De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Kinderen herkennen een advergame niet als reclame. Zo blijkt uit een onderzoek aan de University of San Diego. De onderzoekers stelden vast dat 40% van de kinderen een advergame als informatief bestempelden, terwijl 35% het had over entertainment. Amper één respondent maakte gewag van een verkoopsintentie.
Onderzoeksleiders Soontae An en Susannah Stern, professoren communicatiewetenschappen aan de Universiteit, laten weten dat het dus tijd voor een duidelijkere regelgeving. “Veel voedingsbedrijven proberen kinderen met advergames te bereiken,” aldus The New York Times. “Critici merken op dat dergelijke taktieken de grenzen tussen marketing en entertainment doen vervagen, maar de betrokken bedrijven voeren aan dat ze het commerciële karakter van de games duidelijk aangeven.”
“Uit het onderzoek is echter gebleken dat die waarschuwingen aan de jonge spelers voorbij gaan. Ondanks de informatie dat de game wordt onderbroken door reclameblokken, blijken kinderen tussen 8-11 jaar het reclame-karakter niet te herkennen.”
Verder bleek dat 34% van respondenten van mening was dat de game ‘Be a Popstar‘ een initiatief was van een muzikant of een beroemdheid in plaats van een reclamecampagne van het granenmerk Honeycomb. “Een aantal kinderen gaf zelfs de namen van individuele popsterren aan,” voeren de onderzoekers aan. “Slechts 10% kon correct aangeven dat het game een reclamecampagne van Honeycomb was.” Via
Verder lezen over Kinderen
Startups11.11.2024
ChatLicense wint Global Impact Challenge van Singularity University en SYNC Ithra
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media18.09.2024
Instagram is niet meer hetzelfde voor tieners
Events16.09.2024
Vier 25 jaar Spongebob @ WONDR Experience Amsterdam
Technology16.09.2024
Dit is de opvolger van de veiligste autostoel: Anoris T2 i-Size
De Ferrari onder de autostoelen?Online13.09.2024
Ouders, kinderliedjes blijven straks uit je Spotify-geschiedenis
Social Media03.09.2024
Sociale media mogen niet gedwongen worden kindercontent te filteren
Online02.07.2024