Advertising16.06.2012

Reclame bureaus hebben net als de bondscoach geen plan B


reclame-bureaus-hebben-net-als-de-bondsc.jpg
reclame-bureaus-hebben-net-als-de-bondsc.jpg

Het begon al ergens vorig jaar. In een ING reclame debiteerde onze bondscoach: “alles wijst erop, dit wordt het mooiste seizoen ooit”. Tussen de regels door moesten we allemaal begrijpen dat de Europese titel ons niet meer kon ontgaan. En wat er zondag ook gebeurt, we hebben al weken het aan zekerheid grenzend vermoeden dat het niets wordt dit EK. Met zijn uitspraak aan het begin van het voetbalseizoen heeft de bondscoach niet alleen zichzelf en zijn team in slaap gesukkeld. Ook de collectieve reclamewereld is vergeten dat de kans op verlies vele malen groter is dan de kans op winst. En lijkt net als de bondscoach geen plan B te hebben.

Sinds Darwin weten we dat je je moet aanpassen om te overleven. Een wetmatigheid die ook geldt in het bedrijfsleven en de sport. Niet fitte en zwakke spelers horen niet in de selectie, ongeacht hun verleden of relatie. Maar ja als je de nummer 2 als een winnaar huldigt denk je al snel: never change a ‘winning’ team. 

Inmiddels weten we wel beter, dit is voor Oranje niet het mooiste seizoen ooit. En terwijl het daar al weken in ieder praatprogramma over gaat is er nauwelijks een TV campagne te vinden die hier slim op inspeelt. Ik erger me inmiddels kapot: na een verloren pot zien we Van Persie alsnog scoren voor Rexona (supporter van kampioenen?), plopt het Wilhelmus ons uit de beugeltjes van Grolsch tegemoet of wordt het gouden team toegejuicht vanaf een met een Staatslot gekochte woonboot.

Als Oranje er na de voorrondes uitligt, kost dat de volgens Netwerk 70 miljoen Euro waarvan 25 miljoen voor rekening komt van de supermarktbranche. Zijn we er niet (net als de bondscoach en zijn elftal) veel te gemakzuchtig vanuit gegaan dat het wel goed komt? De belangen in de campagnes zijn zo groot geworden en niemand verbindt zijn merk graag aan verlies. Maar naar mijn mening laten veel reclamemakers hier een kans liggen. Hebben bureaus geen invloed meer bij hun opdrachtgevers? Waar zijn de baanbrekende creatieven gebleven? Je kan ook scoren door met humor en empathie in te spelen op het gevoel dat iedere supporter bekruipt na een verloren wedstrijd. Teleurstelling verbinden aan hoop en verwachting.

D-Reizen probeert het tenminste nog met “Robin moet weg”. ING laat weten dat ze alvast een spotje op de plank heeft liggen om ‘onze jongens’ te bedanken (waarvoor?). Als we er in de poule fase uitvliegen zou ik dat maar lekker op die plank laten liggen! Het is vast iets plichtmatigs, weinig creatief met een vleugje humor, een lach en een traan dat een appèl doet op ons gevoel voor nationale trots en saamhorigheid. Ik hoop echt dat er iemand is de de afgelopen dagen iets beters heeft bedacht voor de kostbare reclame blokken.

Hoe anders is het op de sociale media, wat een creativiteit!. De ene na de andere spotprent vliegt ons om de oren: Van Persie met blindegeleidehond, Van Marwijk als hoofdrolspeler in Der Untergang. Vaak op het randje of zelfs erover maar doorgaans lachen, gieren, brullen. Heineken heeft hier wel op geanticipeerd met de ‘Legendarische Acties’ op website, Facebook en TV. Inclusief de bijbehorende virals levert dat miljoenen pageviews van leuke filmpjes op.

Dat je de plank ook volledig kunt misslaan bewijst Perry Sport op haar Facebook pagina. In een overhaaste poging om haar voorraad oranje artikelen kwijt te raken biedt Perry 50% korting op ieder 2e oranje artikel. Wars van ieder gevoel voor timing of sentiment volgt daags na de 2e verloren wedstrijd het bericht: “je wordt geen kampioen in de eerste wedstrijd maar in de laatste”, haal alvast je huldigings outfit in de winkel. Behalve de brave borst van het reclame bureau is er geen haan die er naar kraait. Ze zijn kennelijk wat teleurgesteld in de response dus herhalen het ook nog eens vandaag!!

Schermafbeelding 2012-06-15 om 22.30.18

Er is een handvol goede campagnes te vinden op online en sociale media maar net als op het veld worden er ook hier vooral kansen gemist! De scripts zijn tevoren geschreven en van enige conversatie is geen sprake. Laat ik positief met ’s lands grootste bierbrouwer afsluiten: “Het glas is half Vol!”

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Facebook

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Verder lezen over Oranje

Ook het EK 2028 zie je bij de NOS

Het EK 2024 is nog in volle gang. Toch maakt de NOS nu al bekend dat het ook de rechten voor UEFA Euro 2028 heeft verworven. Ze hebben hierover een akkoord bereikt met de Europese voetbalbond. Daarnaast gaat de NOS de komende vier jaar ook alle wedstrijden van het Nederlands elftal en de finales van de UEFA Nations League tot medio 2028 uitzenden.

Media02.07.2024

Ook het EK 2028 zie je bij de NOS

Het EK Voetbal is ondertussen steeds meer een Chinees feestje

Het EK Voetbal 2024 laat een opvallende verschuiving zien in de sponsorlijst waarbij Chinese bedrijven nu prominent aanwezig zijn als hoofdsponsors.

Tech in Asia20.06.2024

Het EK Voetbal is ondertussen steeds meer een Chinees feestje

Koningsdag 2021: Willem gaat naar Brainport

Het is vandaag Koningsdag. Er zijn helaas geen grootse vieringen zoals we dat gewend zijn. Dat komt uiteraard door de coronamaatregelen. Het feestkoppel gaat wel nog even naar Eindhoven. Brainport Eindhoven Koning Wille...

Nieuws27.04.2021

Koningsdag 2021: Willem gaat naar Brainport

5.000 bezoekers aanwezig bij WK-kwalificatieduel Nederland – Letland

De maatregelen als gevolg van het coronavirus hebben een grote impact op het betaalde voetbal. Maar bij de WK-kwalificatiewedstrijd Nederland - Letland, die aanstaande zaterdag (27 maart) op het programma staat, zijn in...

Events23.03.2021

5.000 bezoekers aanwezig bij WK-kwalificatieduel Nederland – Letland

Grootste fieldlab test to nu toe
Robot-leeuwinnen van TU Eindhoven verdedigen in Sydney de wereldtitel

Tussen 2 en 7 juli vindt in Sydney het wereldkampioenschap RoboCup plaats, waar de TU Eindhoven haar wereldtitel verdedigt. De robots dragen dit jaar vrouwelijke namen, als eerbetoon aan het succes van de Oranje Leeuwinn...

Technology03.07.2019

Robot-leeuwinnen van TU Eindhoven verdedigen in Sydney de wereldtitel

Lieke Motors en Vivianne Wielema
Zet het bier maar koud, Oranje zondagavond in finale Nations League

Na het gemiste EK in 2016 en het eveneens gemiste WK Voetbal in 2018 zijn 'we' terug. Het Nederlands elftal staat aanstaande zondag in de finale van de Nations League. Mocht je het het afgelopen jaar niet gevolgd hebben,...

Entertainment07.06.2019

Zet het bier maar koud, Oranje zondagavond in finale Nations League

Een terugblik op de ‘Impossible moments’ van turnster Sanne Wevers

Vandaag start het WK Turnen in Qatar, waar ook Sanne Wevers aan deelneemt. Als voorproefje op wat komen gaat, blikken Toyota & NOC*NSF terug op de ‘Impossible Moments’ van de turnster. Dat de weg naar de top niet al...

Media25.10.2018

Een terugblik op de ‘Impossible moments’ van turnster Sanne Wevers

Deze Oranje Robot maakt wel een goede kans op het winnen van een WK Voetbal​

Het echte WK moet het zonder Oranje stellen, maar het WK robotvoetbal (de RoboCup) niet. Het team van de TU Eindhoven, spelend in oranje, hoopt er voor de elfde keer op rij de finale te halen. De speelvelden zijn dit jaa...

Nieuws14.06.2018

Deze Oranje Robot maakt wel een goede kans op het winnen van een WK Voetbal​