Advertising09.03.2011

WebAds anticipeert op snelle groei smartphones en tablets


webads-anticipeert-op-snelle-groei-smart.jpg
webads-anticipeert-op-snelle-groei-smart.jpg

WebAds voorziet in 2011 een doorbraak voor mobile advertising door de snelle groei van smartphones en tablets. Op dit moment genereert het netwerk van mobiele websites van WebAds maandelijks al meer dan 15 miljoen kwalitatieve views. Dit aantal zal dit jaar snel groeien.

Uit cijfers van WebAds blijkt dat ook reguliere websites vaak via mobiele devices worden bekeken. 80% van de mobiele internet consumptie wordt nu al via een iPhone of iPad gerealiseerd. Mobiel adverteren kan en moet steeds vaker onderdeel zijn van een crossdigitale aanpak om gericht een doelgroep te bereiken. Naast adverteren op mobiele websites, groeit het aantal mogelijkheden voor InAppvertising snel. Uitgevers moeten nu strategische keuzes maken welke titels c.q. content zij actief mobiel aanbieden en of zij dit via een app of een mobiele website doen.

Marita van Wijngaarden, Managing Director WebAds Nederland: “De mobiele advertentiemarkt is op dit moment nog klein. Veel adverteerders betrekken mobiele mogelijkheden nog nauwelijks in hun mediaplannen. Tot voor kort was het bereik via mobiel ook relatief beperkt en waren er veel technische obstakels maar dat is, mede door de snelle groei van smartphones en tablets zoals de iPad, ondertussen grotendeels opgelost. Wij zien in Nederland en andere Europese landen een zeer snelle groei van het mobiele gebruik. Momenteel zijn er al ruim 6 miljoen 3G abonnementen in omloop (Bron: Mary Meeker) en is volgens het Establishment Survey 2010 van STIR de groei van het internetgebruik via mobiel in Nederland 45%. Daarbij gaat het om het zoeken van nieuws en informatie, het onderhouden van contacten via social media en steeds meer locatie specifieke diensten via apps.

Deze groei biedt adverteerders interessante kansen om hun doelgroep gericht en effectief te bereiken. Omdat mobiele gebruikers vaak volle aandacht hebben voor hun scherm is er sprake van een zeer persoonlijke vorm van communicatie. Mobiel daagt uit tot het leggen van direct contact (bellen, SMS, social media, e-mail). Een succesvolle mobiele campagne moet dan ook een concrete call to action bevatten.

Uit onze adserverdata zien wij bovendien dat de consument op verschillende momenten van de dag andere devices gebruikt om online actief te zijn. Zo valt bijvoorbeeld op dat overdag de pc het meest in gebruik is en dat in de avonduren relatief veel gebruik wordt gemaakt van tablets en smartphones. Adverteerders kunnen hierop inspringen door inzet van de juiste crossdigitale mix van reguliere websites en mobiele sites en apps.”

...

Verder lezen over Mobile Advertising

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

McDonald's heeft een billboard gemaakt met geen enkele boodschap erop. Niet eens een logo. Je moet eraan ruiken om te weten waar reclame voor wordt gemaakt.

Advertising15.04.2024

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

Telecom operators ontwikkelen eigen (mobiel) advertentiesysteem

Vodafone, Telefonica, Orange en Deutsche Telekom (T-Mobile) zijn van mening dat consumenten mobiel nog niet genoeg bestookt worden met advertenties. Daarom gaan de vier telecomproviders samen een nieuw advertentiesysteem...

Advertising13.02.2023

Telecom operators ontwikkelen eigen (mobiel) advertentiesysteem

Mobiele rekening betalen met gamen en advertenties

In Amerika heeft een mobiele provider, Boost Mobile, het plan opgevat om klanten de mogelijkheid te geven (een deel van) hun mobiele rekening af te rekenen door het spelen van games en kijken naar advertenties. Nieuw is...

Mobile16.05.2022

Mobiele rekening betalen met gamen en advertenties

Amerikaanse provider wil korting geven in ruil voor diensten
WhatsApp experimenteert met ‘Gouden Gids’ functie

Tientallen jaren was de papieren Gouden Gids dé bron voor iedereen die op zoek was naar een bedrijf in de buurt. Dat internet, en dan met name Google, die taak al lang heeft overgenomen moge duidelijk zijn. De papieren...

Social Media17.09.2021

WhatsApp experimenteert met ‘Gouden Gids’ functie

Straks niet alleen reclame, maar ook een bedrijvengids in de chat-app
Spotify komt met nieuwe optie voor video-ads

De populaire streamingdienst Spotify komt met een optie voor adverteerders om video-ads op het platform te plaatsen. De mogelijkheid is vanaf nu beschikbaar op Spotify Ad Studio, het self-service platform voor adverteerd...

Video18.06.2020

Spotify komt met nieuwe optie voor video-ads

Programmatic advertising groeit ook in 2018 gewoon door

Tegen alle verwachtingen in heeft de implementatie van de General Data Protection Regulation (GDPR) dit jaar niet geleid tot een zichtbare negatieve impact op de omzet van programmatic advertising. De groei van de markt...

Advertising11.10.2018

Programmatic advertising groeit ook in 2018 gewoon door

Voor 14 dollar per maand geen advertenties op Facebook?

Facebook ligt onder vuur refererend aan het recente dataschandaal Cambridge Analytica. Mede hierdoor is de discussie over het inkomstenmodel in volle gang. Volgens een berekening van Amerikaanse media zou iedere gebruike...

Social Media18.04.2018

Voor 14 dollar per maand geen advertenties op Facebook?

Google Chrome past deze maand regels Coalition for Better Ads toe

Online uitgevers: opgelet! Later deze maand past webbrowser Google Chrome de regels voor bannerformaten van de Coalition for Better Ads toe. Wie een niet-toegelaten formaat gebruikt, loopt het risico dat geen enkele bann...

Advertising06.02.2018

Google Chrome past deze maand regels Coalition for Better Ads toe