Advertising03.06.2010

World Cup in Zuid-Afrika maakt ongezonde reclame


world-cup-in-zuid-afrika-maakt-ongezonde.jpg
world-cup-in-zuid-afrika-maakt-ongezonde.jpg

De FIFA heeft zwaar geblunderd door voor de World Cup in Zuid-Afrika sponsorcontracten af te sluiten met bedrijven die ongezonde producten verkopen. Dat zegt het World Cancer Research Fund, verwijzend naar de sponsoring van het evenement door bedrijven zoals Coca-Cola, McDonald’s en Budweiser. Er wordt aan toegevoegd dat het toernooi een gelegenheid had moeten zijn om een actieve levensstijl te promoten.

De adverteerders ontkennen echter dat de sponsoringovereenkomsten een negatieve impact hebben op de voedingsgewoonten van kinderen. Ook de internationale voetbalfederatie zegt dat de populariteit van het voetbal een mogelijkheid biedt om belangrijke wereldwijde gezondheidsproblemen onder de belangstelling te brengen en aan te pakken.

Coca-Cola, McDonald’s en Budweiser zijn partners of officiële sponsors van de World Cup, waardoor ze met reclamepanelen een belangrijke visuele aanwezigheid krijgen in de voetbalstadions,aldus BBC News. “Het World Cancer Research Fund stelt dat de wedstrijden door miljarden toeschouwers in meer dan tweehonderd landen zullen worden bekeken, waardoor mensen over de hele wereld door de reclameboodschappen worden beïnvloed. Terese Nightingale, general manager van het World Cancer Research Fund, benadrukt dat het voetbal een belangrijk wapen zou kunnen zijn in de strijd tegen obesitas bij kinderen, aangezien de sport een fysieke activiteit vertegenwoordigt waar bijna iedereen toegang toe kan hebben. Ze voegt er aan toe dat het dan ook heel teleurstellend is dat net de huidige sponsors werden aangetrokken.

Terese Nightingale wijst erop dat de internationale voetbalfederatie op haar website benadrukt dat sponsoring een mogelijkheid biedt om een merk op een wereldwijde basis te promoten. “We moeten realistisch zijn en aanvaarden dat aan de bestaande sponsoringovereenkomsten niet kan worden getornd, maar het zou een belangrijk signaal zijn voor de openbare gezondheid indien de voetbalfederatie een echt leiderschap zou tonen en zou aangeven dat in de toekomst geen partnerships meer zullen worden gesloten met bedrijven die ongezonde producten promoten,” merkt Nightingale op. Ze voegt er aan toe ouders op te roepen om tijdens het toernooi extra aandacht te besteden aan het serveren van gezonde voeding, zoals groenten en fruit. Een woordvoerder van de Adverstiging Association zegt echter dat aangetoond is dat reclame slechts een marginale impact heeft op de voedingsgewoonten van kinderen.

De Advertising Association merkt op dat evenementen zoals de World Cup, die voor jongeren een inspiratie vormen om aan sport te doen, zonder sponsoring veel minder gemakkelijk tot stand zouden kunnen komen. Bovendien zorgt sponsoring volgens de organisatie vaak voor de financiering van projecten die erop gericht zijn om kinderen actief en gezond te houden. “Indien men de verbetering van de gezondheid van kinderen ernstig neemt, moeten er meer manieren gevonden worden om hen de juiste levensstijl te doen kiezen en minder tijd besteed worden aan weliswaar goedbedoelde retorieken, die echter in veel gevallen niet op feiten zijn gesteund,” aldus de Advertising Association. Via

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.

...

Verder lezen over Voetbal

De beste Website van het Jaar 2024 is van een voetbalclub

De VakantieDiscounter won ook een van de belangrijkste prijzen, namelijk die voor Populairste Website van het Jaar 2024.

Online22.11.2024

De beste Website van het Jaar 2024 is van een voetbalclub

Infographic: 25 dagen EA Sports FC 25

Electronic Arts heeft onthuld hoe fans wereldwijd aan de slag zijn gegaan met EA Sports FC 25, vanaf de vroege toegang tot en met de eerste 25 dagen na de wereldwijde release op 27 september. Een wereldwijde community van spelers uit meer dan 200 landen heeft samen inmiddels al ruim 1,7 miljard wedstrijden gespeeld in alle beschikbare modi en tot nu toe een indrukwekkend totaal van 4,3 miljard doelpunten gescoord.

Gaming31.10.2024

Infographic: 25 dagen EA Sports FC 25

EA Sports FC 25: ruim 700 teams, 30 competities en 120 officiële stadions

Electronic Arts heeft verschillende nieuwe en exclusieve meerjarige marketingpartnerships en in-game-integraties bevestigd met een paar van de grootste namen in het voetbal, waaronder marketing- en licentiepartnerships met de Italiaanse giganten AS Roma en SSC Napoli. Ook Fenerbahçe SK, Galatasaray S.K., FK Bodø/Glimt en de Argentijnse competitie Liga Profesional de Fútbol (LPF) maken nu onderdeel uit van de meer dan 700 clubs en meer dan 30 competities die beschikbaar komen in EA Ssports FC 25.

Gaming05.09.2024

EA Sports FC 25: ruim 700 teams, 30 competities en 120 officiële stadions

Zit Feyenoord-stadion De Kuip in EA Sports FC 25?

EA Sports FC 25 is in aantocht en naast de stadions van PSV en Ajax komt daar mogelijk dat van Feyenoord bij: De Kuip.

Gaming07.08.2024

Zit Feyenoord-stadion De Kuip in EA Sports FC 25?

Cooler Master en PSV Esports openen Gaming Hub in Eindhoven

Cooler Master, een wereldleider op gebied van pc-componenten, gaming-accessoires en technologische lifestyle-oplossingen, en PSV Esports, de gerenommeerde esports-divisie van de Eindhovense voetbalclub, kondigen samen de opening aan van het Cooler Master | PSV Esports Experience Center. Deze geavanceerde faciliteit, officieel gelanceerd op 27 juli 2024 tijdens de jaarlijkse Fan Dag van PSV, is klaar om het Europese gaming- en esportslandschap te herdefiniëren.

Gaming01.08.2024

Cooler Master en PSV Esports openen Gaming Hub in Eindhoven

Een State-of-the-Art Experience Center
Dit zijn de eerste gameplaybeelden van EA Sports FC 25

Electronic Arts heeft de eerste gameplaybeelden van EA Sports FC 25 uitgebracht. De gameplay is te zien in de eerste video van een reeks Deep Dives en gaat ondermeer dieper in op nieuwe elementen zoals FC IQ, Player Roles en Goalkeeper PlayStyles. Voor meer info over de gameplay lees je de Pitch Notes.

Gaming29.07.2024

Dit zijn de eerste gameplaybeelden van EA Sports FC 25

plus een uitgebreide Deep Dive-video
Ook het EK 2028 zie je bij de NOS

Het EK 2024 is nog in volle gang. Toch maakt de NOS nu al bekend dat het ook de rechten voor UEFA Euro 2028 heeft verworven. Ze hebben hierover een akkoord bereikt met de Europese voetbalbond. Daarnaast gaat de NOS de komende vier jaar ook alle wedstrijden van het Nederlands elftal en de finales van de UEFA Nations League tot medio 2028 uitzenden.

Media02.07.2024

Ook het EK 2028 zie je bij de NOS

Het EK Voetbal is ondertussen steeds meer een Chinees feestje

Het EK Voetbal 2024 laat een opvallende verschuiving zien in de sponsorlijst waarbij Chinese bedrijven nu prominent aanwezig zijn als hoofdsponsors.

Tech in Asia20.06.2024

Het EK Voetbal is ondertussen steeds meer een Chinees feestje