Wie regelmatig Wikipedia raadpleegt heeft het waarschijnlijk al gemerkt. Iedere pagina van de internetencyclopedie is in de aanloop van kerst voorzien van een oproep van oprtichter Jimmy Wales om een schenking. Zijn persoonlijke oproep aan de miljoenen lezers: Stuur ons wat geld.
Daar is volgens Business Insider niks mis mee want ook Wikipedia kan niet overleven zonder inkomsten. Maar zou het niet evenveel moeite zijn om de site te laten sponsoren door adverteerders? BMW, Coca Cola… of andere multinationals, die graag op Wikipedia willen adverteren?
De site wordt samengesteld door de lezers. Dus het feit dat een bedrijf via de site zou adverteren, geeft dat bedrijf nog geen zeggenschap over de redactie van de site. Verder zou een extra vermelding kunnen worden toegevoegd aan pagina’s over BMW, Coca Cola, etc. Bijvoorbeeld een disclaimer waarin wordt gewezen op het feit dat het bedrijf in kwestie een Wikipedia-sponsor is.
Mozilla, een andere non-profitorganisatie pakt dit wel goed aan. Daar ontvangen ze grote sommen geld van Google om het Google-zoekvenster in haar Firefoxbrowser te integreren. Wikipedia zou door het aanvaarden van geld van bedrijven dus allerminst een precedent scheppen. Via