De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Ondanks de zwakke macro-economische omstandigheden in zowel Europa als wereldwijd, is de Europese online advertisingmarkt met 14,5% gegroeid tot een recordhoogte van 20,9 miljard euro. Ter vergelijking is de reguliere Europese advertentiemarkt (exclusief online) gegroeid met 0,8% in dezelfde periode. De jaarlijks uitgevoerde IAB Europe AdEx Benchmark werd op 30 mei jl. op IAB Europe’s Interact in Barcelona gepresenteerd. Daniel Knapp, hoofd advertising research bij IHS Screen Digest:
“Online heeft een aantal unieke eigenschappen waardoor het mediumtype blijft groeien. Ten eerste is het een kwestie van formaten – adverteerders herkennen online steeds meer als een branding medium; video dwingt een significant en groeiend aandeel in de uitgaven af en search blijft goede en meetbare resultaten leveren. Ten tweede: de explosie aan data heeft gezorgd voor verbeterde targetmogelijkheden die een verbetering van de advertentiewaarde met zich meebrengen. Ten derde zien we een aanhoudende trend van adverteerders die hun budgets van traditionele naar groeimarkten verschuiven. Een groeiende breedband infrastructuur draagt bij aan de aantrekkingskracht van deze markten.“
De opkomst van ‘big data’
Met een toename van 15,3% zorgde display advertising voor een continue groei die was ingezet in 2010, ingegeven door zowel de erkenning van online display als medium en de explosie van de ‘big data’ economie.
Mobiel groeit met 45%
De markten die voor zowel 2010 als 2011 de mobiele display uitgaven hebben gerapporteerd hebben een gemiddelde groei laten zien van 45,6%.
Search heeft de sterkst groeiende cijfers
Search bleef met dubbele cijfers groeien met 17,9% in 2011 en heeft hiermee het grootste aandeel in online advertising. Search is goed voor 46,5% van de totale online advertising bestedingen in vergelijking met de 33,6% van display en de 19,2% van classifieds & directories.
“We zijn blij dat Nederland opnieuw bij de top 5 digitale medialanden van Europa hoort,” aldus Lauren van der Heijden, directeur van IAB Nederland. “Het totaal aan advertentiegelden blijft duidelijk verder verschuiven naar digitale advertenties. Met de verwachtingen omtrent smartphones en tablets zal dit ook de komende jaren zo zijn. Onze grootse bedreiging blijft de Nederlandse wetgever die met de cookiewet de speelruimte voor gezonde groei mogelijk ernstig heeft beperkt. Dit kan op termijn de huidige topindustrie in ons land naar het laatste rijtje van Europese landen dwingen.“
Verder lezen over Europa
Technology11.09.2024
De EU wordt rijk deze week: miljardenboetes voor Google en Apple
Mobile09.08.2024
Apple heeft nieuwe App Store-regels en appstudio’s zijn boos
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Nieuws24.06.2024
Apple in de problemen: EU dreigt met miljardenboete om App Store
Technology22.05.2024
Regulering van kunstmatige intelligentie – wat zal de EU AI Act bereiken?
Online15.05.2024
Booking.com moet er ook aan geloven: extra checks door EU
Booking.com moet extra gaan oppassen voor de EULifestyle29.04.2024
De beste routes in Noord-Europa voor reizen in de lente
De voordelen van reizen met de autoOnline26.04.2024