Advertising01.06.2012

Europese online advertentiemarkt stijgt tot boven de 20 miljard


europese-online-advertentiemarkt-stijgt-.jpg
europese-online-advertentiemarkt-stijgt-.jpg

Ondanks de zwakke macro-economische omstandigheden in zowel Europa als wereldwijd, is de Europese online advertisingmarkt met 14,5% gegroeid tot een recordhoogte van 20,9 miljard euro. Ter vergelijking is de reguliere Europese advertentiemarkt (exclusief online) gegroeid met 0,8% in dezelfde periode. De jaarlijks uitgevoerde IAB Europe AdEx Benchmark werd op 30 mei jl. op IAB Europe’s Interact in Barcelona gepresenteerd. Daniel Knapp, hoofd advertising research bij IHS Screen Digest:

Online heeft een aantal unieke eigenschappen waardoor het mediumtype blijft groeien. Ten eerste is het een kwestie van formaten – adverteerders herkennen online steeds meer als een branding medium; video dwingt een significant en groeiend aandeel in de uitgaven af en search blijft goede en meetbare resultaten leveren. Ten tweede: de explosie aan data heeft gezorgd voor verbeterde targetmogelijkheden die een verbetering van de advertentiewaarde met zich meebrengen. Ten derde zien we een aanhoudende trend van adverteerders die hun budgets van traditionele naar groeimarkten verschuiven. Een groeiende breedband infrastructuur draagt bij aan de aantrekkingskracht van deze markten.

De opkomst van ‘big data’
Met een toename van 15,3% zorgde display advertising voor een continue groei die was ingezet in 2010, ingegeven door zowel de erkenning van online display als medium en de explosie van de ‘big data’ economie.

Mobiel groeit met 45%
De markten die voor zowel 2010 als 2011 de mobiele display uitgaven hebben gerapporteerd hebben een gemiddelde groei laten zien van 45,6%.

Search heeft de sterkst groeiende cijfers
Search bleef met dubbele cijfers groeien met 17,9% in 2011 en heeft hiermee het grootste aandeel in online advertising. Search is goed voor 46,5% van de totale online advertising bestedingen in vergelijking met de 33,6% van display en de 19,2% van classifieds & directories.

We zijn blij dat Nederland opnieuw bij de top 5 digitale medialanden van Europa hoort,” aldus Lauren van der Heijden, directeur van IAB Nederland. “Het totaal aan advertentiegelden blijft duidelijk verder verschuiven naar digitale advertenties. Met de verwachtingen omtrent smartphones en tablets zal dit ook de komende jaren zo zijn. Onze grootse bedreiging blijft de Nederlandse wetgever die met de cookiewet de speelruimte voor gezonde groei mogelijk ernstig heeft beperkt. Dit kan op termijn de huidige topindustrie in ons land naar het laatste rijtje van Europese landen dwingen.

...

Verder lezen over Europa

De EU wordt rijk deze week: miljardenboetes voor Google en Apple 

Zowel Google als Apple moet een dikke miljardenboete aan de EU betalen. Dit is hoeveel.

Technology11.09.2024

De EU wordt rijk deze week: miljardenboetes voor Google en Apple 

Apple heeft nieuwe App Store-regels en appstudio’s zijn boos

Apple heeft nieuwe App Store-regels geïntroduceerd en die lijken juist meer toe te staan, maar helemaal vrijblijvend is dat allemaal niet.

Mobile09.08.2024

Apple heeft nieuwe App Store-regels en appstudio’s zijn boos

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Apple in de problemen: EU dreigt met miljardenboete om App Store

Volgens de EU overtreedt Apple met zijn App Store zodanig de wet, dat het een miljardenboete boven het hoofd hangt.

Nieuws24.06.2024

Apple in de problemen: EU dreigt met miljardenboete om App Store

Regulering van kunstmatige intelligentie – wat zal de EU AI Act bereiken?

De snelle ontwikkeling en verspreiding van kunstmatige intelligentie (AI) heeft geleid tot wereldwijde discussies over de noodzaak van passende regelgeving. De Europese Unie heeft op deze uitdaging gereageerd met het voorstel voor een EU-AI Act, die bedoeld is om voor het eerst een uitgebreid wettelijk kader voor AI te creëren.

Technology22.05.2024

Regulering van kunstmatige intelligentie – wat zal de EU AI Act bereiken?

Booking.com moet er ook aan geloven: extra checks door EU

Als de EU een bedrijf als poortwachter markeert, moet het extra goed aan de regels voldoen. De nieuwe poortwachter is Booking.com.

Online15.05.2024

Booking.com moet er ook aan geloven: extra checks door EU

Booking.com moet extra gaan oppassen voor de EU
De beste routes in Noord-Europa voor reizen in de lente

De lente is een geweldige tijd om te reizen in Noord-Europa. De natuur ontwaakt, het weer wordt aangenaam, de landschappen zijn opvallend mooi en er zijn nog niet veel toeristen. Dus, welke pittoreske plekjes in Noord-Europa wachten op je en waarom is het comfortabeler om met de auto te reizen?

Lifestyle29.04.2024

De beste routes in Noord-Europa voor reizen in de lente

De voordelen van reizen met de auto
Webshop Shein moet oppassen met namaakkleding door EU-regels

Shein, het bekende Chinese online warenhuis, moet zich aan de strenge regels van de EU gaan houden en dat betekent: oppassen met nepperij.

Online26.04.2024

Webshop Shein moet oppassen met namaakkleding door EU-regels