De inzet van online reclame wordt steeds populairder. In de sector ‘Food & Beverages’ (F&B) is het gebruik sinds begin dit jaar het meest toegenomen (300%). Maar de telecom sector blijft met afstand de grootste afnemer van online reclamecampagnes, gevolgd door de verzekeringsbranche. Het WK Voetbal zorgde voor de grootste piek in het aantal online reclamecampagnes. Dit meldt Adrime op basis van de ruim 2.000 campagnes van 720 adverteerders die het bureau dit jaar ontwikkelde.
“F&B heeft Rich Media de afgelopen jaren echt ontdekt,” aldus David de Jong, CEO van Adrime. “Na een soort proefperiode, wordt er nu volop ingezet op online reclame. Vaak met acties, coupons en dergelijke. Ze zien dat het werkt en dat je veel gerichter de doelgroep kunt bereiken dan via de massamedia. Online reclame zorgt immers voor minder ‘waste’. Met de enorme toename van het aantal online webshops, verwachten wij dan ook dat de retail sector zich de komende tijd sterk gaat ontwikkelen in het gebruik van online reclame.“
Telecom en verzekering
Binnen de telecom en verzekerings sectoren lijkt online reclame het meest effectief te zijn, zo blijkt uit de visibility cijfers. Deze cijfers geven het percentage impressies weer dat minimaal 5 seconden voor 50% in beeld is geweest. “Dit heeft vooral te maken met de locaties waarop advertenties zichtbaar zijn. Zo zijn advertenties op serieuzere nieuwstitels, waar veel verzekeringsmaatschappijen adverteren, beter zichtbaar dan advertenties op algemenere nieuwssites waar snel wordt doorgeklikt,” legt De Jong uit
De snelst groeiende vorm van online reclame zijn prerolls. Dit zijn filmpjes die worden afgespeeld voorafgaand aan een opgevraagde stream zoals op bijv. RTLgemist. Uit onderzoek blijkt dat 80% van de websitebezoekers een dergelijke ‘preroll’ helemaal afkijkt. “We zien dat bewegende beelden steeds belangrijker worden in online reclame. Er zijn tegenwoordig bijna geen banners meer die volledig statisch zijn,” aldus De Jong.