De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
De Nederlandse online advertising markt behaalde in het eerste halfjaar van 2011 een netto omzet van 507 miljoen euro. Dat is 10% meer ten opzichte van het eerste halfjaar in 2010. Dit blijkt uit de Online Adspend Study die Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB, de brancheorganisatie voor de online advertising en interactieve marketing industrie. De auto-industrie gaf het eerste halfjaar van 2011 het meeste uit aan online advertising en was verantwoordelijk voor 12% van de totale omzet. De financiële dienstverlening en producenten van consumentengoederen volgen met respectievelijk 10% en 8%.
Voor 2012 verwachten de ondervraagde ondernemers vooral een sterke groei binnen de markt van consumentengoederen. “Het is kraakhelder dat de grote merken langzaamaan allemaal het digitale domein vinden. De vraag naar radicalere adformats, die uiterst geschikt zijn om merkdoelstellingen te realiseren is groot. Dit valt in de categorie CPM. Hier zien we nu, maar ook voor de toekomst nog een groot groeipotentieel. De advertentiemarkt voor Mobiel en Tablets is vrijwel onontgonnen, hier liggen kansen voor innovatie”, aldus Joris van Heukelom, voorzitter IAB.
“Het eerste halfjaar van 2010 was een economisch zware periode, dat verklaart voor een deel de relatieve sterke groei van 10% in de eerste helft van 2011. De online uitgevers hebben voor de komende tijd wederom positieve groeiverwachtingen. Echter, ook nu zitten we in economisch moeilijke tijd, het is dus spannend of een sterke groei echt behaald wordt,” zegt Roel van Rijsewijk, inhoudelijk verantwoordelijk voor het Online Business Innovation programma binnen Deloitte.
Tenslotte besteedt het onderzoek aandacht aan ‘automated trading’, de geautomatiseerde in- en verkoop van online advertentieruimte. Deze vorm van advertising is steeds meer in opkomst en stelt bedrijven in staat nog beter op een specifieke doelgroep te richten. Uit het onderzoek blijkt dat bijna de helft van de ondervraagde uitgevers deze vorm van advertising al aanbiedt, met name de grotere ondernemingen. Daarmee is ‘automated trading’ inmiddels verantwoordelijk voor 11% van de omzet uit display advertising.
Verder lezen over Online Advertising
Artificial Intelligence15.10.2024
YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Entertainment29.08.2024
Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Advertising02.07.2024
Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting
Advertising25.06.2024
AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads
Video29.05.2024