De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
De inzet van online reclame wordt steeds populairder. In de sector ‘Food & Beverages’ (F&B) is het gebruik sinds begin dit jaar het meest toegenomen (300%). Maar de telecom sector blijft met afstand de grootste afnemer van online reclamecampagnes, gevolgd door de verzekeringsbranche. Het WK Voetbal zorgde voor de grootste piek in het aantal online reclamecampagnes. Dit meldt Adrime op basis van de ruim 2.000 campagnes van 720 adverteerders die het bureau dit jaar ontwikkelde.
“F&B heeft Rich Media de afgelopen jaren echt ontdekt,” aldus David de Jong, CEO van Adrime. “Na een soort proefperiode, wordt er nu volop ingezet op online reclame. Vaak met acties, coupons en dergelijke. Ze zien dat het werkt en dat je veel gerichter de doelgroep kunt bereiken dan via de massamedia. Online reclame zorgt immers voor minder ‘waste’. Met de enorme toename van het aantal online webshops, verwachten wij dan ook dat de retail sector zich de komende tijd sterk gaat ontwikkelen in het gebruik van online reclame.“
Telecom en verzekering
Binnen de telecom en verzekerings sectoren lijkt online reclame het meest effectief te zijn, zo blijkt uit de visibility cijfers. Deze cijfers geven het percentage impressies weer dat minimaal 5 seconden voor 50% in beeld is geweest. “Dit heeft vooral te maken met de locaties waarop advertenties zichtbaar zijn. Zo zijn advertenties op serieuzere nieuwstitels, waar veel verzekeringsmaatschappijen adverteren, beter zichtbaar dan advertenties op algemenere nieuwssites waar snel wordt doorgeklikt,” legt De Jong uit
De snelst groeiende vorm van online reclame zijn prerolls. Dit zijn filmpjes die worden afgespeeld voorafgaand aan een opgevraagde stream zoals op bijv. RTLgemist. Uit onderzoek blijkt dat 80% van de websitebezoekers een dergelijke ‘preroll’ helemaal afkijkt. “We zien dat bewegende beelden steeds belangrijker worden in online reclame. Er zijn tegenwoordig bijna geen banners meer die volledig statisch zijn,” aldus De Jong.
Verder lezen over Online Advertising
Social Media14.11.2024
Threads start binnenkort met het tonen van advertenties
Artificial Intelligence15.10.2024
YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Entertainment29.08.2024
Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Advertising02.07.2024
Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting
Advertising25.06.2024
AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads
Verder lezen over Reclame
Advertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Advertising22.07.2024
Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden
Entertainment13.05.2024
Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame
Gadgets10.05.2024
Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’
Advertising26.04.2024
YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert
Nieuws05.02.2024
Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu
Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!Entertainment07.09.2023
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen
Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingenMarketing23.08.2023