02.03.2011
Advertising

Online Advertising flink gegroeid in Duitsland

By: Dominique Dewitte

BlogAdvertising
online-advertising-flink-gegroeid-in-dui.jpg
online-advertising-flink-gegroeid-in-dui.jpg

Online advertising heeft in Duitsland het voorbije jaar een omzet gerealiseerd van 5,4 miljard euro. Dat betekent een stijging van 26% vergeleken met een jaar eerder. Zo blijkt uit een rapport van de Online-Vermarkterkreis (OVK), de federatie van Duitse online marketeers. Door die groei heeft het internet inmiddels een aandeel van 19,2% op de totale Duitse reclamemarkt. Daardoor springt het internet de krantenindustrie voorbij om het 2e grootste reclamekanaal van Duitsland te worden. Televisie blijft ook in Duitsland het belangrijkste reclamemedium.

Het jaar ervoor had het internet nog een aandeel van 16,5% op de Duitse reclamemarkt. “Het is de eerste keer dat het internet in Duitsland een belangrijker reclamekanaal is geworden dan de krantensector,” aldus Warc.com op. “Het marktaandeel van de Duitse kranten daalde het voorbije jaar van 21,4% naar 19%.” Online display-reclame liet het voorbije jaar in Duitsland een groei met 35% optekenen tot 3,2 miljard euro. Bij zoekactiviteiten werd een groei met 15% tot 1,7 miljard euro opgetekend. Bij de partnerprogramma’s was er een groei met 10% tot 339 miljoen dollar.

Het lijkt erop dat adverteerders de traditionele online reclame-kanalen hebben herontdekt, nadat er de voorbije jaren vooral gepraat werd over nieuwere internet-toepassingen,” merkt Paul Mudter, voorzitter van de Online-Vermarkterkreis, op. “Ook blijkt dat de financiering van online reclames steeds meer afkomstig is uit het marketing-budget in plaats van uit het sales-budget.” Voorspeld wordt dat de online reclame-uitgaven in Duitsland dit jaar met 16% zullen stijgen. Daardoor zal de grens van de 6 miljard euro worden doorbroken. Via

Share this post