Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
Statische banner-reclames beïnvloeden nog altijd aankoopbeslissingen, ook al beweren consumenten dat ze deze reclamevorm negeren en er niet op klikken. Dat zegt David Hallerman, analist bij eMarketer.
Verder voegt hij er aan toe dat de invloed van deze banners niet mag worden onderschat en de consument wordt beïnvloed zonder dat hij het beseft. De positieve effecten, hoewel die niet altijd gemakkelijk te meten zijn, vormen volgens de analist samen met de steeds goedkopere kostprijs een stevige basis om reclamecampagnes mee te helpen ondersteunen. Banners zijn bovendien bijzonder complementair zijn met search advertising.
“Bedrijven zullen dit jaar ongeveer 12,4 miljard dollar aan search advertising besteden,” aldus Online Media Daily.
“Dat is ongeveer 45 procent meer dan wat er besteed zal worden aan de drie display-formats banners, video en rich media samen. Maar volgens Hallerman heeft onderzoek uitgewezen dat ongeveer 18 procent van de consumenten naar producten of diensten beginnen te zoeken nadat ze met een banner-reclame zijn geconfronteerd. Hij voegt er wel aan toe dat het succes van de banner-reclame in belangrijke mate wordt bepaald door het betrokken bedrijf, de betrokken sector, het product en in het stadium waarin het merk de band met de consument probeert te leggen.”
Het magazine voegt er aan toe dat het aandeel van het internet in de totale reclamebestedingen in 4 jaar tijd van 15 procent naar 20 procent zal stijgen. Een groot gedeelte van die groei zal afkomstig zijn van video, ook in banner-reclames. Bij de extra budgetten die de volgende 4 jaar naar de online reclame zullen vloeien, zal volgens eMarketer 33 procent afkomstig zijn van video-campagnes en 44,5 procent van zoekopdrachten. Door die groei zal het aandeel van banners blijven dalen, maar de sector zal wel als een ondersteuning voor beide technologieën blijven zorgen. Over 4 jaar zal volgens Hallerman nog 20 procent van alle online reclame uit banners bestaan en het medium zal volgens hem uitgroeien tot een goedkope aanvulling van online reclamecampagnes. Via