24.09.2010
Advertising

Adverteren op LinkedIn: Beauty Sells!

By: Jeroen de Hooge

BlogAdvertising
adverteren-op-linkedin-beauty-sells.jpg
adverteren-op-linkedin-beauty-sells.jpg

Zoals de meeste van ons wel weten, is Nederland voor LinkedIn een testland en wordt er gekeken naar nieuwe verdienmodellen. Eén van de nieuwe advertentiemogelijkheden die LinkedIn sinds kort aanbiedt, zijn de “Ads by LinkedIn members” middels het eigen advertentieplatform DirectAds. Deze advertenties verschijnen rechts in het midden van de pagina net onder “People You May Know”. Een dergelijke advertentie bestaat uit een kleine visuele afbeelding, een tekstadvertentie en is altijd gekoppeld aan een LinkedIn account.

Goed concept, naar mijn mening, vooral door de drie communicatielagen: 

  • Afbeelding;
  • Tekst;
  • Persoonsgebonden (LinkedIn is uiteindelijke en social network. Het is dus wel passend dat het persoonsgebonden is middels demografische targeting).
Naast AdMarkt van Marktplaats lijkt dit een extra concurrent te kunnen zijn voor Google AdWords. In ieder geval voor de B2B-markt. LinkedIn geeft ook goede mogelijkheden om de juiste doelgroep te selecteren en de advertentie alleen te tonen aan professional binnen jouw doelgroep.  Als zoekmachine marketing bureau zijn wij deze nieuwe vorm van adverteren nu aan het analyseren. Voor ons zelf (Ematters) zijn we ook een advertentiecampagne begonnen. We wilden met de campagne graag testen wat belangrijk is: Tekst, afbeelding of afzender. Voor de teksten is het jammer dat ze alleen nog geplaatst kunnen worden in het Engels. Ik geloof namelijk dat NL teksten betere klikratio’s opleveren. Ondanks dat de tekst wel iets kan helpen, blijkt uit onze test dat uiteindelijk de afzender in combinatie met een foto het beste resultaat kan opleveren.
 
Wij hebben de volgende combinaties geprobeerd:
  • Tekst met logo van Ematters;
  • Tekst met een foto van mijzelf (Wouter Theijsmeijer);
  • Tekst met foto van Carlijn, een leuk ogende dame bij ons op kantoor.
De resultaten laten zien dat een foto (persoonlijk) absoluut beter is dan een logo. Mijn foto deed het een factor 2 beter dan het logo. Echter de foto van Carlijn was by far de winnaar. Onafhankelijk van de tekst deed haar foto het een factor 8 beter dan de advertenties met mijn foto.
Uiteindelijk blijken oude marketingregels ook op LinkedIn gewoon te blijven gelden: Beauty sells!

Share this post