Bijna de helft van alle advertenties in mobiele applicaties wordt per ongeluk aangeklikt. Dat blijkt uit een rapport van Pontiflex uitgevoerd door Harris Interactive. De onderzoekers geven aan dat 47% van de gebruikers van mobiele applicaties toegeeft dat het aanklikken van advertenties vaker per ongeluk dan bewust gebeurt. Volgens Zephrin Lasker, chief executive Pontiflex, is het meten van clicks dus geen efficiënte manier om de prestaties van mobiele reclamecampagnes te meten.
De onderzoekers voegen er aan toe dat de leeftijdsgroep tussen 18-34 jaar, die ook het meest actief is met mobiele applicaties, het vaakst per ongeluk een advertentie aanklikt. In die groep zou 61% dat geregeld per ongeluk doen. Volgens Pontiflex geeft verder 71% van de gebruikers aan de voorkeur te geven aan reclames die hen binnen de applicatie houden in plaats van hen naar een andere bestemming te leiden. Volgens Lasker wederom een signaal dat adverteerders moeten afstappen van een reclamemodel dat op louter clicks is gebaseerd.
“Uit het onderzoek blijkt dat een groot gedeelte van de mobiele reclamebudgetten wordt verspild,” nogmaals Lasker. “Adverteerders moeten immers ook betalen voor die grote groep gebruikers die per ongeluk een reclame aanklikken en daar dus geen boodschap aan hebben. Marketeers moeten dan ook naar andere methodes zoeken om de efficiëntie van hun campagnes te meten.”
Informationweek wijst er wel op dat Pontiflex als specialist in lead generation, waarbij campagnes worden opgezet om de consument tot een bredere actie aan te zetten in plaats van louter op een reclame te klikken, geen onbevooroordeelde partij is in de materie. Via