China wordt dit jaar nog de op een na grootste reclamemarkt ter wereld, aldus eMarketer. Door de gevolgen van natuurrampen en blijvende economische problemen zou de Japanse reclamemarkt volgens de onderzoekers dit jaar met 3,7% inkrimpen tot 32,7 miljard dollar. Hierdoor zou Japan de tweede plaats verliezen aan China, waar een groei met 14% tot 38,3 miljard dollar in het vooruitzicht wordt gesteld.
Met een bedrag van 157,4 miljard dollar blijven de Verenigde Staten veruit de grootste reclamemarkt ter wereld.
“De groei van de reclamemarkt in de regio Asia-Pacific is te danken aan het feit dat met India en China de twee grootste populaties ook twee van de snelstgroeiende economieën van de wereld tellen,” aldus onderzoeksleider Kris Oser. “Vorig jaar werd China ten nadele van Japan al de tweede grootste economie van de wereld. Dit jaar laat het land opnieuw een grote mijlpaal optekenen.” China zal zijn voorsprong op Japan volgens eMarketer ook snel verder uitbreiden. Over vier jaar zou de Chinese reclamemarkt een waarde hebben van 66,5 miljard dollar, tegenover 37,4 miljard dollar voor Japan.
“In de online reclamesector heeft China echter nog een belangrijke inhaalslag voor de boeg. De omzet van de Chinese digitale reclamesector zal dit jaar een omzet realiseren van 4,6 miljard dollar, tegenover 7,2 miljard dollar in Japan. Over drie jaar zullen beide sectoren een niveau van 9,5 miljard dollar hebben bereikt, maar het jaar daarop zal China ook de grootste online reclamemarkt van Asia-Pacific zijn geworden.” Via