Google heeft zojuist bekend gemaakt dat adverteerders weer mogen adverteren op merknaamzoekwoorden. Een beleid dat in heel Europa wordt doorgevoerd en in Amerika, Engeland en Ierland al van kracht was.
Vanaf 14 september zal Google stoppen met het actief monitoren van merknaamzoekwoorden. Dit betekent dat de merknamen, waarvoor in het verleden merknaambescherming is aangevraagd, nu weer als zoekwoorden gebruikt kunnen worden.
Een belangrijke kanttekening is wel dat het hier dus gaat om de zoekwoorden en niet om de advertentieteksten. De beschermde merknamen mogen nog steeds alleen door de merknaamhouders in de advertentieteksten gebruikt worden.
Het nieuwe advertentiebeleid is het gevolg van een uitspraak van het Europese hof. Hieruit blijkt namelijk dat Google geen inbreuk maakt op het merkenrecht wanneer een adverteerder merknaamzoekwoorden in zijn AdWords-campagne opneemt. Dit betekent niet dat een merknaamhouder alle controle verliest, want indien een adverteerder onterecht een merknaam gebruikt kan de merknaamhouder nog altijd een klacht indienen bij Google.
Waarom voert Google deze aanpassing door?
In de verklaring zijn een 3-tal redenen voor deze aanpassing:
Wat is het gevolg voor deze aapassing voor de adverteerders?
Allereerst is het belangrijk nogmaals te melden dat alleen de merken die door Google werden en worden beschermd wanneer de merknaamhouder Google hier expliciet opdracht toe heeft gegeven.
Zoekwoorden van merknaamhouders die geen merknaambescherming hebben bij Google kunnen adverteerders altijd al gebruiken.
Het is voor de adverteerders nu belangrijk om:
Al met al zal de verandering van het beleid grote gevolgen hebben voor de AdWords adverteerders. Merknaamzoekwoorden zijn namelijk zeer relevant en converteren altijd erg goed tegen (gemiddeld) lage conversiekosten. De adverteerders zullen ontdekken dat de klikkosten op merknaamzoekwoorden hoger worden en de hoogste posities niet meer zomaar bereikt worden.
Er zijn nog 6 weken te gaan voordat het nieuwe beleid van kracht gaat, dus nog voldoende tijd om hiermee aan de slag te gaan!