerp.