Advertising07.07.2010

Reclamemarkten gaan weer groeien


reclamemarkten-gaan-weer-groeien.jpg
reclamemarkten-gaan-weer-groeien.jpg

De meeste belangrijke reclamemarkten zullen dit jaar opnieuw een groei kennen, waarbij vooral televisie en internet van de extra budgetten zullen profiteren. Dat blijkt uit de Warc International Ad Forecast.

Gemiddeld wordt voor dit jaar een groei voorzien van 4,5% tot 316,9 miljard dollar. Opgemerkt dat het niveau daarmee nog altijd lager blijft dan de omzet van 4 jaar geleden, toen een cijfer van 327 miljard dollar kon worden opgetekend.

Dat geeft volgens het rapport aan welke schade de economische crisis heeft aangericht. India zou dit jaar een groei met 15,6% laten optekenen. Daarmee zal de Indiase reclamemarkt de grootste groei van de hele wereld kennen.

In Brazilië en Rusland wordt een groei met 14,5% in het vooruitzicht gesteld. Daarna volgt China met een toename van 13,5%. Ook elders in de wereld zal volgens het rapport opnieuw een groei kunnen worden opgetekend. De grootste toename is weggelegd voor het internet, dat de reclame-inkomsten met 15,1% zou zien toenemen. Televisie zou dit jaar een groei met 6,2% laten optekenen. Volgend jaar zouden de reclamebestedingen in de televisiesector verder met 4,4% stijgen tot 125,4 miljard dollar. Daarmee zou de televisie-reclame opnieuw op het niveau van twee jaar geleden zitten.

In het rapport wordt opgemerkt dat vooral Brazilië, Rusland, India en China de belangrijkste pijlers zullen vormen van deze groei. De onderzoekers merken verder op dat de gedrukte media dit en volgend jaar een verdere inkrimping zullen kennen. De bioscoopsector, radio en buitenreclame zouden daarentegen op een groei met een enkelcijferig percentage kunnen rekenen. In het rapport wordt verder opgemerkt dat het internet in Groot-Brittannië wereldwijd het grootste aandeel heeft in de nationale reclamemarkt. Daarbij wordt vooropgesteld dat het Britse internet volgend jaar een marktaandeel van 29% zal realiseren.

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.

...

Verder lezen over Reclame

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Reclame maken voor roken is uit den boze, want iedereen weet toch hoe slecht het is? Gemeente Den Haag wil nu ook reclame voor vliegvakanties weren.

Advertising06.11.2024

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden

De Ster Gouden Loeki van 2024 wordt alweer de dertigste editie van deze publieksprijs voor reclame. In 1995 werd de prijs voor het eerst uitgereikt aan KLM voor hun commercial 'Zwanen', en in de jaren daarna zijn nog vele iconische reclames beloond met de felbegeerde publieksprijs. Begin volgend jaar wordt bekend wie er tijdens deze jubileumeditie met de winst vandoor gaat.

Advertising22.07.2024

Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden

Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame

Vandaag, maandag 13 mei 2024, introduceert de Nederlandse tv-streamingdienst NLZIET een nieuw en goedkoper Basis-abonnement. Dit nieuwe abonnement kost €7,95 per maand en bevat reclame in de VOD-content van de RTL- en Talpa-zenders.

Entertainment13.05.2024

Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame

Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’

Apple biedt zijn excuses aan, zegt dat het de plank heeft misgeslagen, maar het laat zijn controversiële reclame wel staan. 

Gadgets10.05.2024

Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

YouTube bestaat uit zoveel reclame, dat het soms niet meer leuk is om iets te kijken. Daar komt nu meer reclame bij: in de door jou gekozen pauze.

Advertising26.04.2024

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Persoonlijk heb ik een hekel aan reclame, zowel op tv als online. En dan bedoel ik reclame die je steeds vaker, en langer, ‘verplicht’ bent om te kijken voordat je een programma of video start, of verder kunt kijken....

Entertainment07.09.2023

YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingen
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Grote internationale adverteerders experimenteren met generatieve AI-tools zoals ChatGPT om de kosten van de productie van reclame te drukken. Marketeers denken dat generatieve AI niet alleen de productie goedkoper kan m...

Marketing23.08.2023

Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeers